Waarom de N-VA nooit de onafhankelijkheid zal uitroepen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 dec 2019, 19:33

dejules schreef:
28 dec 2019, 18:53

Mensen die economisch actief zijn moeten het loon en het dubbel pensioen van U en uw collega's ambtenaren betalen van hun loon. Het gevolg is dat zij kapot belast worden en dus netto weinig overhouden en slechts de helft van uw pensioen krijgen.
Dit alles dankzij de (overheids-)vakbonden waarop U spuwt. Ondank is 's werelds loon.
Zie je? Hier komt de grond van julleke's frustraties tot uiting: ooit dacht hij dat hij snel kon 'binnen' zijn door een paar jobkes tegelijk te gaan doen. Wie doorprikte die droom? Een ambtenaar van financiën ("kapot belast") en vandaag stelt hij vast dat zijn pensioen lager is van diezelfde ambtenaar.

Uit ballorige verbittering heeft hij dan besloten niks meer te doen en zich te laten onderhouden door de staat. Het hangmatstatuut waaruit hij niet meer wil ontsnappen. Vandaar ook zijn diepgewortelde vijandigheid tegen de ambtenarij in het algemeen en zelfs tegen performante ambtenaren .

Ik begrijp dat allemaal wel, maar wie volwassen is, heeft geleerd om te gaan met ontgoocheling, frustratie en tegenslag.

"Pick yourself up and get back in the race" - Frank Sinatra. Als dat niet lukt, spreek erover met je psycholoog.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 dec 2019, 19:36

E.T. schreef:
28 dec 2019, 19:23
De vraag is of het genoeg is om alle Antwerpse wensen te dragen :wink:
Aan welke wensen denk jij dan, ET? Zijn die buitensporiger dan wat andere economische topgebieden vragen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 dec 2019, 19:46

Ik heb zo m'n bedenkingen met dat overkappingsidee.

Het zal net zoals nu stilstaan zijn, maar dan in een tunnel. Met gras erop 8O
De uitstoot moet ook nog ergens naar buiten hé
Of toch elektriciteit genoeg?
Wat met het vrachtverkeer?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 dec 2019, 19:53

Die overkapping is een idee van de Groene do-good'ers en hun aanhang. Om de vrede te bewaren is men daarmee akkoord gegaan. Ik geloof ook niet dat het een goed project is, maar de mobiliteit rond Antwerpen moet dringend op het juiste spoor gezet worden.

Volledige kostprijs? Zowat 9 miljard.
Transfers naar het zuiden? Zowat 6,5 miljard elk jaar zonder de interesten in de berekening op te nemen.

Dus: na 1,5 jaar is die overkapping helemaal betaald als we van dat blok aan het been zouden verlost zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 dec 2019, 09:46

Wil. schreef:
28 dec 2019, 19:53
.....
Transfers naar het zuiden? Zowat 6,5 miljard elk jaar zonder de interesten in de berekening op te nemen.
......
Peanuts ..... Steun aan Belgische bedrijven : ca. 15 miljard per jaar ( 14,7 miljard in 2017 (*) ) waarvan 2 miljard voor de salariswagens alleen al.

(*) https://translate.google.com/translate? ... rev=search
dejules

29 dec 2019, 09:57

Wil. schreef:
28 dec 2019, 19:53

Transfers naar het zuiden? Zowat 6,5 miljard elk jaar zonder de interesten in de berekening op te nemen.

De grootste transfer in België is die van mensen die economisch actief zijn naar ambtenaren en poetsers met dienstencheques. Kijk gewoon naar het overheidsbeslag van 54%BBP!
dejules

29 dec 2019, 10:02

Wil. schreef:
28 dec 2019, 19:33


Zie je? Hier komt de grond van julleke's frustraties tot uiting: ooit dacht hij dat hij snel kon 'binnen' zijn door een paar jobkes tegelijk te gaan doen.
In elk normaal land wordt werken beloond.
In België krijgt een godsdienstleraar die 19u/week "werkt" en 4 maanden per jaar betaald verlof heeft 1.000 €/maand meer pensioen tov mensen die economisch actief zijn en 90u/week werken en slechts 1 maand verlof hebben.
U krijgt dat niet meer uitgelegd.
U kunt daar niet 1 (buitenlandse) investeerder mee aantrekken.
U bent het probleem en dat probleem gaat men oplossen want als men dat niet doet gaan wij failliet en krijg je collectieve armoede. Europa zal dat nooit toelaten.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

29 dec 2019, 10:04

Fred1950 schreef:
29 dec 2019, 09:46
Wil. schreef:
28 dec 2019, 19:53
.....
Transfers naar het zuiden? Zowat 6,5 miljard elk jaar zonder de interesten in de berekening op te nemen.
......
Peanuts ..... Steun aan Belgische bedrijven : ca. 15 miljard per jaar ( 14,7 miljard in 2017 (*) ) waarvan 2 miljard voor de salariswagens alleen al.

