rookmelders plaatsen

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

03 jan 2020, 09:07

Gisteravond de wettelijk verplichte rookmelders geplaatst.
1 boven : in een slaapkamer, waar niet meer wordt geslapen
1 beneden : in de inkomhal
en nog ene in de garage (die aan het huis is gebouwd)
Geïnformeerd hier bij de brandweer en we zijn wettelijk in orde.
We dachten dat dit in de living verplicht was, maar dat is het dus niet.
En een vriendin dacht dat ze in ieder kamer moesten komen. Den Aldi is er goed mee geweest.
Waar hebben jullie ze geplaatst ?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jan 2020, 09:21

bij ons staan er 3 ( al meerdere jaren ! ) :
1 in de living . Reden we hebben ook een houtkachel die in de overgangsperiode ( herfst en lente) soms gebruikt wordt én omdat eventuele rookontwikkeling in de keuken ook door die rookmelder zou ontdekt worden
1 in de gang waar alle slaapkamers, badkamer en chauffageruimte op uitkomen
1 in de aanbouw waar oa wasmachine staat

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 jan 2020, 11:27

Rookmelders zijn verplicht op het gelijkvloers en elke (bewoonbare) verdieping. Als je ze in de gang en op de overloop hangt 'dekken' ze in principe de hele woning.

Ophangen in keuken is niet zo handig omdat die dan kan reageren op een pizza die ietsjes te lang in de oven staat :lol: Ook in woonkamer bij een openhaard is soms niet zo een goed idee, een nieuwe blok op 't vuur en daar gaat ie dan (weer) :lol:

Het gevaar voor die herhaaldelijke alarmen is dat men de batterijen er definitief uithaalt :roll:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 jan 2020, 12:03

In de keuken wordt afgeraden om een alarm te plaatsen om te voorkomen dat je vals alarm creëert. Hier in de living, in de gang en boven op de overloop. Er hangen er geen in de slaapkamers. Kan ook niets gebeuren daar, geen open haard, geen verwarming, niets van electrische dekens of wat dan ook.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

03 jan 2020, 12:13

Bij de kapster hebben we het ook al over de rookmelders gehad.
Zij heeft er voor haar coiffeursalon al enkele jaren geplaatst in een lokaaltje waar haar voorraad produkten staan. In haar coiffeursalon is het niet mogelijk.
Ze was toen niet wettelijk verplicht. Nu wel ? Ja zegt ze.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 jan 2020, 13:15

Rookmelders zijn nu wettelijk verplicht, controle er over komt er niet én ook de verzekeringsmij'en gaan er geen probleem van maken. Zeiden ze vorige week in het nieuws. Waarom dat verplicht? Bij ons in de gemeente is er zelfs een meldingsplicht.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jan 2020, 13:31

Prima Vera schreef:
03 jan 2020, 13:15
Rookmelders zijn nu wettelijk verplicht, controle er over komt er niet én ook de verzekeringsmij'en gaan er geen probleem van maken. Zeiden ze vorige week in het nieuws. Waarom dat verplicht? Bij ons in de gemeente is er zelfs een meldingsplicht.
Als er officieel gezegd wordt dat er géén controle op komt én dat de verzekeringsmaatschappijen er ook geen punt gaan van maken : wie gaat zich dan nog echt verplicht voelen om deze apparaatjes te plaatsen??

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 jan 2020, 13:53

Ice schreef:
Rookmelders zijn nu wettelijk verplicht, controle er over komt er niet én ook de verzekeringsmij'en gaan er geen probleem van maken. Zeiden ze vorige week in het nieuws. Waarom dat verplicht? Bij ons in de gemeente is er zelfs een meldingsplicht.
Mijn eerste bedenking ook die ik maakte. Ik wil den eerste den beste hier eens aan mijn deur krijgen die zegt dat hij controle komt doen naar die rookmelders in mijn kot.
Tot aan de brievenbus mag hij mijn schoen in zijn gat meedragen maar daar zal hij hem moeten achterlaten.
Ice

