Verschil tussen ambtenarenparadijs en Nederland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

28 sep 2019, 11:34

België heeft een torenhoge staatsschuld van 466 miljard euro (102% van het bbp). In Nederland is dat maar 49,2% van het bbp of 397 miljard euro.

De Nederlands economie groeit forser dan de onze. Het bbp zal dit jaar met 1,8% en volgend jaar met 1,5% toenemen, tegenover slechts 1,2% en 1,1% in ons land. Meer groei betekent meer inkomsten voor de staat. Die zijn ondertussen zo groot dat de regering Rutte III er niet in slaagt om het geld ook uit te geven. Vorig jaar bleef 2,2 miljard euro op de plank liggen, dit jaar vermoedelijk nog eens 1,8 miljard euro.

Nergens ter wereld worden werkenden zwaarder belast als in ons land. Van het loon van een modale singel zonder kinderen neemt Vadertje Staat hier in de vorm van belastingen en sociale bijdragen maar liefst 52% af. In Nederland is dit maar 39%.

Van alle mensen tussen 20 en 65 jaar werken er in ons land zeven op de tien. In Nederland zijn er dat acht op de tien. Met 6,4% ligt onze werkloosheid hier ook dubbel zo hoog als in Nederland (3,4%). Ondanks een lagere belastingdruk genereren onze noorderburen verhoudingsgewijs dus meer inkomsten uit arbeid en moeten ze minder uitkeringen boeken. Nederlanders hebben de meeste deeltijdse werknemers van de wereld en die werken voornamelijk in de private sector.

Overheid

Ons land heeft een geldverslindende overheid. De zes regeringen (48 excellenties) en evenveel parlementen (475 parlementsleden) kostten vorig jaar 670 miljoen euro. Daarnaast hebben we nog tien provinciebesturen en 581 gemeentebesturen.

Nederland werkt met een rijksoverheid die één regering (16 ministers) en één parlement (225 verkozenen in de Eerste en Tweede Kamer) telt. Daaronder functioneren twaalf provincies, 388 gemeenten, 24 waterschappen en de drie territoriale lichamen in het Caribisch gebied. Waar de verschillende regeringen in ons land mekaar vaak tegenwerken, legt Nederland veel meer continuïteit en stabiliteit aan de dag. Dit wordt nog versterkt door het feit dat Mark Rutte al negen jaar lang premier is.

Het aantal ambtenaren ligt in België en Nederland grosso modo op 800.000. Alleen telt Nederland 17 miljoen inwoners tegenover slechts 11 miljoen Belgen. Bovendien behoren de Belgische ambtenaren tot de duurste van Europa. Onderwijs, leger, NMBS, etc zitten niet in dit cijfer. Nederland kent trouwens geen ambtenarenstatuut. Iedereen valt daar onder het werknemersstatuut.

Waar Nederland volgens Eurostat 4,3% van haar bbp uitgeeft aan ‘algemene openbare diensten’ is dat in ons land 7,2%. Dat verschil heeft twee redenen: onze overheid staat veel vetter en met de deelstaten hebben we een bestuursniveau meer.

Pensioenen

In Nederland liggen de pensioenen tot de helft hoger dan in ons land. Volgens pensioenspecialist Kim De Witte (PVDA) krijgt iemand die 40 jaar gewerkt heeft aan een gemiddeld loon in ons land een pensioen van 1.195 euro per maand, terwijl dat in Nederland 1.823 euro is. Professor pensioenrecht Yves Stevens van de KU Leuven bevestigt deze simulatie (in grote lijnen).

De komende decennia lopen de vergrijzingskosten fors op. Tegen 2024 zal er 6,3 miljard euro (+1,4 procentpunt van het bbp, boven op de huidige 12%) extra nodig zijn om het pensioensysteem in ons land overeind te houden. Tegen 2040 is dat zelfs 17 miljard euro (+3,8 procentpunt van het bbp, boven op de huidige 12%) extra, en dat terwijl onze federale overheid al zo krap bij kas zit.

In Nederland trekt Rutte II nu al flink wat extra geld uit voor het grote Pensioenakkoord. Zo wordt de verhoging van de pensioenleeftijd (AOW) naar 67 jaar met drie jaar uitgesteld (naar 2024). Dit uitstel kost de volgende jaren cumulatief vijf miljard euro. Daarnaast wordt 800 miljoen euro extra voorzien zodat sociale partners afspraken kunnen maken om langer werken te faciliteren.

