Coens en Sneppe één strijd (tegen euthanasie)

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 feb 2020, 20:07

Deze namiddag in de Kamer was er een discussie over euthanasie en het door katholieke ziekenhuizen verplicht gemaakte "palliatief proces". Zowat iedereen stond erop om te roepen dat dat niet wettelijk was en echt niet kon.
Voor het Vlaams Belang kwam mevrouw Sneppe echter onze ogen openen. Er zijn teveel Vlamingen die kiezen voor euthanasie en dat kon dus niet. Afschaffen riep ze.
Daarna kreeg de CD&V voorzitter het aan de stok met Linda … Ook hij kreeg het niet over z'n lippen om te zeggen dat die bepaalde ziekenhuizen in de fout gingen.
Zij zien ons liever creperen als een hond!
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

13 feb 2020, 20:20

Ja, de conservatieve contrarevolutie komt er aan.
Pilarenbijters komen terug vanonder hun stenen gekropen.
Meer en meer Vlamingen geven die mensen en hun partij dan ook hun stem.

Dat is nu éénmaal democratie...
Ice

14 feb 2020, 09:43

Katholieke of andere ziekenhuizen kunnen niks verplichten, das punt 1
Hoezo, zij zien ons liever creperen als een hond?
Zou jij toestemming vragen voor euthanasie als je beslist om uit het leven te stappen?
Laat jij de wetgever bepalen óf je uit het leven moogt stappen, maw: geef jij je zelfbeschikking over je eigen leven en dood zo gemakkelijk op en over aan de staat? 8O
Er zijn meer dan genoeg middelen om zonder dokter de pijp uit te gaan...dus de hoogste boom in met hun euthanasie gezever want die beslissing hoort níet bij de politiek te liggen en al zeker niet in een wet gegoten te worden! :evil:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 09:59

Ice schreef:
14 feb 2020, 09:43

Zou jij toestemming vragen voor euthanasie als je beslist om uit het leven te stappen?
Laat jij de wetgever bepalen óf je uit het leven moogt stappen, maw: geef jij je zelfbeschikking over je eigen leven en dood zo gemakkelijk op en over aan de staat? 8O
Er zijn meer dan genoeg middelen om zonder dokter de pijp uit te gaan.
Als alles 'normaal verloopt' , dan heb je het zelf in de hand. Maar als iemand een hersenbloeding krijgt en verlamd is, dan worden de mogelijkheden wel heel beperkt. Zo iemand wil toch de kans hebben om er zachtjes uit te stappen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

14 feb 2020, 10:13

Inderdaad.
Dus bespreek je dat ook van tevoren met kinderen, familie of een vertrouwenspersoon.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 10:17

Ice schreef:
14 feb 2020, 10:13
Inderdaad.
Dus bespreek je dat ook van tevoren met kinderen, familie of een vertrouwenspersoon.
Bespreken is één zaak. Iets doen is iets anders.
Wat stel je in zulk geval praktisch voor? Wie kan wat doen? Het is maar brainstormen wat we hier doen, dus er zijn geen reële situaties bij betrokken, maar ik wil toch wel je suggestie horen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

14 feb 2020, 10:25

Als ik zelf uit het leven zou willen stappen dan zou ik zeker mijn familie er buiten laten Ze krijgen een hoop miserie Euthanasie is en blijft de beste oplossing En iedereen heeft zich aan de wet te houden!
Ice

14 feb 2020, 12:01

Aan de andere kant zei Vlaams Belang geen probleem te zien met de praktijk in de betrokken ziekenhuizen. “Hebben zorginstellingen nog het recht om naar de geest van hun eigen filosofie te handelen?” vroeg Dominiek Sneppe.
@ET, je moet wél de juiste en hele uitleg geven!
VB zou dus geen probleem hebben met het verplicht doorlopen van een palliatief zorgtraject, dus een voorwaarde stellen, dat ziekenhuizen verbindt aan het toepassen van euthanasie....daar ging het om..