03 jan 2020, 14:35

Dicksy schreef:
03 jan 2020, 13:53
Ice schreef:
Rookmelders zijn nu wettelijk verplicht, controle er over komt er niet én ook de verzekeringsmij'en gaan er geen probleem van maken. Zeiden ze vorige week in het nieuws. Waarom dat verplicht? Bij ons in de gemeente is er zelfs een meldingsplicht.
Mijn eerste bedenking ook die ik maakte. Ik wil den eerste den beste hier eens aan mijn deur krijgen die zegt dat hij controle komt doen naar die rookmelders in mijn kot.
Tot aan de brievenbus mag hij mijn schoen in zijn gat meedragen maar daar zal hij hem moeten achterlaten.
:lol: Dicksy, zó moet dat.
Prima Vera schreef dat, Dicksy en hij of zij heeft gelijk. Maar ik begrijp niet dat burgers een meldingsplicht (?) pikken van een gemeentebestuur.... 8O
Vermits er geen controle kan gedaan worden (privacy!) en deze 'preventie' overigens geen enkele waarde heeft voor verzekeringsmaatschappijen kun je je afvragen waarom deze nutteloze geldverspilling dan wordt verplicht?
Mogelijk weer een vriendje of politicus zelf die erdoor kan graaien? Weten jullie nog die nutteloze, groene afvalboxen? Hetzelfde verhaal.

Nog een bedenking: staan in álle sociale woningen op elke verdieping ook reeds verplichte rookmelders of hoeft dat niet? :mrgreen:

Echter, over de OORZAKEN van de toename aan woningbranden wordt gezwegen als vermoord: beperkte levensduur en opzettelijke 'foutjes' in elektronische brol van huishoudapparaten waardoor fabrikanten weer nieuwe brol kunnen verkopen die na een bepaalde termijn in de fik vliegen....en dan jammeren politici ook nog eens over 'duurzaamheid'.... :evil:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 jan 2020, 15:38

Het plaatsen in huurwoningen, ook de sociale, is al langer verplicht. En dit zelfs op kosten van de verhuurder.
Wees maar zeker dat die daar hangen Ice geen enkele bestuurder gaat het risico lopen.

Iemand heeft het over een nutteloze geldverspilling :o
Misschien eens even een praatje slaan met een brandweerman/vrouw

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 jan 2020, 16:03

Dicksy schreef:
03 jan 2020, 13:53
Ice schreef:
Rookmelders zijn nu wettelijk verplicht, controle er over komt er niet én ook de verzekeringsmij'en gaan er geen probleem van maken. Zeiden ze vorige week in het nieuws. Waarom dat verplicht? Bij ons in de gemeente is er zelfs een meldingsplicht.
Mijn eerste bedenking ook die ik maakte. Ik wil den eerste den beste hier eens aan mijn deur krijgen die zegt dat hij controle komt doen naar die rookmelders in mijn kot.
Tot aan de brievenbus mag hij mijn schoen in zijn gat meedragen maar daar zal hij hem moeten achterlaten.
Geen schrik Dikcksy, ze komen niet controleren, daarom is het ook een wet die echt van de pot gerukt is.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 jan 2020, 16:29

Preventief controleren hoeft ook niet, hé. Maar bij een ernstig schadegeval zal de brandverzekering zeker eens komen kijken … en dan zijn de rapen nog niet gaar :mrgreen:

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

03 jan 2020, 16:58

Voor brandverzekering hoeft het niet stond deze week te lezen
Villa brand af 5 melders geen ééntje afgegaan

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jan 2020, 16:59

Een nutteloze verspilling is het zeker NIET. Daar ben ik sinds enkele maanden van overtuigd.
Mijn vrouw zette enkele maanden geleden de bakoven aan om voor te verwarmen..Zij had echter over het hoofd gezien dat er in de oven nog een kunststof plaat lag die gebruikt wordt om tussen pannen te zetten wanneer die in de kast op elkaar gestapeld worden en op die manier de pannenbodem niet krassen . ( Bij ons staan altijd enkele pannen op elkaar in de oven )
Plots begon de rookmelder in de woonkamer te piepen ( en dat zéér luid). Door de hitte van de oven was namelijk de pannenbeschermer beginnen smeulen en fel beginnen roken.
Gelukkig hadden we dan zeer snel in de gaten wat er aan de hand was en was alles snel opgelost. Ondertussen was ook al wel de rookmelder in de gang én in de aanbouw in werking getreden.
Zonder rookmelder was het misschien , waarschijnlijk zelfs zeker, erger geweest.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 jan 2020, 17:28

marcelvm schreef:
03 jan 2020, 16:58
Voor brandverzekering hoeft het niet stond deze week te lezen
Villa brand af 5 melders geen ééntje afgegaan
Gazettenpraat :!: