Gebruik van Tablet of Smartphone in een zorgcentrum

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

horemansp
Lid geworden op: 17 jun 2021, 15:20

17 jun 2021, 15:27

Situatie:
Het betreft het gebruik van een tablet van mijn moeder (87j) in een zorgcentrum.
Tijdens de corona periode en de strikte bezoek voorwaarden drong er zich een nood op om met mijn moeder te kunnen communiceren via een videogesprek.
Op die mannier zouden de kinderen toch nog regelmatig visueel contact met haar kunnen hebben.
Een voorwaarde was echter dat het zeer eenvoudig moest zijn voor mijn moeder om te bellen of eenvoudig om met haar te kunnen bellen.
Op haar leeftijd is het gebruik van gewone apps zoals u en ik die kennen (whatsapp/messenger etc.) niet meer mogelijk vanwege motorische beperkingen en te complexe handelingen.

Als IT professional heb ik een oplossing gezocht onder de vorm van een tablet en een speciale app in samenwerking met de “auto-answer” mogelijkheden van Android.
Concreet komt het er op neer dat ze een toestel heeft dat werkt met WhatsApp zodat wij (de kinderen) naar haar kunnen bellen. Na 10 seconden belsignaal wordt het gesprek automatisch aanvaard, tenzij ze zelf zou weigeren.
Andersom heeft ze op haar scherm 4 grote knoppen, waarmee ze een gesprek kan starten naar één van de kinderen onder die knop, door eenvoudig op die knop te drukken.
Langs de kant van de kinderen gebruiken we gewoon WhatsApp.
Het toestel is ook een foto-dia show als er geen gesprek gaande is. Wij kunnen foto's sturen via WhatsApp, waarna die automatisch zullen verschijnen op de tablet.
Een zeer eenvoudige en bruikbare oplossing voor onze noden. Zowel wij (de kinderen) als mama zijn er erg blij mee. Het heeft haar al veel plezier bezorgd.
Sommige kinderen wonen bijvoorbeeld in NL, dus even op bezoek gaan is niet altijd eenvoudig.

Nu eist het zorgcentrum dat wij dat toestel wegnemen.
Ze beweren dat dit een schending van de privacy van de medewerkers zou kunnen veroorzaken als die toevallig in beeld zouden komen.
Ik moet er even bij zeggen dat het toestel naast mijn moeder staat op een kastje, en gericht op haar zetel waar ze gewoonlijk in zit, met achter haar een muur. De hele kamer is dus vanzelfsprekend niet zichtbaar, enkel zij zelf.
Ze beweren dat wij ten allen tijden ten gevolge van die “auto-answer” mogelijkheid kunnen contact leggen met de kamer, ook wanneer mijn moeder niet aanwezig is. Het zou maar even kunnen dat een andere (dementerende) inwoner bijvoorbeeld schaars gekleed per ongeluk in mijn moeder haar stoel zou kunnen zitten.
Of dat wij inbellen zonder dat ze het weten en gesprekken op de kamer kunnen horen/afluisteren.
Het personeel is bezorgd dat wij beelden kunnen opnemen van het reilen en zeilen in de kamer.
Ze denken dat ik dat toestel kan bedienen vanop afstand. (Wat helemaal niet waar is.)

Het gaat zo ver dat men dreigt naar de privacy commissie te stappen met kans op boetes (beweert men) als wij die tablet niet van haar kamer verwijderen.
Gisteren heb ik een gesprek gehad met de directeur, die bijstand had van een specialist waar best wel wat juridische dreigementen op tafel gekomen zijn.
Ik heb voorgesteld om die “auto-answer” functie af te zetten zodat mijn moeder (of iemand) het gesprek moet aanvaarden. Maar ook dat wil men niet omdat men vreest, dat ik als specialist, nog steeds zou kunnen “afluisteren/binnenkijken”
Ze stellen voor om mijn moeder enkel te laten bellen of te kunnen bellen nadat wij dat vragen aan de medewerkers van het zorgcentrum die dan met een tablet naar mijn moeder zouden gaan etc…
Voor ons geen aanvaardbare oplossing, temeer omdat het enkel mijn moeder betreft. Het is geen maatregel die men neemt voor alle bewoners.

Persoonlijk denk ik niet dat ze reden van spreken hebben omdat:
1. Wij geen gesprekken/beelden opnemen (enkel live video-call)
2. Wij niets doen wat met je met gelijk welk andere tablet/smartphone zou kunnen doen
3. Er steeds een duidelijk signaal is dat er een gesprek binnenkomt (ring) & het duidelijk is wanneer een gesprek gaande is (beeld)
4. De bovenstaande voorbeelden van het zorgcentrum zijn geldig voor eender welk smart-device (tablet/smartphone) etc

Heeft er iemand van jullie ervaring met het gebruik van tablet/smartphone in een zorgcentrum. Laten die dit soms niet toe. Kunnen ze überhaupt weigeren een tablet te hebben?

Graag jullie mening!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

17 jun 2021, 20:16

- Wat ik zou doen is wat u hier schreef (of aangepast) zelf doorsturen naar de privacycommissie en het probleem voorleggen aan hun. Tot u bericht gekregen hebt van hen zou ik dat systeem uitschakelen en op basis van wat die privacycommissie hierin adviseert de discussie met de directie al dan niet verder zetten. Wees ze een stapje voor en wapen u eerst.

- Wijzelf communiceren met moeder/schoonmoeder (heeft geen smartphone/Iphone/tablet…… of gsm in het algemeen) via Whattsapp/Face Time enkel en alleen als er iemand van de familie op bezoek gaat en dan naar de rest van de familie belt.
Hebben nog nooit problemen gehad met de directie of andere over het gebruik van Whattsapp/FaceTime inzake privacy e.d.