Nota nieuwe Vlaamse regering gelekt

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 sep 2019, 13:52

Gelul voor men de echte doelstellingen kent.
Alles wat de NVA leidt blijkt verkeerd.
En de anderen die staan er bij om een postje???

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

25 sep 2019, 14:30

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190924_04625198

Afbeelding

Is zoals ik daarnet hebt gezegd er is niks veranderd . Waar rook is vuur é voorn dat kan je toch niet ontkennen .

Zie naar Joke :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 sep 2019, 15:12

Ze zijn den bert den bleiter nog vergeten, da komt ni goe......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

26 sep 2019, 15:51

Ze zijn den bert den bleiter nog vergeten, da komt ni goe......
Dat is den denker van de SpA, die treden niet op de voorgrond. Die werken op de achtergrond.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 sep 2019, 10:52

De Vlaamse onderhandelaars werken zich te pletter om hun postjes te verdelen :D
Wat bereikt CD&V met het behoud van de provincies? k'zal het zeggen "Walter" postjes :D
Wat opvalt is dat enkel de verliezende partijen aan zet zijn , bewijs van hoe rot en corrupt de Belgische politiek is.
En ze blijven zeveren over "inburgering" terwijl het merendeel van de kiezers "uitburgering" wil.
Men voert onderhandelingen met partijvoorzitters die hoogstwaarschijnlijk op de wip zitten wat interesse hebben die lui nog in een sluitend en krachtdadig programma , die zijn op de uitkijk naar een ander postje;
Schaamteloos noem je dat!
Ze zijn gewoon aan het onderhandelen welke put ze zullen maken om de ander te dichten.
Arm Vlaanderen!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 sep 2019, 11:43

Wat bereikt CD&V met het behoud van de provincies? k'zal het zeggen "Walter" postjes :D
Heb de logica van de CD&V op 12.10.2018 eens door gemaild aan hen:

Contactformulier gegevens:
Voornaam: Dicksy
Naam: xxxxxxxxx
E-mail adres: xxxxxxxxxxx.
target: tom@cdenv.be
Vraag: Geachte CD&V, Op 08.10.2018 verscheen er een artikel in het HLN over de afgeslankte provincieraden, van 6 naar 4 gedupeerden. Vervolgens lees ik dat CD&V wil vasthouden aan de provincieraden omdat deze dichter bij de bevolking zouden staan dan de Federale en Vlaamse regering. ’Wat ik vooral lees is dat een afgeslankte provincieraad leidt tot een vermindering van de provinciebelasting. Als men de logica dan doortrekt zou een afgeschafte provincieraad moeten leiden tot de volledige afschaffing van de provinciebelasting. Logisch toch! Met vriendelijke groeten, xxxxxxxxxx

De reactie zet ik ook even bij:

Beste meneer xxxxxxxx
Bedankt voor uw bericht.

CD&V behoudt het geloof in de provincies. Of, zoals opgenomen in de goedgekeurde teksten van het Nieuwe WIJ-congres:

We kiezen ondubbelzinnig voor het behoud van de provincie als een volwaardig bestuursniveau tussen het lokale en het Vlaamse niveau. De afstand tussen de burger en het bovengemeentelijk bestuur met het gewest en de federale staat is immers soms te groot. Bovendien worden bepaalde bevoegdheden beter op een tussenniveau uitgeoefend, omdat ze nu eenmaal het lokale belang overstijgen, maar anderzijds te regionaal zijn om optimaal door de deelstaten of de federale overheid behartigd te worden. Op dat geografisch niveau moet de provincie dan ook verder blijven bestaan omdat het de volwaardige regisseur is van het streekbeleid en de gebiedsgerichte samenwerking, zowel bij de invulling van de eigen bevoegdheden als voor de uitvoerende taken van de federale staat en de deelstaat.

Indien voor het goed functioneren van het beleid de betrokkenheid van persoonsgebonden en culturele bevoegdheden noodzakelijk is, wordt hierover, in het kader van de gebiedsgerichte samenwerking, overleg gepleegd met de andere bestuursniveaus om zo tot de juiste bestuurlijke afspraken te komen. Op basis van dit overleg dienen de provincies in staat te zijn om hun bestuurlijke verantwoordelijkheid op te nemen. Ten aanzien van de Vlaamse gemeenten en provincies vragen wij hervormingsrust en we verzetten ons dan ook tegen de verdere inperking van de provinciale bevoegdheden of de aantasting van hun bestuurskracht

Voor CD&V moet de provincie een volwaardige regisseur worden van het streekbeleid en de gebiedsgerichte samenwerking, zowel bij de invulling van de eigen bevoegdheden als voor de uitvoerende taken van de federale staat en de deelstaat. Een provincie die maatwerk levert, die verbindt en die regisseert.

