De nieuwe Europese Unie?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 15:35

voorn schreef:
08 mar 2024, 14:18
Ge maakt toch geen offerte waar je verlies aan maakt?
Er zijn een paar variabelen die kunnen veranderen tussen het moment van ondertekening en de oplevering van de bussen: stakingen, problemen met de toevoer van onderdelen, inflatie waardoor het personeel ineens 10% loonaanpassing krijgt enz.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mar 2024, 15:53

Index aanpassingen van de lonen in Vlaanderen ... de dooddoener van alle fabrikanten.

Zowel lonen als materialen zijn opgenomen in de "prijsherzieningsformule"

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

08 mar 2024, 17:36

BYD geniet staatssteun en dat drukt de prijs waar het ook gemaakt wordt.
En van die Italiaanse treinen horen we ook niks meer was ook goedkoop; maar viel uit mekaar :lol:
Een ezel sttoot zich geen twee keer aan dezelfde steen normaal.
Blijkbaar niet in Vlaanderen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mar 2024, 17:46

☆ De Fyra's rijden nu rond op het Italiaanse spoor onder de naam ETR 700.

☆ Die chinese staatsteun komt dan eigenlijk terecht bij DeLijn (en Vlaanderen). THX Xi

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 18:43

E.T. schreef:
08 mar 2024, 17:46
☆ Die chinese staatsteun komt dan eigenlijk terecht bij DeLijn (en Vlaanderen). THX Xi
Ik begrijp die redenering hierboven niet. De Lijn koopt dan misschien wel goedkope bussen, maar tegelijk gaat een Vlaams bedrijf onderuit. Waar zit het voordeel van die staatssteun die BYD krijgt, dan voor Vlaanderen?




Staatssubsidies werken zo:

Von der Leyen liet weten niet vergeten te zijn hoe de oneerlijke handelspraktijken van China de zonnepanelensector hebben geschaad. ‘Heel wat jonge bedrijven werden uit de markt gedrukt door zwaar gesubsidieerde Chinese concurrenten. Pioniersbedrijven gingen failliet. Veelbelovende getalenteerde mensen trokken weg om elders hun geluk te beproeven.’


De Europese Commissie wil volgens haar koste wat kost voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt. ‘Wereldwijd worden de markten overspoeld met goedkope Chinese elektrische wagens (→→ geldt ook voor bussen). De prijs van die wagens wordt met gigantische staatssubsidies kunstmatig laag gehouden. Dit verstoort onze markt. Europa staat open voor concurrentie. Maar niet voor een “race to the bottom”. We moeten onszelf verdedigen tegen oneerlijke praktijken.’
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mar 2024, 19:31

Waar zit het voordeel van die staatssteun die BYD krijgt, dan voor Vlaanderen?
Een BYD bus is gemiddeld 20 % goedkoper ... De Lijn kan dus voor 't zelfde jaar budget 5 bussen meer kopen!
THX Xi

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 19:35

Ja, ja, dat weten we. Dat is deel 1 van het verhaal. Deel 2 is dat honderden werknemers moeten werkloosheidssteun krijgen en dat het bedrijf (Van H.) bij faillissement nooit nog belastingen zal betalen. Ook die werknemers aan de dop betalen weinig of geen belastingen meer.
Is die eenmalige goedkope aankoop dan nog altijd een goede deal?


(over de kwaliteit van die Chinese bussen gaan we het even niet hebben)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mar 2024, 19:49

2/3 van het personeel in Koningshooikt was reeds (jaren) gedeeltelijk werkloos.
Heeft VanHool ooit al wel belastingen betaald?
Herbekijk de reportage op TV en huiver!
Familiebedrijf met 10 zonen en evenveel schoondochters.

Raar toch, de trailerafdeling die werkt voor de privé doet het goed.
De bus assemblage kan de bestellingen, door de Vlaamse overheid (via DeLijn) niet volgen door ... tja?
In Macedonië is 't goedkoper en de winst/bus dus hoger.

Raar dat er vandaag nog steeds politiekers zijn die eisen dat alle bussen in Vlaanderen moeten gebouwd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 19:52

Rare stellingen:
E.T. schreef:
08 mar 2024, 19:49
2/3 van het personeel in Koningshooikt was reeds (jaren) gedeeltelijk werkloos.
en een paar regels lager:
De bus assemblage kan de bestellingen, door de Vlaamse overheid (via DeLijn) niet volgen



2/3 werkloos en ze kunnen niet volgen met assembleren. 8O 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mar 2024, 20:03

2/3 werkloos en ze kunnen niet volgen met assembleren
In LIER!
Er zijn/waren daar te veel en te dure handen ... de globale personeelskosten werden afgewenteld op onze sociale zekerheid!

Het niet naleven van leveringstermijnen lag wel degelijk in de weegschaal tijdens de beoordeling van de laatste prijsvraag. BYD kan wel onmiddellijk die volumes leveren, dat ze maar 350 km actieradius hebben tegen de 500 km van de VDLcars maakt geen indruk omdat een bus van DeLijn dagelijks maar 300 km rijdt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 20:41

De vraag blijft: was het een goede zet van de Lijn om de bestelling bij Byd te plaatsen, wetende wat de consequenties zijn voor de langere termijn en voor de Vlaamse gemeenschap?

Anderzijds moet ik herhalen dat Van Hool veel eerder naar een goedkoop land had moeten verhuizen. Dat is een foute keuze geweest van het bedrijf.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 mar 2024, 21:10

DeLijn had geen andere keus!

Er is kamerbreed afgesproken om volgend jaar in de centrumsteden emissievrij OV te organiseren en daar heb je nu eenlaal honderde elektrische bussen voor nodig.

Iemand met een slechte inborst zou nog gaan denken dat VanHool en co. gegokt heeft op het uitstellen van de verplichte zero uitstoot.