Tijdperk leeglopers nadert zijn einde

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

24 sep 2019, 08:38

Eind juli hebben de dertien Vlaamse topambtenaren per beleidsdomein besparingsvoorstellen gedaan aan de onderhandelaars. Die nota van het “voorzitterscollege” wordt in onderhandelingskringen vaak gebruikt, zeker als die aansluit bij de eigen visie. Zolang de centrale werkgroep geen volledig akkoord heeft, is er over niets een akkoord. Maar het is interessant om te zien waar de topambtenaren zelf de klemtoon op leggen.

Uit die nota die de redactie kon inkijken, blijkt bijvoorbeeld dat de topambtenaren vinden dat in het secundair onderwijs leerkrachten meer les mogen geven.

In Vlaanderen wordt in het secundair per zeven leerlingen één leerkracht betaald.
Ook internationaal gezien is de slinger te fel doorgeslagen, vinden de ambtenaren.
Eén uur per week meer les, zou al 117 miljoen euro opleveren.


Een alternatief is dat het aantal lesuren toegekend wordt aan een school in plaats van aan een leerkracht. Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft een paar jaar geleden ook gevraagd om die lesuren in groep toe te kennen, al ging dat volgens sommige onderhandelaars eerder om een toekenning van de uren aan de hele koepel in plaats van aan een individuele school. Voor het lerarenplatform zijn de topambtenaren hard: dat project wordt beter on hold gezet omdat het “noch decretaal, noch budgettair” in orde is.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190923_046 ... stellingen

België is het voorlaatste land binnen de Oeso waar er geen eenheidspensioen bestaat. Hier hebben ambtenaren een apart en veel gunstiger stelsel.

Macron wil nu het hele systeem op zijn kop zetten. In de plaats van ruim veertig (40!) verschillende regimes vandaag is het de bedoeling om tot één enkel systeem te komen.
Gedaan dus met speciale systemen voor ambtenaren, zelfstandigen, parlementsleden, agenten, treinpersoneel of kaderleden.
Er komt vanaf 2025 een systeem met punten, waarbij elke gewerkte periode gelijkgeschakeld wordt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen hetzelfde bedrag zal krijgen. Maar "1 euro bijdrage zal in de toekomst voor iedereen hetzelfde pensioengeld genereren".
Het lijdt weinig twijfel dat de hervorming "van moeten" is, ingegeven door het kostenplaatje. Frankrijk geeft nu al heel veel geld uit aan de pensioenen, bijna 14 procent van het bruto binnenlands product. Dat is beduidend méér dan in de meeste andere Westerse landen.
Maar wat dan gedacht van pakweg een Franse leerkracht? Die krijgt nu haast altijd een pensioen van ruim boven de 2.000 euro. Maar dat zal in de toekomst flink minder zijn, critici hebben het in de huidige stand van zaken over een "maandelijks verschil van 38 procent".

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/12 ... nsen-zijn/

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

24 sep 2019, 08:52

Ik kan niet wachten tot de onderhandelingen beginnen!
dejules

24 sep 2019, 09:01

Lars schreef:
24 sep 2019, 08:52
Ik kan niet wachten tot de onderhandelingen beginnen!
Fait accompli.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

24 sep 2019, 09:40

Fait accompli.
De volgende generaties zijn inderdaad te beklagen, jammer voor hen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 sep 2019, 10:23

In Vlaanderen wordt in het secundair per zeven leerlingen één leerkracht betaald.
Ik wil met om het even wie van dit forum vandaag nog zowel een paar colleges als een paar athenea bezoeken waar ook in Vlaanderen - als daar de leerkrachten gemiddeld 7 leerlingen in hun klas hebben zitten betaal ik jullie per direct 10.000€ uit.
dejules

24 sep 2019, 10:30

frits1955 schreef:
24 sep 2019, 10:23
In Vlaanderen wordt in het secundair per zeven leerlingen één leerkracht betaald.
Ik wil met om het even wie van dit forum vandaag nog zowel een paar colleges als een paar athenea bezoeken waar ook in Vlaanderen - als daar de leerkrachten gemiddeld 7 leerlingen in hun klas hebben zitten betaal ik jullie per direct 10.000€ uit.
Heeft dat niet te maken met het grote ziekteverzuim? Die mensen moeten vervangen worden waardoor je een heel groot personeelsbestand krijgt.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 sep 2019, 10:44

Dit komt door de uitbreiding van het lessenpakket.
In onze tijd lager en hoger middelbaar een goede basis van Frans en Engels, wiskunde in al zijn aspekten
Geschiedenis en Aardrijkskunde ev Latijn of economie.
In de technische scholen hoofdzakelijk theorie en praktijk in het vak.
In de A2 techniek een basis wiskunde en hoofdvak als voorbereiding A1

Nu hebben mijn kleinkinderen in het middelbaar keuze over tien en meer richtingen in ASO,TSO en BSO en specialisatie jaren
Hebben we nog vis nog vlees dat A1 graduaten waar mijn kleindochter voor boekhouding met drie man en een paardenkop zaten
Laatst gewijzigd door voorn op 24 sep 2019, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

