Ik ben heel goed in gepensioneerd zijn. Maar echt, héél goed.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

10 jan 2020, 20:27

Het regent in Mol. Pijpenstelen. Maar van Siegfried Bracke straalt de zon af. Even is hij terug in het land, een bezoekje van een week of drie. Eind deze maand neemt hij opnieuw het vliegtuig naar Zuid-Afrika. Daar, op een boogscheut van Kaapstad, midden in wijngebied, brengt hij nu voor het eerst zijn winter door. “Een oude mens, hè!”, zegt hij, wijzend naar zichzelf, terwijl hij koffie zet. Een brede grijns volgt. “Ik was er vooraf bang voor, maar ik kan u met de hand op het hart zeggen: ik ben heel goed in gepensioneerd zijn. Maar echt, héél goed.”
Wat zijn belangrijkste politieke nalatenschap is, vragen we. Heeft hij in de afgelopen tien jaar een kei kunnen verleggen? Bracke haalt de schouders op. “Dat is aan anderen om over te oordelen.”
Liever weidt hij uit over de cottage die zijn vrouw en hij momenteel in Zuid-Afrika huren, over hoe ze na enkele korte reizen in de ban zijn geraakt van het land en nu overwegen om er een pied-à-terre aan te schaffen. Het leven daar bevalt hem extreem. Het licht, de zon, de warmte.
Bart Maddens zegt: "N-VA moet passen voor de federale regering en vanuit Vlaanderen een verrottingsstrategie volgen. Vervolgens kunnen ze dan in 2024 samen met Vlaams Belang voor de Vlaamse onafhankelijkheid gaan.
(afkeurend) “Dat zou ik verschrikkelijk vinden. Sorry, maar ik ben niet dat soort flamingant. Ik wrijf me niet in de handen bij het idee aan onbestuurbaarheid, daar gaan we echt niet beter van worden. De Vlaamse onafhankelijkheid, dat heb ik nooit gewild, daar ben ik heel duidelijk over geweest vanaf mijn overstap naar N-VA.
“Ik wil Belg blijven. Daarom pleit ik voor een regering met een Vlaamse meerderheid. En ik heb de pretentie om te zeggen dat in Vlaanderen de meeste mensen ook niet staan te springen om onafhankelijk te worden.”
De kritiek is vaak dat politici te veel verdienen om te beseffen wat de impact van hun maatregelen is.
(nadrukkelijk) “Politici zijn met veel te veel, maar ze verdienen helemáál niet te veel. Toen ik voor het eerst verkozen werd, werd ik onmiddellijk ondervoorzitter van de Kamer. Daardoor had ik ietsje meer dan ik voorheen verdiende op de VRT. Dat is toch niet normaal? Ik kan u verzekeren dat mijn leven bij de VRT heel wat comfortabeler was dan in de politiek, hoor. En dan die oefeningen in zelfkwelling die worden georganiseerd...
Bedoelt u de hervorming van de uittredingsvergoedingen?
“Bijvoorbeeld.”
U hebt uw vergoeding opgenomen, goed voor 175.000 euro.
“Er waren 176 volksvertegenwoordigers die er na de verkiezingen recht op hadden. Eén heeft zijn vergoeding niet gevraagd. Ik wel. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