Topeconomie en -infrastructuur

In het door het World Economic Forum (WEF) gepresenteerde ‘Global Competitiveness Report 2018’ staat Nederland zesde op de ranglijst van meest concurrerende economieën ter wereld (na de VS, Singapore, Duitsland, Zwitserland en Japan). Een van de belangrijkste oorzaken van deze toppositie is zijn ijzersterke infrastructuur: het transportnetwerk (wegennet, lucht- en zeker de zeehavens) en de water- en elektriciteitsvoorziening zijn er top. Om die koppositie te handhaven zijn het Infrafonds en Deltafonds al tot ten minste 2030 verlengd, onder meer om het hoofdwegennet en waternetwerk tegen dat jaar volledig energieneutraal te maken.

Ons land staat in die WEF-ranking op de plaats 21. We verliezen vooral punten wat onze gebrekkige ICT, starre arbeidsmarkt, belabberde wegenkwaliteit, inefficiënte treindiensten, torenhoge belastingdruk en grote overheidsregulering betreft.

Defensie en inlichtingen

Volgens de NAVO besteedt ons land vandaag 0,93% van zijn bbp (4,2 miljard euro) aan defensie. Daarmee zijn we, op Luxemburg na, de slechtste leerling van de klas. We halen niet eens de helft van de vooropgestelde twee procent. Bovendien besteden we van die enveloppe slechts 8% aan nieuw materieel, terwijl dat 20% zou moeten zijn.

Nederland zit met 10,6 miljard euro voor defensie op 1,35% van zijn bbp. In zijn Miljoenennota 2020 investeert Rutte III de volgende vijf jaar structureel 162 miljoen euro extra per jaar in Defensie, om zo richting de NAVO-norm van 2% bbp te gaan. Daarnaast gaan er extra middelen naar de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en de grensbewaking van de Marechaussee.

Klimaat

Klimaat en energie zijn in België versnipperde bevoegdheden. De vier bevoegde ministers zitten niet op één lijn waardoor België achterop hinkt als het over klimaatmaatregelen gaat. Volgens Eurostat besteedden alle overheden in dit land in 2017 maar 0,9% van het bbp aan maatregelen die het klimaat moeten beschermen en verbeteren.

In Nederland is dat 1,4% van het bbp. Om dit percentage op te krikken en nog meer stappen te zetten richting duurzame energiebronnen trekt Rutte III, boven op de 1,2 miljard euro uit het regeerakkoord, de volgende vijf jaar 235 miljoen euro per jaar extra uit om maatregelen uit het Klimaatakkoord van Parijs uit te voeren. Dit geld wordt besteed aan een warmtefonds, landbouw, de aanpak van stikstof, fietsparkeren en elektrisch vervoer. Nederland wil koste wat kost in 2030 de helft minder CO2 uitstoten dan in 1990.

Die vergroeningsdrang maakt dat autorijden in Nederland duurder is dan in ons land: je betaalt er niet alleen een hogere Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM), ook de brandstofprijzen liggen er hoger (Diesel +23%, LPG +17% en Euro95 +10%). Anderzijds is het openbaar vervoer bij onze noorderburen veel beter uitgebouwd.


Er is een brain-drain begonnen van jonge Vlamingen die hun leven verder zetten in Nederland. België gaat gebukt onder een verschrikkelijke schuldenlast en een enorme impliciete schuldenlast. Het gaat hier over de toekomstige verplichtingen, hoofdzakelijk in de vorm van overheidspensioenen en gezondheidszorg. Als we de huidige waarde van de toekomstige schuldenlasten over een horizon van 45 jaar bekijken, uitgedrukt in euro’s van 2015, komen we uit op ongeveer viermaal het bbp. Haast niemand gelooft dat een dergelijke staatsschuld houdbaar is.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190927_046 ... et-niet-op

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

28 sep 2019, 19:15

Ganse artikels uit kranten kopiëren is zeker een volledige dagtaak voor jou?
Laatst gewijzigd door Horus1 op 29 sep 2019, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

29 sep 2019, 00:26

Nederland heeft aardgas.