Zonnewerende folie op hoogrendementsglas

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

04 jun 2021, 17:24

Ik zou enkele ramen (met HR glas) willen "afplakken" met doorschijnende folie om de temperatuur in onze slaapkamer wat meer dragelijk te maken in de zomer.
Iemand ervaring daarmee ? Moet dat aan de binnenzijde of buitenzijde geplaatst worden ? Kan je die folie bij beschadiging / of in de wintermaanden terug verwijderen? Mag je die folie aan de binnenkant van het raam kleven (met HR glas zou dit glasbraak kunnen veroorzaken) ?
vg,
Pol
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 jun 2021, 18:06

Doordat er in het HR++ glas een flinterdunne ' zonwerende laag ' zit werkt dit elkaar tegen. Dit kan lijden tot een thermische breuk. HR, HR+ en HR++ glas mag dus alleen aan de buitenzijde geplakt worden. enige zonwerende raamfolie op HR=, HR++ en hoger aan de binnenzijde aangebracht mag worden.
Thermische breuk kan in principe ontstaat in elk soort glas. Het beplakken van een folie op een raam vergroot deze kans dat dit kan gebeuren. Bij enkel glas en dubbel glas is het risico het laagste en kan zowel aan de binnenkant als de buitenkant een raamfolie worden aangebracht.
Denk dat je hiermee geinformeerd bent.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

04 jun 2021, 18:53

wardje schreef:
04 jun 2021, 18:06
Doordat er in het HR++ glas een flinterdunne ' zonwerende laag ' zit werkt dit elkaar tegen. Dit kan lijden tot een thermische breuk. HR, HR+ en HR++ glas mag dus alleen aan de buitenzijde geplakt worden. enige zonwerende raamfolie op HR=, HR++ en hoger aan de binnenzijde aangebracht mag worden.
Thermische breuk kan in principe ontstaat in elk soort glas. Het beplakken van een folie op een raam vergroot deze kans dat dit kan gebeuren. Bij enkel glas en dubbel glas is het risico het laagste en kan zowel aan de binnenkant als de buitenkant een raamfolie worden aangebracht.
Denk dat je hiermee geinformeerd bent.
Bedankt wardje, voor de info.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

05 jun 2021, 10:03

Intussen al wel zowat 20 jaar geleden, kwam in één van m'n appartementen een firma een zonwerende folie aanbrengen aan de binnenkant van dubbel glas.
Enkele maanden later (bij felle zon) kraakte het glas!

Mijn verzekering vergoedde de schade en ik heb meteen effectief zonne-werend glas laten plaatsen. :idea:

Momenteel heb ik in mijn meest recente woonst extra isolerend glas met langs de straatzijde reflecterende ruiten.
De tuin weerspiegelt erin en spijts de - zogenaamd als afschrikking bedoelde - klevers met roofvogels erop,
botst er al eens een vogel tegen het glas.
In zowat 95 % van de gevallen kan ik zo'n pechvogel redden.
Die is vaak enkel wat versuft, maar mag niet te lang blijven liggen.
Want een vogel heeft nl. een lichaamstemperatuur van 41° C en koelt dan te snel af!
Ik heb een speciale doos met ingelegd zacht keukenpapier en laat dat diertje binnen in de bijkeuken bekomen.
Doordat het deksel enkele spleetjes opening heeft voor lucht,
zorgt het relatieve duister ervoor dat de vogel tot rust komt.
Na een kwartiertje kan ik die dan weer in de tuin laten uitvliegen. :wink:

Ps.: Blijkbaar zien bepaalde vogels scherper dan andere en
ook reflecterend glas kan deels doorzichtig zijn langs buiten,
als er meer licht binnenshuis is dan aan de buitenzijde.

H.