“Maar eigenlijk ben ik nooit met geld bezig geweest. Dat is ook een deel van mijn ondergang geweest.”
Zo wist u niet of u nu al dan niet betaald werd voor uw advies aan Telenet, hoewel het over 12.000 euro ging. Snapt u dat mensen dat onbegrijpelijk vinden?
(knikt) “Maar ik heb ook altijd genoeg gehad, ik moest daar niet mee bezig zijn.”
Bewijst dat niet juist het punt dat politici wel degelijk te veel verdienen om voeling te hebben met de maatschappij? We zitten hier in uw buitenhuis, u hebt nog een woning in Gent en de gemiddelde mens kan evenmin overwinteren in Zuid-Afrika.
“Ik denk dat je ervan zou kunnen schrikken wat de gemiddelde mens heeft. Kijk maar naar hoeveel geld er geparkeerd staat op de spaarboekjes.”
Het gemiddelde Belgische maandinkomen schommelt rond de 3.500 euro bruto.
“Ja, er is verschil.
“U hebt het over de afstand tussen de politicus en de man in de straat. Wel, hoe langer u hier nog over doorgaat, hoe groter die nog zal worden. Maar doet u maar.”
Ik ken heel veel mensen die veel meer verdienen dan politici, zonder dat ze buitenissige jobs hebben of Jeff Bezos (oprichter van internetbedrijf Amazon, red.) zijn.”
Dat zegt dan misschien meer over de kringen waarin u verkeert.
“Nee hoor, dat zijn heel gewone mensen. Kijk, iedereen heeft gelijke kansen. Er zijn alleen geen gelijke uitkomsten. Je hebt veel schilders die heel hard hun best doen maar nauwelijks iets verkocht krijgen, en dan heb je Luc Tuymans die miljoenen krijgt voor een schilderij. Dit is een fair systeem en ik ben voor dat systeem.”
VRT : Er kan gigantisch veel aan efficiëntie gewonnen worden. Wie in een privé-mediaomgeving heeft gewerkt, kan niet anders dan zich bescheuren van het lachen als hij hoort dat de VRT niet meer kan besparen. Ze zwemmen in het geld. Echt.”
Toch krijgen we steeds meer herhalingen te zien.
“Omdat ze op de verkeerde dingen besparen. Als je iedereen aan boord wilt houden, kun je op den duur alleen nog in het programma-aanbod knippen. De mismatch, waarvan ze bij de VRT blijven beweren dat die niet bestaat, is er wel degelijk. Er lopen aan de Reyerslaan mensen rond voor wie ze iets moeten zoeken om ze bezig te houden. Mensen die tweeënhalve dag krijgen om iets te doen wat in anderhalf uur kan. Er kan gigantisch veel aan efficiëntie gewonnen worden.
“Het mooiste wat ik in mijn leven heb meegemaakt, is de omslag van het ministerie van radio en televisie van Cas Goossens naar het bedrijf VRT, geleid door Bert De Graeve. Maar Tony Mary heeft daarna aan de Reyerslaan opnieuw een Mexicaans leger geïnstalleerd. Al wie malcontent is, wordt chef en moet niet meer werken. Een beetje zoals in het onderwijs. Ook daar heb je gigantisch veel mensen die niet voor de klas staan maar toch betaald worden.


https://www.demorgen.be/nieuws/siegfrie ... ~bfb36a18/

Iedereen die voor de N-VA stemt zou dit artikel eens heel goed moeten lezen en helemaal tot zich door laten dringen.
It's all about the money!
dejules

10 jan 2020, 21:17

Dit soort mensen vindt dat er nog heel veel bespaard moet worden in de sociale zekerheid en dat een minimumpensioen van 1.500 € na 45 jaar full-time gewerkt te hebben onbetaalbaar is.
DEZE MENSEN HEBBEN NOOIT BIJGEDRAGEN EN ZUIGEN VAN GEBOORTE TOT DE DOOD DE SCHATKIST LEEG MAAR JULLIE MOGEN ENKEL BIJDRAGEN MAAR ER NIET VAN GENIETEN.
Als ge op dit soort mensen stemt ben je achterlijk.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

10 jan 2020, 21:51

dejules schreef:
10 jan 2020, 21:17
Dit soort mensen vindt dat er nog heel veel bespaard moet worden in de sociale zekerheid en dat een minimumpensioen van 1.500 € na 45 jaar full-time gewerkt te hebben onbetaalbaar is.
DEZE MENSEN HEBBEN NOOIT BIJGEDRAGEN EN ZUIGEN VAN GEBOORTE TOT DE DOOD DE SCHATKIST LEEG MAAR JULLIE MOGEN ENKEL BIJDRAGEN MAAR ER NIET VAN GENIETEN.
Als ge op dit soort mensen stemt ben je achterlijk.
Zeg dat wel, Dejules. Zeg dat wel.
Die onrechtvaardigheid doet mijn bloeddruk tot cardiaal onverantwoord hoog stijgen. Wat een degoutante partij, die N-VA.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

11 jan 2020, 08:36

De ontgoocheling bij sommigen wanneer die €1500 pensioen de zoveelste fata morgana blijkt te zijn....
8)

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

11 jan 2020, 09:31

Ik heb wel 1500 euro netto pensioen en ik heb altijd in de privé gewerkt Dat niet iedereen zoveel heeft begrijp ik maar het zal toch in de buurt liggen Ik heb nooit overuren gemaakt
dejules

11 jan 2020, 10:02

dafke schreef:
11 jan 2020, 09:31
Ik heb wel 1500 euro netto pensioen en ik heb altijd in de privé gewerkt
Hopelijk is dat geen gezinspensioen, toch?
En als één vd echtlieden een statutair pensioen heeft zit je aan de feesttafel. Als ze allebei uit het statutair biotoop komen is dat een heel grote feesttafel.
Als je alleenstaande gepensioneerde bent heb je de zwaarste belastingsdruk vd wereld ondergaan en krijg je het laagste pensioen in ruil.
Je ziet : het ene pensioen wordt niet berekend als het andere en dan zwijgen we nog over de perekwatie vd ambtenaren die hun pensioenen welvaartvast maken en daar zit de grove discriminatie. ps Wist je dat iemand uit de Vlaamse administratie 2 keer meer verlof heeft dan iemand uit de privé en dan vergeten we nog de extra feestdagen. Dat zijn 4 jaar minder gepresteerde dagen!! En dan zwijgen we over de NMBS en zeker over het onderwijs!!!
In Frankrijk heeft de regering de pensioenen hervormd en worden de plichten en rechten voor iedereen hetzelfde : van de President tot de vuilkarman.
Om terug te komen op het topic : Bracke krijgt het hoogste pensioen van België en nog een oprotpremie van 179.000 € bovenop. Hij vindt dat mensen die 45 jaar full-time gewerkt hebben geen recht hebben op een pensioen van 1.500 €/maand.
Reden : onbetaalbaar.
Waarom is dat onbetaalbaar?
Omdat Bracke en zijn rijke vrienden de pot leeg stelen. En zij hebben als netto-ontvanger nooit geld in die pot gestoken.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

11 jan 2020, 10:33

Die man is toch al te gortig, he?

Een pensioen van 1500 euro per maand vindt die dus onbetaalbaar, maar een oprotpremie van 179.000 euro (Jan met de pet moet daar meer dan 10 jaar voor werken) dat met één vingerknip op zijn rekening staat, is dus wel betaalbaar.

Dat is toch om tegen dien zijn kloten te sjotten, zeker.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 jan 2020, 11:01

’ maar een oprotpremie van 179.000 euro (Jan met de pet moet daar meer dan 10 jaar voor werken) dat met één vingerknip op zijn rekening staat, is dus wel betaalbaar.

De afscheidsvergoeding wordt maandelijks uitgekeerd en is volledig belastbaar. Haar bedrag is gelijk aan de som van het bedrag van de parlementaire vergoeding en van het bedrag van de onkostenvergoeding die worden uitgekeerd aan een lid van de Kamer.

Indien de rechthebbende van een afscheidsvergoeding opnieuw zetelt, int hij geen afscheidsvergoeding meer.
Na het beëindigen van zijn nieuw mandaat zal hij alleen mogen genieten van de afscheidsvergoeding voortvloeiende uit zijn nieuw mandaat.

https://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sectio ... digers.pdf

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

11 jan 2020, 11:40

Bovenop zijn maandelijks vet pensioen + bovenop zijn miljoenen euro’s die hij gekregen heeft door de leegganger uit te hangen al die jaren in het parlement. Want wat heeft die persoon nu substantieel bijgedragen aan de maatschappij? Niks. Noppens. Nada.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 jan 2020, 12:06

'Bovenop zijn maandelijks vet pensioen + bovenop zijn miljoenen euro’s die hij gekregen heeft door de leegganger uit te hangen al die jaren in het parlement.'

