Rookmelder installeren

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

30 okt 2020, 12:13

Een brandmelder zal melden wanneer het brandt . Maar die brandmelder zal niet beginnen blussen, de brand zal dus verder uitbreiden tot de brandweer er is.
MAAR , en dat is volgens mij het belangrijkste en waarschijnlijk ook de bedoeling van de verplichting : door het brandalarm zal je verwittigd worden zonder zou je veel later , soms te laat merken dat het brandt. Gevolg daarvan is dat je ten eerste sneller de brandweer kan verwittigen en zo de schade kan verminderen omdat er een snellere tussenkomst is. Het belangrijkste is echter dat je daardoor ook tijdig kan ontsnappen en er op die manier zware kwetsuren( brandwonden enz..) en zelfs overlijdens worden vermeden .

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 okt 2020, 13:02

Ik heb 3 rookmelders geplaatst.
Eén in de garage (waar de verwarmingsketel staat)
één in de keuken (waar kookvuur met oven staat)
en één in de wasplaats (waar vaatwasser, wasmachine en frigo annex diepvriezer staan.)
Dat laatste vooral, omdat vaak 's nachts de was en/of vaat worden gedaan
en zo'n machine wel eens oververhit kan raken,
- wat ooit jaren geleden is gebeurd. -
Zonder al teveel schade... behalve aan het wasgoed.

's Avonds voor ik ga slapen, of wanneer ik de woning verlaat sluit ik alle binnendeuren.
Wat bij brand voor compartimentering kan zorgen.

H.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

30 okt 2020, 14:21

Wij hebben 6 rookmelders,

Op zolder
Gang naar slaapkamers
Living
Inkom hal, elektriciteit kast/meter komt daar binnen
Keuken
Berg kot, waasmachine
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 okt 2020, 15:59

Hobo schreef:
30 okt 2020, 13:02
's Avonds voor ik ga slapen, of wanneer ik de woning verlaat sluit ik alle binnendeuren.
Wat bij brand voor compartimentering kan zorgen.
Ik veronderstel dat je dichtdoen bedoeld en niet sluiten.

Bovendien zal een gewone deur voor heel weinig compartimentering zorgen, brand deuren waren vroeger RF gemerkt, tegenwoordig zal dat wel een of andere EN zijn zeker.

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

30 okt 2020, 16:17

Het dichtdoen ( niet afsluiten) van de deuren heeft wel degelijk een brandverminderend effect, ook al zijn het geen brandwerende deuren zoals degene waar danny het over heeft. Ten eerste zal zo de zuurstoftoevoer naar de brandhaard ( deels ) afgesloten worden waardoor het vuur minder fel gaat branden en mogelijks zelfs uitdooft. Is dat laatste niet het geval dan duurt het toch een bepaalde tijd vooraleer het vuur zijn weg door de gesloten deur heeft gebaand. Ten slotte zal ook de rookverspreiding in huis langer worden tegengehouden, waardoor er weer meer tijd is om veilig de plaats des onheils te verlaten.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

05 nov 2020, 18:45

doggy schreef:
27 okt 2020, 15:03
Is WEL verplicht vanaf 1 januari 2020. Als ge't niet gelooft zoek maar eens in het 'simpele' google.
Als ge niet wettelijk in orde zijt komen de verzekeringen niet financieel tegemoet, voor niets, en zijn al de kosten voor uzelf. Ook eventueel voor de schade bij de geburen. En wees maar zeker dat ze altijd alles controleren en ZIEN.
Nonsens! Zoals al door MichelN aangehaald.
Wat wel zal gebeuren, is dat de verzekering het oorzakelijke verband zal proberen aantonen tussen het ontbreken van de rookmelders, en de grootte van de lichamelijke / materiële schade.
Wegens de verplichting van de rookmelders, gaan ze proberen hun uitkering te verminderen als blijkt dat u mede schuld draagt aan een hogere schade dan wanneer u die verplichting was nagekomen.

Op parkings, of in kleedkamers enz ziet ge soms de vermelding "wij zijn niet verantwoordelijk voor diefstal, schade of gebeurlijke ongevallen".
Ook nonsens en bluf. Er is geen wettelijke grond om door zo een bordje onder de verplichtingen uit te komen.
Als blijkt dat de eigenaar van een grond of gebouw wettelijk aansprakelijk is voor uw schade, dan zal hij die moeten betalen.
Als het uw schuld is, zal u die moeten betalen.
Als het een gedeelde schuld is, dan zal de schadevergoeding gedeeld worden.
Dat is de rechter die daar een beslissing in neemt, wanneer het tot een rechtszaak komt.

Uw schade NIET vergoeden als ge dronken achter het stuur kruipt, dat kan en mag wel. Dat staat dan ook zwart op wit in het contract, en is wettelijk.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

05 nov 2020, 18:52

En a propos, dat een brandverzekering wettelijk verplicht is, is ook één van de wijdverspreide misvattingen.
Als uw huis helemaal vrijstaand is (geen buurhuizen), en u gaat ervan uit dat u genoeg spaargeld hebt om brandschade of totaal verlies of lichamelijke schade te kunnen betalen, dan kan u besluiten om geen brandverzekering te nemen.
Alhoewel me dat kwestie van kosten/baten niet echt een wijs idee lijkt.

Als u een huis of bedrijfspand huurt, kan de brandverzekering wél een contractuele verplichting zijn.
Ook tegenover de bank, wanneer u een hypotheek neemt.
Dat is logisch: de andere partij wil niet het risico lopen dat hun eigendom affikt en u hen vervolgens niet kan vergoeden.
Ondank is 's werelds loon