24 sep 2019, 10:48

voorn schreef:
24 sep 2019, 10:44
Dit komt door de uitbreiding van het lessenpakket.
In onze tijd lager en hoger middelbaar een goede basis van Frans en Engels, wiskunde in al zijn aspekten
Wij hadden in het laatste jaar 11 uur wiskunde.
Elke dag 2u en vrijdag namiddag 3u.
Ik zal het nooit vergeten!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 sep 2019, 10:56

Dat was toch enkel in de wetenschappelijke of Latijn Wiskundige.
En wat ik gevolgd heb de A2 Industriële Wetenschappen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 sep 2019, 11:09

Al wie eens kijkt naar het onderwijsaanbod binnen het TSO en het BSO zal merken dat daar een enorme waaier aan studierichtingen aanwezig is - daar zijn de klassen doorgaans veel kleiner . In het bijzonder en buitengewoon secundair onderwijs zitten ook steeds maar een handvol leerlingen per klas en dat is maar goed ook gezien de zware stoornissen die daar bij elkaar zitten...Het minst aantal keuzemogelijkheden heb je in het ASO - daar zijn de klassen dan ook het grootst. Ga je dat allemaal in hetzelfde potje gooien met het totaal aantal leerkrachten kom je inderdaad allicht aan kleine klasjes. Maar dat is dus puur theoretisch en het is volstrekt idioot om te stellen dat "elke leerkracht voor 7 leerlingen staat"
Laatst gewijzigd door frits1955 op 24 sep 2019, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

24 sep 2019, 11:10

voorn schreef:
24 sep 2019, 10:56
Dat was toch enkel in de wetenschappelijke of Latijn Wiskundige.
En wat ik gevolgd heb de A2 Industriële Wetenschappen.
Ik volgde wiskunde-programmeren. Dat was een nieuwe richting.
Dat was nog Basic, assembler, cobol en fortran.
Laatst gewijzigd door dejules op 24 sep 2019, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

24 sep 2019, 11:11

frits1955 schreef:
24 sep 2019, 11:09
Maar dat is dus puur theoretisch en het is volstrekt idioot om te stellen dat "elke leerkracht voor 7 leerlingen staat"
Men kijkt gewoon naar het aantal onderwijzers op de pay-roll en naar het aantal leerlingen, toch?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 sep 2019, 11:27

Jules jongen, je kan toch lezen he? Natuurlijk kijkt men naar het aantal personeelsleden en naar het aantal leerlingen. Maar het is pure idiotie om die cijfers te gaan delen door elkaar en zeggen:"Ha, 7 leerlingen per leerkracht - wat een hoop lamzakken". In een hele hoop technische en beroepsrichtingen zijn de klassen veel kleiner ( zie hierboven) dan in het algemene onderwijs. Als je wil vergelijken moet je ASO met ASO vergelijken, TSO met TSO etc.
De grote kost van het onderwijs ligt op een héél ander vlak nl. het aantal inrichtende machten. Met ons gemeentelijk, stedelijk, provinciaal, katholiek en gemeenschapsonderwijs heb je natuurlijk veel te veel van hetzelfde en daar moet men in snoeien.
dejules

24 sep 2019, 12:03

frits1955 schreef:
24 sep 2019, 11:27

De grote kost van het onderwijs ligt op een héél ander vlak nl. het aantal inrichtende machten.
90% gaat naar lonen. Was vorige week nieuwstopic.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

24 sep 2019, 12:44

frits1955 schreef:
24 sep 2019, 11:27
Jules jongen, je kan toch lezen he? Natuurlijk kijkt men naar het aantal personeelsleden en naar het aantal leerlingen. Maar het is pure idiotie om die cijfers te gaan delen door elkaar en zeggen:"Ha, 7 leerlingen per leerkracht - wat een hoop lamzakken". In een hele hoop technische en beroepsrichtingen zijn de klassen veel kleiner ( zie hierboven) dan in het algemene onderwijs. Als je wil vergelijken moet je ASO met ASO vergelijken, TSO met TSO etc.
De grote kost van het onderwijs ligt op een héél ander vlak nl. het aantal inrichtende machten. Met ons gemeentelijk, stedelijk, provinciaal, katholiek en gemeenschapsonderwijs heb je natuurlijk veel te veel van hetzelfde en daar moet men in snoeien.
Jules leest wat hij wil lezen.
De man moet zijn realiteit van het internet halen, want de echte link met de maatschappij is hij al een paar jaren kwijt...
Wat u aangeeft, klopt: men kan besparen op structuren.
Men kan gemakkelijk naar 1 gesubsidieerd net gaan (mijn voorstel: steden- en gemeenten) als men dat wil.
Alleen is hier spijtig ook geen politieke meerderheid voor te vinden (CD&V en N-VA zijn pro-katholiek onderwijs).
Dus ook hier, blijven aanmodderen.