Voor wie nu verkozen is, bedraagt de vergoeding maar maximaal 24 maanden, maar voor de anciens kan dat oplopen tot 48 maanden. Dat zorgt ervoor dat de bedragen kunnen oplopen tot 468.000 euro. Langzetelende Kamerleden zoals Eric Van Rompuy (CD&V), Dirk Van der Maelen (SP.A) of Laurette Onkelinx (PS) maken daar dus aanspraak op. Zij krijgen het bedrag wel niet in één keer uitbetaald, maar in maandelijkse schijven. 'Kiezen de betrokkenen ervoor om hun parlementair pensioen op te nemen, dan valt de uittredingsvergoeding weg.'

Laat u nog meer zot maken door dejules.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 jan 2020, 12:15

dafke schreef:
11 jan 2020, 09:31
Ik heb wel 1500 euro netto pensioen en ik heb altijd in de privé gewerkt Dat niet iedereen zoveel heeft begrijp ik maar het zal toch in de buurt liggen Ik heb nooit overuren gemaakt
Idem bij mijn man dafke :wink:

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

11 jan 2020, 12:17

DelaVega schreef:
11 jan 2020, 11:40
Bovenop zijn maandelijks vet pensioen
Het pensioen wordt in voorkomend geval pas toegekend nadat de afscheidsvergoeding volledig is uitgekeerd.

ref. Statuut van het lid van de Kamer van volksvertegenwoordigers punt 4.5,A,6. blz 5.

Dus niet bovenop !

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 jan 2020, 12:26

Dicksy schreef:
11 jan 2020, 12:06
'Bovenop zijn maandelijks vet pensioen + bovenop zijn miljoenen euro’s die hij gekregen heeft door de leegganger uit te hangen al die jaren in het parlement.'

Voor wie nu verkozen is, bedraagt de vergoeding maar maximaal 24 maanden, maar voor de anciens kan dat oplopen tot 48 maanden. Dat zorgt ervoor dat de bedragen kunnen oplopen tot 468.000 euro. Langzetelende Kamerleden zoals Eric Van Rompuy (CD&V), Dirk Van der Maelen (SP.A) of Laurette Onkelinx (PS) maken daar dus aanspraak op. Zij krijgen het bedrag wel niet in één keer uitbetaald, maar in maandelijkse schijven. 'Kiezen de betrokkenen ervoor om hun parlementair pensioen op te nemen, dan valt de uittredingsvergoeding weg.'

Laat u nog meer zot maken door dejules.
Het lijkt erop dat je dit soort vette pensioenen en vergoedingen nog zou goedkeuren ook .... Zijn die gasten hun prestaties dan zo groot geweest dat ze dit echt wel verdienen ? Ze kunnen niet eens een regering op de been brengen en een land financieel boven water houden. Van S. Bracke is algemeen geweten dat het een geldwolf is of was ....

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 jan 2020, 12:32

Fred1950 schreef:
Het lijkt erop dat je dit soort vette pensioenen en vergoedingen nog zou goedkeuren ook ....
Daarnet nog gedacht zo van: 'godverdomme sebiet is dat betwetertje weer daar en zie daar is em. En of ik dit nu goedkeur of niet is hier niet het punt. Lees wat DelaVega schrijft en zie mijn reactie's hierop.
dejules

11 jan 2020, 12:34

Bracke zwaait nu na 9 jaar politiek af. Op de vraag of hij nu aast op de stoel van voorzitter van de raad van bestuur van de VRT zegt Bracke duidelijk: 'Dat lijkt me geen goed idee. Nee dus.'

Zijn uittredingsvergoeding van 175.356 euro zal hij ook niet laten schieten. 'Waarom zou ik dat doen?' Het argument dat Bracke een goed pensioen zal krijgen, terwijl het systeem van de uittredingsvergoedingen bestaat voor politici die hun inkomen verliezen als ze niet herverkozen geraken, vindt hij niet voldoende. 'Dit is een systeem, het bestaat en je hebt daar recht op', zegt hij, daarbij benadrukkend 'dat we het al verschrikkelijk gedempt hebben'.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/sieg ... 74749.html

Wie heeft dat "systeem" laten ontstaan?
Wie kan zijn eigen loon bepalen?
Zijn eigen pensioen?
Zijn eigen belastingsaftrekken en -voordelen?