De burgerbevraging

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

14 sep 2021, 11:41

Binnenkort komt er een burgerbevraging over de staatshervorming.
Ik zou nu eens willen weten wat al dat gesplits en gefederaliseer CONCREET opgeleverd heeft voor de modale vlaming. Een ernstige vraag om een mening te kunnen geven. Dank voor een duidelijk antwoord.
Eendracht maakt macht

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2021, 14:45

Dit is een praktijkvoorbeeld van waar het concreet toe geleid heeft.
Het betreft hier de volledige vaccinaties.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2021, 14:52

Dit is waar het concreet toe geleid heeft:


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2021, 15:08

Aandeel van Vlaanderen in de belgische export: 81%
Aandeel van Wallonië in de belgische export: 15,8%. De rest is op het conto van Bhg te schrijven.

Vergis je niet: Waalse producten die via een Vlaamse haven worden uitgevoerd, blijven meetellen voor Wallonië en niet voor Vlaanderen.

Aandeel Vlaanderen in de totale populatie: ±59%
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2021, 15:23

Concrete gevolgen van dat gesplits:

De erfenisbelasting is veelal lager in Vlaanderen dan in Wallonië en Brussel:
In Vlaanderen is het 9% tot 250.000 euro. Dan betaal je al 18% in de andere gewesten. Alles hangt af van de hoogte van het geërfde bedrag en hoeveel erfgenamen er dan zijn.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 sep 2021, 18:45

De Vlaamse economie is niet sneller gaan groeien in vergelijking met Wallonië. De groei in Vlaanderen stagneerde de voorbije decennia en boerde de laatste jaren zelfs achteruit. Het verschil tussen de Vlaamse en de Waalse economie wordt steeds kleiner.
De vorige hervormingen hebben geleid tot een lappendeken van incoherente bevoegdheidspakketten. Loonvorming en concurrentiebeleid zijn nog steeds federaal geregeld en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
Bovendien kan Vlaanderen wel uitgaven doen, maar hebben we nog steeds geen greep op de inkomsten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2021, 21:56

wardje schreef:
14 sep 2021, 18:45
De Vlaamse economie is niet sneller gaan groeien in vergelijking met Wallonië. De groei in Vlaanderen stagneerde de voorbije decennia en boerde de laatste jaren zelfs achteruit. Het verschil tussen de Vlaamse en de Waalse economie wordt steeds kleiner.
Heb je dat hier ter plaatse verzonnen, of heb je daar ook échte bewijzen voor?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 sep 2021, 07:56

Wil;
Sorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 sep 2021, 08:34

Dat heeft men toch al verklaard op TV.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 sep 2021, 09:16

wardje schreef:
15 sep 2021, 07:56
Wil;
Sorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Excuses aanvaard. Zonder in dergelijke zaken bewijsmateriaal te tonen, zijn die woorden immers niet meer dan een zakje vol lucht.
Laatst gewijzigd door Wil. op 15 sep 2021, 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 sep 2021, 09:19

Wil,

Daar heb jij ook al veel zakjes mee gevuld, eerst vegen voor je eigen deur.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 sep 2021, 09:21

wardje schreef:
15 sep 2021, 09:19
Wil,

Daar heb jij ook al veel zakjes mee gevuld, eerst vegen voor je eigen deur.
Vind je? Verzin je ook dát weer hier ter plaatse?

In dit draadje heb ik 3 afbeeldingen geplaatst die aantonen wat ik wil laten zien. Ik heb die tabellen niet zelf in elkaar geflanst. Ze zijn gewoon geknipt uit het internet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

15 sep 2021, 09:41

statistiekjes en grafiekjes die door allerlei studiediensten van partijen verspreid worden, daar heb ik niet naar gevraagd. Mijn vraag is : wat zou bvb. een bouwvakker, een verpleegster, een makelaar, een poetsvrouw enz.. antwoorden op de vraag : wat heb jij aan de federalisering van het land.
Die gaan niet met grafiekjes antwoorden maar met dagdagelijkse dingen.

