Jobstudent getuigt over leegloperij

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

11 sep 2019, 15:42

Jobstudent getuigt over werk bij Antwerpse veegdienst: “De werkethiek is er helemaal zoek, het is nog straffer dan ik het me had voorgesteld.”

“Vaak heb ik een halve dag in de camionette gezeten, te wachten tot het tijd was om te pauzeren.”
“De werkethiek is er helemaal zoek”, zo steekt Victor van wal. Over gemeentewerkers bestaan vooroordelen en die zag hij bevestigd worden.

Zijn strafste belevenis was met een collega die zijn camionette om het kwartier ergens anders parkeerde. “Om de schijn op te houden dat we bezig waren, zetten we eerst enkele bakken en grijptangen buiten. Daarna kropen we terug in de camionette, om een half uur op onze gsm te tokkelen. Even later zetten we de bakken terug in de camionette en reden we naar de volgende afgelegen straat om daar opnieuw niks te doen.”

Om kwart over drie horen de straatvegers ten vroegste terug op het depot te arriveren. Maar volgens Victor maakten ze er een kunst van om zo vroeg mogelijk terug te keren. “Alle excuses waren goed om rond halftwee in te laden en terug te rijden. Vaak was dat zo vroeg, dat we nog even in een straat moesten parkeren om de tijd te laten verstrijken.” Met één chauffeur is Victor een aantal keer de Singel van Antwerpen opgereden, terwijl dat helemaal niet in de richting was van het depot.

https://www.hln.be/in-de-buurt/antwerpe ... ~aa37bd64/

Er staan al verschillende dagen zulke artikels in de kranten. er wordt over gesproken in praatprogramma's en er wordt mee gelachen op de radio.
Dit alles is georchestreerd door de politiek.
Het afschaffen vd ambtenarij ligt bovenaan de politieke stapel.
Ze zijn met veel te veel, ze zijn veel te duur, werken inefficiënt en zijn vaak overbodig.
Het tijdperk vd leeglopers is voorbij.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

11 sep 2019, 16:23

Jules, kan je dat verhaal nog eens herhalen?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 sep 2019, 18:48

Dejules hoopt met zijn artikel aan te tonen dat deze straatvegers een contract hebben van statutair ambtenaar en het dus allemaal leeglopers zijn en vast benoemd voor het leven. :lol: :D :lol:
Ik zou zeggen goed geprobeerd maar hier maakt hij zich weer al eens hopeloos belachelijk.
Eerst goed informeren dejules want het zijn namelijk mensen die aan een statuut werken zoals in de privé. Mensen die voor welvaart zorgen en de pensioenen betalen van de statutairen. Dus dezelfde bende waartoe u behoorde. Maar u heeft gelijk met dit artikel dat werknemers ook leeglopers kunnen zijn.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 sep 2019, 18:58

Geen paniek … de mannen van de veegdienst worden binnenkort vervangen door langdurige werklozen. 8)
dejules

11 sep 2019, 20:32

E.T. schreef:
11 sep 2019, 18:58
Geen paniek … de mannen van de veegdienst worden binnenkort vervangen door langdurige werklozen. 8)
Mensen die gedwongen moeten werken zonder arbeidscontract, zonder hun precaire financiële toestand te verbeteren, zonder sociale bescherming (oa tegen werkongeval leidend tot blijvende invaliditeit) en zonder pensioenopbouw, ...
Hoe noemden de Romeinen deze mensen?

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

11 sep 2019, 20:35

Niemand die hen verplicht zich in te schrijven als werkzoekende...
dejules

11 sep 2019, 22:22

Lars schreef:
11 sep 2019, 20:35
Niemand die hen verplicht zich in te schrijven als werkzoekende...
Als levenslang benoemde ambtenaar komt u nooit in aanraking met (collectief) ontslag.
Iemand uit de privésector die werkloos wordt en zich niet inschrijft als werkzoekende heeft geen recht op een werkloosheidsuitkering maar verliest ook al zijn sociale rechten zoals recht op terugbetaling bij ziekte of invaliditeit, pensioenopbouw, etc.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 sep 2019, 23:02

Iemand uit de privésector die werkloos wordt en zich niet inschrijft als werkzoekende heeft geen recht op een werkloosheidsuitkering maar verliest ook al zijn sociale rechten zoals recht op terugbetaling bij ziekte of invaliditeit, pensioenopbouw, etc.
Doet geen afbreuk aan het feit dat niemand verplicht is zich in te schrijven als werkzoekende.
Als levenslang benoemde ambtenaar komt u nooit in aanraking met (collectief) ontslag.
U kunt zelf niet meepraten over (collectief) ontslag gewoon omdat u dat zelf nooit hebt meegemaakt. Uw ex-collega’s bij Ford hebben de kelk uitgedronken tot op den bodem, tot het bittere einde. U niet, u was al weg.
dejules

12 sep 2019, 00:51

Dicksy schreef:
11 sep 2019, 23:02

U kunt zelf niet meepraten over (collectief) ontslag gewoon omdat u dat zelf nooit hebt meegemaakt. Uw ex-collega’s bij Ford hebben de kelk uitgedronken tot op den bodem, tot het bittere einde. U niet, u was al weg.
Er werd vanaf half 2013 overgegaan van 2 naar 1 ploeg. Iedereen viel toen al onder de collectief-ontslag-CAO. Vele duizenden mensen mochten vrijwillig het bedrijf toen reeds verlaten om elders te gaan werken of een opleiding te starten. Zij die toch vrijwillig bleven en de anderen die moesten blijven oa de mensen die met swt MOESTEN gaan, techniekers, leidinggevenden, etc. zaten regelmatig thuis met economische werkloosheid en de laatste maanden van 2014 was er zelfs nauwelijks tot geen productie meer. IEDEREEN heeft de BITTERE kelk geledigd tot de bodem.
U kent geen (collectief) ontslag.
U komt uit de levenslang benoemde leegloperij, toch?
Moest jij mensen die sinaasappelen uitpersen controleren?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 sep 2019, 07:34

Er werd vanaf half 2013 overgegaan van 2 naar 1 ploeg. Iedereen viel toen al onder de collectief-ontslag-CAO. Vele duizenden mensen mochten vrijwillig het bedrijf toen reeds verlaten om elders te gaan werken of een opleiding te starten.
- Dejules, toen had u reeds het bedrijf verlaten. U had toen al eieren voor uw geld gekozen. Uw goed recht zou ik zeggen maar u hebt nooit zelf (collectief) ontslag meegemaakt. Voor u speelde deze regeling geen enkele rol. U was al weg, toch?
IEDEREEN heeft de BITTERE kelk geledigd tot de bodem.
Inderdaad iedereen. Iedereen die toen nog aanwezig was maar u was al eerder weg dejules. Draai en keer het zoveel u wilt, u was al weg. U hebt die kelk nooit zien passeren.
”Vader, als het mogelijk is, laat deze kelk dan aan Mij voorbijgaan” (Mt 26,39) En God de Vader heeft u aanhoort.
Was het niet al van 2010? 🤔
U kent geen (collectief) ontslag.
Klopt, herplaatsing wel wanneer diensten werden afgeschaft of verplaatst.
U komt uit de levenslang benoemde leegloperij, toch?
Bwaaah, dat zou ik nu niet bepaald durven zeggen maar soit. Het is in ieder geval niet zo zoals u deed en eieren voor uw geld kiezen bij Ford en nu mee willen teren op het respect dat deze arbeiders krijgen. Respect omdat ze tot de laatste dag gebleven zijn.
Wanneer had u het bedrijf reeds verlaten dejules? Was het niet 2010, toch? Toch al een stuk vroeger dan half 2013, toch?
Moest jij mensen die sinaasappelen uitpersen controleren?
Nee, dat moest ik niet doen. Ik weet wel dat ik ze in eer geweten zou uitgevoerd hebben mocht ik ze gedaan hebben net als u godsganserdage in eer en geweten vijzen in bumpers gedraaid hebt, komkommers op lengte gesorteerd hebt en pakjes van A naar B versleept hebt.
(Was dat eigenlijk geen probleem voor u als de baas vroeg om een pakje naar C te verplaatsen i.p.v. naar B? Hoe wimpelde je dat af. Met te zeggen dat je die cursus niet gevolgd had of schakelde je de vakbond in? Hoe deed je dat dejules?)
dejules

12 sep 2019, 09:04

Dicksy schreef:
12 sep 2019, 07:34
Er werd vanaf half 2013 overgegaan van 2 naar 1 ploeg. Iedereen viel toen al onder de collectief-ontslag-CAO. Vele duizenden mensen mochten vrijwillig het bedrijf toen reeds verlaten om elders te gaan werken of een opleiding te starten.
- Dejules, toen had u reeds het bedrijf verlaten.
Dicky, ik ben onder de voorwaarden vd sluitings-CAO in SWT medische redenen gegaan toen reeds honderden mensen mij voorgegaan waren. Ik kan U de bankafschriften tonen van mijn 2 dikke premies die ik ontvangen heb en die werden (voor iedereen die vroeger vertrok) berekend tot 31/12/2014.
dejules

12 sep 2019, 09:38

Dicksy schreef:
11 sep 2019, 23:02

Doet geen afbreuk aan het feit dat niemand verplicht is zich in te schrijven als werkzoekende.

U bent ook niet verplicht om in de levenslang benoemde ambtenarij te blijven leeglopen.
U kunt afstand doen van uw statutair statuut!
Indien U morgen naar de privésector wenst te muteren houdt niemand U tegen!

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

12 sep 2019, 09:53

Dejules, denk dat jij zéker de aangewezen persoon bent om te gaan praten over leegloperij, hangmatliggen - een soort olympische sport voor jou :D. Hoelang geleden dat jij effectief iets gedaan hebt? Onzin op forums plaatsen, repetitief draadjes openen, en kopiëren van dag- en tijdschriftartikels tellen niet mee.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

12 sep 2019, 10:08

U komt uit de levenslang benoemde leegloperij, toch?
De zielige oneliner van Julleke.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 sep 2019, 10:10

U bent ook niet verplicht om in de levenslang benoemde ambtenarij te blijven leeglopen.
U kunt afstand doen van uw statutair statuut!
Indien U morgen naar de privésector wenst te muteren houdt niemand U tegen!
Dat ben ik ook niet verplicht net zoals u niet verplicht was om in de hangmat te blijven liggen na uw ziekte maar u hebt het toch gedaan omdat het gemakkelijk verdient was, toch?
Waarom hebt u geen reintegratietraject aangevraagd na uw ziekte? Logisch, de hangmat was gemakkelijker verdient, toch? U hebt het statuut van leeghanger aangevraagd en ze hebben u dat toegestaan. Dat zal ook wel zijn reden gehad hebben, toch?