Deze rol als regisseur van regionaal beleid rust op vier pijlers:

Het ondersteunen van samenwerking van lokale besturen die van onderuit ontstaat
Initiatieven op vraag van lokale besturen
Eigen initiatieven op basis van specifieke regionale noden en specifiek bovenlokale taken
Het zorgen voor verticale en horizontale afstemming en verbinding tussen de verschillende beleidsniveaus, tussen verschillende maatschappelijke actoren en tussen verschillende belangen
Hopende u met dit antwoord van dienst te zijn,

Met vriendelijke groet,

Marie van CD&V

(Dus veel blablablabla)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

27 sep 2019, 12:28

Misschien kan je ook eens dergelijke brief naar pakweg de NVA sturen met de vraag waarom ze doodstil blijven over het afschaffen van die meer dan 2200 bovenlokale en intercommunale structuren - structuren die NIET verkozen zijn en over wiens beslissingen niks te lezen of te horen valt in de media en die volzitten met duizenden vetbetaalde politici van het zevende knoopsgat die daar alleen maar zitten om hun handje op te steken wanneer hun partijbonzen dat eisen.
Vergelijk die duistere achterkamertjespolitiek dan even met de WEL verkozen provincieraden die prima werk doen op het gebied van sport, jeugd, cultuur etc.
Het is maar een suggestie.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 sep 2019, 12:42

Misschien kan je ook eens dergelijke brief naar pakweg de NVA sturen met de vraag waarom ze doodstil blijven over het afschaffen van die meer dan 2200 bovenlokale en intercommunale structuren
'12 okt. 10:09 uur'
Naam: Dicksy
E-mailadres: xxxxxxxxxxxxx
Telefoonnummer: 797204
Onderwerp: Afschaffing provincieraden
Boodschap:
Geachte NVA,

" Als NVA in 2019 weer mag aanschuiven aan de onderhandelingstafel van de Vlaamse regering zal het afschaffen van de provincieraden in het regeerakkoord opgenomen moeten worden. "

Een heel goed initiatief en ben blij dat er werk van gemaakt wordt. Ik zal NV-A hierin ook steunen via mijn stem bij de verkiezing van een Federale en Vlaamse regering.
Ik zal echter mijn eigen duit reeds in het zakje doen om nu reeds bij de verkiezing van de Provinciera(a)d(en), als niet Vlaams Belanger, mijn stem te geven aan deze partij. Als de grote massa dat zou doen is het probleem van de Provincieraden rapper van de baan dan men zou denken gewoon omdat regeren met VB not done is.
Met vriendelijke groeten,

Goede suggestie, zal er mij eens mee bezighouden. :?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

27 sep 2019, 12:49

Wat betreft de provincieraden gaat het voor Vlaanderen over 175 raadsleden en 4 gedeputeerden per provincie. Qua besparing is dat gene vetten vergeleken met mijn suggestie -" gooi die duizenden nutteloze politici uit die communales" - die een veelvoud zal opbrengen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 sep 2019, 12:58

Wat betreft de provincieraden gaat het voor Vlaanderen over 175 raadsleden en 4 gedeputeerden per provincie. Qua besparing is dat gene vetten vergeleken met mijn suggestie -" gooi die duizenden nutteloze politici uit die communales" - die een veelvoud zal opbrengen.
Ben ik mij terdege bewust van maar hier gaat het mij niet om die druppel op die hete plaat maar om datgene wat men zegt.
Horus1 heeft hier enkele dagen geleden gereageerd naar Ice toe dat de verschillende e-mailadressen van de politieke partijen te vinden zijn op internet omdat hier gal spuwen op dit forum toch niet gelezen wordt. Wel ik maak gebruik van die mogelijkheid. Niet dat het enige zoden aan de dijk brengt maar als de mensen meer moesten gebruik maken van die mogelijkheid, eender welke partij men aanhangt, kan er misschien wel iets in beweging gezet worden en dit in combinatie met zijn stemgedrag.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

27 sep 2019, 13:36

Prima he. Laat ik U nog een nuttige voorzet geven - wat betreft het lokale niveau dan toch. Woon regelmatig de gemeenteraden bij van uw woonplaats en trek daar Uw mond open. Dat laatste mag niet tijdens de zitting maar wel voor aanvang van de vergadering - je mag die vergaderingen wel helemaal bijwonen maar boeiend is doorgaans toch anders :wink: . Trek de verkozenen van Uw partij aan hun mouw voor de vergadering begint en vraag zijn/haar standpunten omtrent bepaalde lokale beslissingen enz. Men pleegt zoiets "democratie" te noemen nietwaar. Laat u nooit afbluffen door burgemeesters of schepenen of...zij zitten daar misschien dank zij Uw stem en jij betaalt voor hun zitpenningen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 sep 2019, 13:45

Woon regelmatig de gemeenteraden bij van uw woonplaats en trek daar Uw mond open. Dat laatste mag niet tijdens de zitting maar wel voor aanvang van de vergadering - je mag die vergaderingen wel helemaal bijwonen maar boeiend is doorgaans toch anders :wink:
😂😂😂 Mondje dichthouden is iets wat mij helemaal niet ligt en ben daar al eens op gewezen tijdens zo’n vergadering. Nu doe ik mijn zeg via e-mail en laat dat koffiekletsen aan hun over.