(*) https://translate.google.com/translate? ... rev=search
Oh zekers... In dit artikel lees ik (groene inlas) dat de subsidies van 2012 tot 2017, in TOTAAL, gestegen zijn van 13,2 naar 14,7 miljard. Dat is dus 1,5 miljard over 5 jaar of 0,5 miljard per jaar. Vergeleken met die 6,5 miljard jaarlijks van Vlaanderen aan Wallonië : inderdaad peanuts.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 dec 2019, 11:30

figaretto schreef:
29 dec 2019, 10:04
Fred1950 schreef:
29 dec 2019, 09:46
Wil. schreef:
28 dec 2019, 19:53
.....
Transfers naar het zuiden? Zowat 6,5 miljard elk jaar zonder de interesten in de berekening op te nemen.
......
Peanuts ..... Steun aan Belgische bedrijven : ca. 15 miljard per jaar ( 14,7 miljard in 2017 (*) ) waarvan 2 miljard voor de salariswagens alleen al.

(*) https://translate.google.com/translate? ... rev=search
Oh zekers... In dit artikel lees ik (groene inlas) dat de subsidies van 2012 tot 2017, in TOTAAL, gestegen zijn van 13,2 naar 14,7 miljard. Dat is dus 1,5 miljard over 5 jaar of 0,5 miljard per jaar. Vergeleken met die 6,5 miljard jaarlijks van Vlaanderen aan Wallonië : inderdaad peanuts.
Het is 14,7 miljard per jaar en in 2012 was het 13,2 miljard per jaar ( waarvan 2 miljard per jaar voor de salariswagens ). Aan u de keuze , 14,7 miljard voor de Exxon mobiles en de Fernand Hutsen van deze wereld of 6,5 miljard voor 5 miljoen Walen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 dec 2019, 11:32

Fred1950 schreef:
29 dec 2019, 09:46
Wil. schreef:
28 dec 2019, 19:53
Transfers naar het zuiden? Zowat 6,5 miljard elk jaar zonder de interesten in de berekening op te nemen.
Peanuts ..... Steun aan Belgische bedrijven : ca. 15 miljard per jaar ( 14,7 miljard in 2017 (*) ) waarvan 2 miljard voor de salariswagens alleen al.
1. Die subsidies aan bedrijven gelden voor gans belgië. Ze zijn geen overdracht louter naar Vlaamse of Waalse bedrijven. Subsidies bestaan in elk land, behalve in Noord-Korea. Ze horen bij het normale economische spel.

De transfers vanuit Vlaanderen zijn per saldo éénrichtingsverkeer. Dat is al decennia zo.

2. Niemand protesteert tegen die 14,7 miljard. (Wel tegen een stukje ervan (salariswagens) ) Er is een nog grotere subsidie: die naar de gepensioneerden (44 miljard) , maar ook daartegen protesteert slechts een enkeling.
Maar in Vlaanderen -de benadeelde partij- zijn verschillende groeperingen gekant tegen die Vlaams-Franstalige transfers.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

29 dec 2019, 12:01

Op een rijtje:

a.Voor grote bedrijven wordt de vennootschapsbelasting in twee tijden verlaagd: van 33,99% naar 29,58% in 2019 (op de winsten van 2018 en 2019) en van 29,58% naar 25% in 2021 (op de winsten van 2020 en volgende). De maatregelen verminderen de belastinginkomsten met in totaal 5,5 miljard euro
Van die tariefverlaging komt amper 2,5% ten goede aan de kmo’s. Al de rest, 97,5%, gaat naar de grote multinationals.
Ter info: Eind de jaren 1970 bedroeg de aanslagvoet 48% en de bedrijven die de hoogste winsten realiseerden, betaalden zelfs meer dan 50%. In 1982 werd de aanslagvoet verlaagd naar 45%, in 1987 naar 43%, in 1990 naar 41%, in 1993 naar 39% en in 2002 naar 33,99%. En nu dus, na de hervorming van de vennootschapsbelasting naar 29,58% in 2018 en 25% in 2021. Met andere woorden, in veertig jaar tijd is het belastingtarief dus gehalveerd.