Dat betekent énkel dat ze stervende mensen nog wat meer kunnen uitbuiten door nog eens extra op kosten te kunnen jagen voor winst door een palliatief zorgtraject voor ze 'mogen' sterven.
Foei, foei...onbeschaamde lijkenpikkers zijn die ziekenhuizen!!
Overigens heeft noch de staat/wet noch een ziekenhuis het recht om te bepalen wat een soeverein mens beslist over zijn eígen leven en dood!
Wég met die schandelijke wet die meent te kunnen bepalen dat en óf wij mogen sterven, dat is ónze keuze.

@dafke:
Ik zal mij NOOIT aan deze euthanasie wet houden.
Waarom niet?
Omdat ík, als SOEVEREIN persoon, met het RECHT op zelfbeschikking de énige ben die zal beslissen over mijn dood, púnt.
Ik erken geen wet die indruist tegen mensenrechten en mij mijn vrije zélfbeschikking ontneemt. :evil:
Géén wet, géén politicus zal de voorwaarden bepalen over wat exclusief míjn besluit hoort te zijn!

@Wil: praktisch kunnen er tijdens het leven al afspraken gemaakt worden...er zijn meer dan genoeg natuurlijke middelen voorhanden om 'onverdacht' te overlijden.
Er zijn diverse manieren om aan te geven wanneer het genoeg is geweest ingeval men het niet zelf meer kan zeggen en bij coma: trek er zo snel mogelijk de stekker dan maar uit om kinderen en familie een lange lijdensweg te besparen.

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

14 feb 2020, 12:22

Ice schreef:
14 feb 2020, 12:01

@dafke:
Ik zal mij NOOIT aan deze euthanasie wet houden.
Waarom niet?
Omdat ík, als SOEVEREIN persoon, met het RECHT op zelfbeschikking de énige ben die zal beslissen over mijn dood, púnt.
Ik erken geen wet die indruist tegen mensenrechten en mij mijn vrije zélfbeschikking ontneemt. :evil:
Géén wet, géén politicus zal de voorwaarden bepalen over wat exclusief míjn besluit hoort te zijn!
Ik ben dezelfde mening toegedaan als Ice. Niemand zal die beslissing voor mij nemen. Ik alleen beslis wat te doen als het zover zou komen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 12:49

Ice schreef:
14 feb 2020, 12:01


@Wil: praktisch kunnen er tijdens het leven al afspraken gemaakt worden...er zijn meer dan genoeg natuurlijke middelen voorhanden om 'onverdacht' te overlijden.
Er zijn diverse manieren om aan te geven wanneer het genoeg is geweest ingeval men het niet zelf meer kan zeggen en bij coma: trek er zo snel mogelijk de stekker dan maar uit om kinderen en familie een lange lijdensweg te besparen.
Ik vroeg om echte, duidelijke, praktische methoden en werkwijzen. Bv. wie haalt het koord om de betrokkene op te hangen? Wie geeft het scheermes in de handen? Wordt een kussen op het gezicht gedrukt van degene die wil sterven? Hoe gebeurt dat best?

Zie je? Praktijk. Geen uitleg die alle kanten uit kan en waar je geen stap verder mee komt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

14 feb 2020, 12:54

Pentobarbital is een doeltreffend en pijnvrij middel voor zelfdoding. Aangezien deelneming aan zelfmoord niet strafbaar is, kan u aan uw arts vragen dit middel voor te schrijven.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 12:56

Aangezien deelneming aan zelfmoord niet strafbaar is
Echt? Waar staat dat?

Zwitserland is het enige land ter wereld waar hulp bij zelfdoding niet strafbaar is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

14 feb 2020, 14:22

Waar staat dat hulp bij zelfdoding in België strafbaar is? Er is geen strafrechtelijk kader voorzien.

Artikel 66 en 67 van het Strafwetboek stelt hulp bij zelfdoding ook niet strafbaar.

Het is uiteraard wel riskant als je als arts hulp biedt bij zelfdoding.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 14:49

Mijn vorige posting niet gelezen, DLV?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 feb 2020, 15:22

Der zitten er hier nogal wat met een grote mond.
IK zal dit … IK zal dat … IK beslis ...
Ga op een vrijdag namiddag eens kijken op zo'n palliatieve afdeling, het ligt er vol uitgemergelde lijken die echter nog niet weten dat ze dood zijn :mrgreen:

Een arts die van die bepaalde middelen voorschrijft neemt het risico om voor gifmoord voor assisen te komen 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet