Verhuizen naar de Belgische kust

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

bert1959
Lid geworden op: 03 apr 2021, 11:27

03 apr 2021, 11:58

Hallo,
Wij zijn jonge zestigers die ons zinnen hebben gezet om aan de kust te gaan wonen en zijn benieuwd naar de ervaringen van wellicht velen onder jullie die deze stap al hebben gezet.
Thans wonen wij in het mooie Brugge, weliswaar dicht bij de kust, maar toch is de lokroep groot om aan het "zeitje" te kunnen wonen.
Persoonlijk verkies ik een flat op de zeedijk met het machtig frontaal zeezicht, mijn vrouw is eerder voorstander van een rustiger stekje.
Onze huisarts raadt ons de zeedijk echter af : zwart gat, eenzaamheid, depressiviteit tijdens de donkere dagen, en dan vooral als één van de partners komt te sterven.
Verder zijn wij er ook nog niet uit welke kustplaats het wordt.
Graag vernemen wij jullie ervaringen en tips.
Alvast van hart bedankt bij voorbaat.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

03 apr 2021, 13:47

"Onze"...kust ...!?
Persoonlijk ervaar ik die "Atlantik Wall" als een verschrikking.
Een tochtgat aan de Noordzee.

Buiten het hoogseizoen, moet men al tot 's middags wachten om een streepje zon te krijgen.
Omdat die stenen woestijn zowat alles overschaduwd.
Men had gewoon heel die hoogbouw 0,5 tot 1 km. landinwaarts
achter de duinen moeten optrekken.


Ook de platte commercie langsheen de dijk is zielig.

Hoewel ikzelf vaak o.a. Cornwall en Devon bezocht (in het UK)
waar men magisch prachtige cliff-paden kan bewandelen
zonder verstoring door gebouwen...hoeft men slechts even tot in Guernsey, Jersey
en/of een ander kanaal-eiland te reizen, om te ervaren wat nu écht de zee is.

Maar tijdens mijn militaire dienst (als scheepswerktuigkundige bij de Marine)
was iedere terugkeer naar Oostende een marteling voor het oog.
Want na o.a. de kusten van Ierland, Engeland en Bretagne,
weer die buildings zien naderen was triest om aan te zien.

Smaken verschillen natuurlijk!

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

11 apr 2021, 18:50

Het "zwarte gat", zoals hierboven beschreven moet je zeker niet onderschatten, maar ook de mierenhopen in de zomer zijn niet voor iedereen een zegen. Maar eigenlijk is dit voor vele plaatsen van toepassing, de ene houd van het stadsgevoel en de andere zweert bij een rustig dorp.
Zelf ben ik een stadsmens en voor af en toe wat rust ga ik dan huren voor een aantal weken in mijn favoriete buitenlanden. Steeds blij om te vertrekken en even blij om terug te keren naar je eigen stek.
Hier in ons land aan de dijk naar de zee staren zo mij niets zeggen, maar inderdaad een verblijf aan de Engelse , Ierse en voor mij dan liefst Schotse kust ( eilanden) geeft een heel ander perspectief aan "zeezicht". maar hoeveel ik ook van Schotland hou, na enkele weken moet ik terug naar mijn stadse omgeving.

JAGUAR
Lid geworden op: 27 mei 2005, 18:41
Locatie: Aan 't Zeetje

12 apr 2021, 16:24

Hallo Bert1959.

Ik kom van Antwerpen en woon nu al jaren aan de kust , langer hier dan ginder, en kan je 't volgende zeggen :

Op de dijk heb je ten eerste weinig zon in je woongedeelte en kan je om de 3 dagen je ramen kuisen door de invloed van het zeewater en in de winter zie je niets dan een grijze mistige verte en daarom zegt men het
"Zwarte gat".

Je moet wel zeker opletten dat je woongedeelte op het zuidwesten ligt dan heb je tenminste zon van
+/- 11u tot +/- 18u. (als ze er is!!!)

Nog beter zoals bij mij de living met een raam achter en één van voor dan heb je zon van dat ze opgaat tot ze onder gaat.

En ook beter op een Zee of Strandlaan = straat van de zee naar t' dorp, daar heb je ook alle winkels voor als je wat ouder wordt .

En ook dat er een terras aan is op de zonnekant zo moet je niet steeds buiten als je eens ziek of zo bent.

Ik spreek van ondervinding want heb de eerste jaren ook geblunderd qua ligging maar nu woon ik al meer dan 25 jaar op een penthouse.

Grtjs jaguar :wink:
LAPTOP:LENOVO IP.3/15,6"FHD/AMD Rijzen 7/Win.11/Ram16GB/SSD512GB
DESKTOP:HP Compaq 8100 Elite //Win.10Pro//4 GB DDR3 SDRAM/
IntelCore-Pent i5-650 Proc.3.2-GHz//160HDD, + 256SSD//DVD-ROM Drive.
TABLET :SamsungGalaxyTab.2//10.1"//Android4.2.