Wat betreft je grafieken en tabellen :
De vaccinatiegraad : in alle Westerse landen zijn er regio's /steden waar meer en minder gevaccineerd is.
De tewerkstelling : heeft in grote mate te maken met perioden van hoog en laag conjunctuur . Bij het begin van de federalisering rond 1970 was er de wereldwijde oliecrisis met gevolgen voor de tewerkstelling en bijkomend de teloorgang van de zware industrie door geopolitieke beslissingen. Minder lang geleden had je de heropleving van de economie op het einde van vorige eeuw, en dan de laagconjunctuur door de bankencrisis in 2008. Tenslotte heb je de huidige heropleving /tewerkstelling na het dieptepunt van de coronacrisis. Deze elementen zie je over heel het westen, niet enkel in België. Economen voorspellen nu al op afzienbare termijn een nieuwe laagconjunctuur door de hoge inflatie in het Westen en door opgeblazen beursverrichtingen.
Eendracht maakt macht

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 sep 2021, 09:55

meredith schreef:
15 sep 2021, 09:41
statistiekjes en grafiekjes die door allerlei studiediensten van partijen verspreid worden, daar heb ik niet naar gevraagd. Mijn vraag is : wat zou bvb. een bouwvakker, een verpleegster, een makelaar, een poetsvrouw enz.. antwoorden op de vraag : wat heb jij aan de federalisering van het land.
Die gaan niet met grafiekjes antwoorden maar met dagdagelijkse dingen.
De bouwvakker vindt gemakkelijker een andere job wanneer hij wil veranderen van werkgever bij ons in Vlaanderen dan in Wallonië. Dat is de implicatie van wat je in de grafieken ziet.
Die tabellen en grafieken geven een helikopterbeeld van wat de man in de straat niet kan zien.
Wat betreft je grafieken en tabellen :
De vaccinatiegraad : in alle Westerse landen zijn er regio's /steden waar meer en minder gevaccineerd is.
1. Indien we de toestand in die andere westerse landen zouden ontleden, dan zouden we ook daar zien dat sommige regio's "Vlaanderens" zijn en andere veel meer op zijn Waals of Brussels worden bestuurd.

2. Hoe is de grote tegenstelling tussen Vlaanderen en de drie andere gewesten te verklaren? Gewoon toeval? Dat geloof je toch zelf niet?

De tewerkstelling : heeft in grote mate te maken met perioden van hoog en laag conjunctuur .
Die conjunctuurgolven treden gelijktijdig zowel bij ons in Vlaanderen op als in Wallonië, Brussel en in andere landen. Maar doorheen die vele conjunctuurgolven is er een constante: de prestaties van Vlaanderen zijn beter dan die van de andere belgische entiteiten.
Economen voorspellen nu al op afzienbare termijn een nieuwe laagconjunctuur door de hoge inflatie in het Westen en door opgeblazen beursverrichtingen.
Opgeblazen beursverrichtingen zouden de oorzaak zijn van een nieuwe laagconjunctuur? Dat is weer iets nieuws 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 sep 2021, 10:12

Wil;

Als je met de wagen door de industriewijken van de grote steden rijd zie je volop nieuwe fabrieken bij bouwen en nog niet van de minste namen , dat zie je niet in grafieken.
De wegen zijn op veel plaatsen veel beter dan hier , dat is een inloop beweging verspreid over 20 jaar.
De modale Waal koopt ook wat hij wil juist zoals de modale Vlaming , miserie heb je zowel in Vlaanderen als in Wallonie.
Of we nu als Vlaming het zoveel beter hebben sinds de Staatshervorming dat kan je niet direct aantonen , de corona crisis heeft wel duidelijk gemaakt dat het Federaal nog steeds moet geregeld worden en dat de minister presidenten erbij zitten en ja knikken.
Met de staatshervormingen is het nog veel moeilijker om het land te besturen , enkel de politiek heeft er baat bij er komen veel politieke jobs bij die zowel door de Vlaming als de Waal moeten betaald worden maar daar worden beiden niet veel beter van , dat is mijn zakje lucht die ik nu ledig en ook mijn mening is zonder grafische voorstelling wat je goed recht is .