'Schaf het ambtenarenstatuut af'

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

09 feb 2020, 09:19

dejules schreef:
08 feb 2020, 22:03
'Schaf het ambtenarenstatuut af, maak alle public servants contractueel en geef hun dezelfde rechten en plichten als de privésector.' Dat zegt Rudy Aernoudt hoogleraar economie aan de Universiteit Gent.
Wat weten we over hen? Ten eerste zijn er veel te veel. De reden is enerzijds sociaal en anderzijds verbonden met onze staatsstructuur.
Het uitbouwen van het overheidsapparaat was in de jaren tachtig en negentig de perfecte kans om de werkloosheid aan te pakken. In de administratie konden mensen met een lage kwalificatie aan de bak komen, met dank aan een politiek duwtje in de rug, deel van het politieke dienstbetoon.

De staatshervormingen boden de kans meer ambtenaren in dienst te nemen. De geregionaliseerde diensten werden groter dan de federale dienst. Een voorbeeld is de voormalige Belgische dienst voor Buitenlandse Handel (BDBH). Die werd twintig jaar geleden gesplitst in Agence wallonne pour l'Exportation (AWEX), FIT Vlaanderen en Brussels Invest and Export, onlangs geïntegreerd in Hub.brussels. Omdat statistieken en prinselijke missies Belgisch moesten blijven, werd ook het Agentschap Buitenlandse Handel opgericht. Eén instelling werd er vier, en vierhonderd ambtenaren werden er meer dan duizend.

Niet zozeer de ambtenaren zijn dus inefficiënt, maar wel de structuren.

Die inefficiëntie kost de belastingbetaler handenvol geld.

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) berekende dat de Belgische administratie bij de duurste van de OESO-landen is en 33 procent minder efficiënt is dan bijvoorbeeld Luxemburg.
Dat betekent dat wij hetzelfde werk moeten kunnen doen met een derde van de ambtenaren minder of dat we met het bestaande ambtenarenapparaat een derde meer moeten kunnen doen.
Alleen al dat realiseren zou het begrotingstekort wegwerken. Een bedrijf dat 33 procent minder efficiënt is dan de naburige concurrentie, is geen lang leven beschoren. Een overheid blijft een monopolie waarvoor de klant geen koning is. Integendeel.

Waarom wordt men dan ambtenaar?
Wel, ambtenaren worden bij de start vrij goed betaald, gemiddeld tot 30 procent meer dan in de privésector. De 'levenslange' benoeming tovert hun loopbaan om in een gouden kooi. Hun salaris blijft vrij constant. Maar de apotheose is het 'welverdiende' pensioen, dat gemiddeld 2,2 keer hoger is dan in de privésector.

Een overheidsuitgave van 10,5 miljard euro per jaar. Dat alles, samen met de inefficiëntie, leidt bij niet-ambtenaren tot een zeker afgunst.

https://trends.knack.be/economie/schaf- ... 1581089396

U hoort het van ... een voor het leven benoemde professor!
Ik wacht geduldig op alle voorstellen die in die richting uitgaan.
Ik ben namelijk voor het afschaffen van het statuut.
dejules

09 feb 2020, 09:23

Dicksy schreef:
08 feb 2020, 22:54
Drie kwart van de werknemers met een privéstatuut heeft een tweede pensioenpijler via een groepsverzekering.
De werknemers die nu met pensioen zijn hebben dat niet gehad.
Slechts 75% vd werknemers heeft dat vandaag. De meesten hebben dat pas 10-15 jaar.
Die bedragen zijn om te lachen : meestal gaat dat over 500 Euro per jaar waarvan de helft door de werkgever is betaald en de helft (ongeveer 20 Euro/maand) van het loon is afgetrokken. "Krijgen" is dus verkeerd gekozen, toch?
90% van de kapitaaluitbetalingen gaan naar 5% rechthebbenden, de top vh organigram vd bedrijfswereld. We spreken over kruimels voor die 95% anderen. De maatschappijen die deze fondsen beheren kunnen failliet gaan (is al gebeurd) en de werkgevers moeten het vooropgestelde rendement zelf bijpassen (de rente staat historisch laag). Veel bedrijven kunnen dat niet meer aan en hebben al aan de noodklok getrokken! Zeker is dat geen enkele ambtenaar zijn statutair pensioen zal willen inruilen voor die paar kruimels vd 2de pijler (die je voor de helft hebt betaald middels maandelijkse inhoudingen op het loon!!!!!!!!!!!).
Laatst gewijzigd door dejules op 09 feb 2020, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

09 feb 2020, 09:30

Dicksy schreef:
08 feb 2020, 22:54
‘We mogen echter niet te kort door de bocht gaan. Drie kwart van de werknemers met een privéstatuut heeft een tweede pensioenpijler via een groepsverzekering. Dat hebben ambtenaren niet.
Bij vroegtijdige pensionering zijn in de privésector ook vertrekpremies schering en inslag.’

U hoort het van ... een voor het leven benoemde professor!
U bent nog een quote vergeten van dezelfde prof uit hetzelfde artikel :

Zelfstandigen die een goede zaak runnen, kunnen een aanvullend pensioen opbouwen.