b.De patronale RSZ bijdragen ( = uitgesteld loon van de werknemer) dalen van 33% naar 25% en is goed voor ongeveer 4 miljard€ minder voor de sociale zekerheid.

c.Bedrijven krijgen jaarlijks een loonsubsidie van ongeveer 7,5 miljard €. Belastinggeld dus.
Ter info: als het gaat over de loonhandicap tav het buitenland verzwijgen die bedrijven hardnekkig die 7,5 miljard. Even hardnekkig weigeren ze de factor "productiviteit" mee te tellen in vgl. met het buitenland. Er is overigens al lang geen "loonhandicap" meer.

d.Een indexsprong waarvan de opbrengst - ongeveer 2 miljard - volledig naar diezelfde bedrijven ging.

e.We spreken dan nog niet van de 4 miljard voor het merkwaardige verschijnsel van de salariswagens die ook een gat slaan in de RSZ.

Jaarlijks is er dus een transfer van belastinggelden en van gelden van de RSZ van dik 18 miljard jaarlijks richting grote ondernemingen.
Wie verder stelt dat "niemand protesteert" tegen die transferstroom van overheid/burger naar bedrijfswereld heeft fameus liggen slapen de laatste jaren.

Verder blijkt uit de recente bevindingen van de Nationale Bank en tal van economen dat bovenstaande maatregelen gezorgd hebben voor een significante en opvallende stijging van de bedrijfswinsten in vergelijking met het buitenland. Terwijl bleef de jobcreatie zeer ver achter op datzelfde buitenland en dat ondanks het mantra van"jobs,jobs, jobs".
Kortom: onder de regering Michel/De Wever is er een fameuze transfer van burger naar ondernemingen geweest zonder dat daar duidelijke compensaties voor gekomen zijn- enkel het groeiende gat in de begroting en de zorgwekkende tekorten in de sociale zekerheid.
dejules

29 dec 2019, 12:07

frits1955 schreef:
29 dec 2019, 12:01

Kortom: onder de regering Michel/De Wever is er een fameuze transfer van burger naar ondernemingen geweest zonder dat daar duidelijke compensaties voor gekomen zijn- enkel het groeiende gat in de begroting en de zorgwekkende tekorten in de sociale zekerheid.
De Wever weet wanneer Napoleon geboren en gestorven is maar van economie heeft die geen kaas gegeten. De man is trouwens nooit economisch actief geweest en zijn zus is recordhoudster doppen.
Als ge die populist achternaloopt ben je een dwaas!

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 dec 2019, 12:16

dejules schreef:
29 dec 2019, 12:07
.....
Als ge die populist achternaloopt ben je een dwaas!
En iemand die voor mij een paar dictatoriale trekjes vertoont. Ik steek het niet onder stoelen of banken, ik heb schrik voor die man zijn attitudes en misprijs zijn agressief taalgebruik tegen al wie hij als zijn tegestander ziet.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 dec 2019, 13:33

Fred1950 schreef:
29 dec 2019, 12:16
Ik steek het niet onder stoelen of banken, ik heb schrik voor die man zijn attitudes en misprijs zijn agressief taalgebruik tegen al wie hij als zijn tegestander ziet.
Fred schreef eerder:
... laden aan "75 kilowatt per uur" ! ? Diegene die dat schrijft is een dikke idioot.
en ook
Dat zijn problemen die door koppige en domme ezels in het witte boord ambtenaren en politieke wereldje worden gecreëerd.
en nog:
Dat zijn manipulatieve kutvragen.

Dus, je misprijst zijn 'agressief taalgebruik' tegen al wie hij als zijn tegenstander ziet?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 dec 2019, 14:07

Wil. schreef:
29 dec 2019, 13:33
.....

Dus, je misprijst zijn 'agressief taalgebruik' tegen al wie hij als zijn tegenstander ziet?
In vergelijk met uitspraken zoals "een mes in iemands rug steken" is dit maar doetjes praat. En ik had het ook niet over tegenstanders ( of vermeende vijanden ), alleen over mensen en zakens waarbij men zijn verstand niet heeft gebruikt.