Maar één categorie valt tussen de mazen van het net: de 'oneigenlijke' ambtenaren.
Veel mensen die werken voor de overheid, zijn geen ambtenaar, maar
contractueel. Ze zijn niet levenslang benoemd en hebben geen ambtenarenpensioen. Soms delen ze een kantoor met een ambtenaar, doen ze hetzelfde werk, maar hebben ze niet dezelfde voordelen. Daar word je ambetant van.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

09 feb 2020, 10:10

Maakt iemand mij wakker wanneer dit tafel komt?
dejules

09 feb 2020, 10:21

Fred1950 schreef:
09 feb 2020, 08:18


Vertrekpremies zijn een begrip bij ontslagen door faillissement
In het beste geval krijg je de wettelijke lage ontslagvergoeding (en geen gouden handdruk!!!) maar door de afhandeling vh faillissement kan dat jaren duren (geldt ook voor het achterstallig loon, vakantiegeld, eindejaarspremie, overuren, ... De kans is groot dat je al een belastingheffing krijgt op inkomsten die je nooit gehad hebt!). Dat wordt uitbetaald door een speciaal fonds (na vele jaren) want er is geen werkgever meer!!!
Laatst gewijzigd door dejules op 09 feb 2020, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

09 feb 2020, 10:28

dejules schreef:
09 feb 2020, 10:21
Fred1950 schreef:
09 feb 2020, 08:18


Vertrekpremies zijn een begrip bij ontslagen door faillissement
In het beste geval krijg je de wettelijke ontslagvergoeding (en geen gouden handdruk!!!) maar door de afhandeling vh faillissement kan dat jaren duren (geldt ook voor het achterstallig loon, vakantiegeld, eindejaarspremie, overuren, ... De kans is groot dat je al een belastingheffing krijgt op inkomsten die je nooit gehad hebt!). Dat wordt uitbetaald door een speciaal fonds.
De gouden handdruk.
Dat is iets wat we meenemen aan tafel.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 10:37

‘Vorig jaar hebben elke dag drie Belgische militairen de kazernepoort definitief achter zich dichtgetrokken. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Hendrik Bogaert opvroeg, zo schrijven Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg.‘

Blijkbaar uit onvrede omdat ze het ambtenarenstatuut niet willen afschaffen. Nu gaan ze bergen goud verdienen in de privé.
dejules

09 feb 2020, 10:43

Dicksy schreef:
09 feb 2020, 10:37

Blijkbaar uit onvrede
Militairen zijn vaak en lang weg van huis.
Als je een gezinsleven wenst dan moet je bepaalde beroepen niet kiezen!
Heeft niets met het statuut te maken : internationale chauffeurs, piloten, lange vaart, ...zijn geen ambtenaar, toch?
ps Ik wil ze de kost niet geven, de militairen die na het pensionering nog onbelast bijverdienen in de privé!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 10:52

dejules schreef:
ps Ik wil ze de kost niet geven, de militairen die na het pensionering nog onbelast bijverdienen in de privé!
Of drie (of meer) jobs doen in de privé tijdens hun nog actieve loopbaan en dan klagen dat er geen werk genoeg is voor iedereen of de regering verwijt niet genoeg te doen om de mensen een volwaardige job te bezorgen daar waar er al twee (of meer) mensen zouden verder geholpen geweest zijn. Of zelfs onbelast (zwart) bijwerken, ook door nog actieve werknemers. Het bestaat nog altijd.
Hebzucht is iets raar bij de mensen. 🤔

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 11:02

dejules schreef:
Militairen zijn vaak en lang weg van huis.
Als je een gezinsleven wenst dan moet je bepaalde beroepen niet kiezen!
Is zoals iemand met watervrees die gaat solliciteren voor een job als redder in een zwembad.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 feb 2020, 11:27

Dicksy schreef:
09 feb 2020, 09:14
Fred1950 schreef:
1/ ambtenaren hebben perequatie.
2/ als ambtenaren een indexsprong krijgen, weet U wanneer de werknemers uit de private sector die ook krijgen? Hoeveel tijd zit daar tussen?
Lees mijn reactie hierboven gericht aan dejules. Jullie zijn al met twee nu en ik denk dat jullie groepje wel zal groeien. Verdeel de taken, zet een goede organisatie op poten en start jullie acties.
Amai, het zal rustig worden op sennet. :lol:
Zeg ambtenaarke , pruts niet zoveel met uwe browser, man. Ge citeert een tekst van dejules en zet er mijn nickname boven. Wat zijn dat nu voor manieren. Blader maar eens terug een corrigeer uw fout. Deze repliek laat ik in elk geval staan ter uwer schade en schande.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2020, 12:03

... als ambtenaren een indexsprong krijgen, wanneer krijgen de werknemers uit de private sector die ook …
8O Wie zit er nu te wachten op een INDEXSPRONG 8O

Het leven is duurder geworden en je krijgt GEEN 2% verhoging hé
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

09 feb 2020, 12:49

E.T. schreef:
09 feb 2020, 12:03
... als ambtenaren een indexsprong krijgen, wanneer krijgen de werknemers uit de private sector die ook …
8O Wie zit er nu te wachten op een INDEXSPRONG 8O

Het leven is duurder geworden en je krijgt GEEN 2% verhoging hé
Bedrijfsleiders en grote aandeelhouders.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 13:26

Fred1950 schreef:
Deze repliek laat ik in elk geval staan ter uwer schade en schande.
😂😂😂 allez a.u.b ik smeek u, doet dat weg. Ik kan er niet tegen dat u dat laat staan. 😂😂😂

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 feb 2020, 13:47

Dicksy schreef:
09 feb 2020, 13:26
Fred1950 schreef:
Deze repliek laat ik in elk geval staan ter uwer schade en schande.
😂😂😂 allez a.u.b ik smeek u, doet dat weg. Ik kan er niet tegen dat u dat laat staan. 😂😂😂
WAT ? Wablief ? Ge doet niet eens de moeite om uw fout te korrigeren of je repliek te verwijderen !