Gas en elektriciteit

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

13 aug 2021, 00:06

Bijna een jaar geleden erft mijn partner het klein appartementje(in een gebouw van 6 appartementen) van haar broer die overleden is.

Omdat ze het niet verkoopt en wil houden voor één van haar kinderen betaald ze maandelijks verder het water, de gas en de elektriciteit van haar rekening in naam van haar overleden broer( alle facturen komen nog steeds op naam van de overleden broer)

Nu is er een brief verzonden door Fluvius aan mijn partner per adres van het appartement van haar overleden broer( meter nummers staan vermeld) dat ze zonder contract gas en elektriciteit verbruikt, alhoewel er wel een lopend contract is gekoppeld aan de desbetreffende meters.

Ook ontvangt ze diezelfde dag een brief van de gas- en elektriciteitsmaatschappij op naam van haar overleden broer waarin de maatschappij bevestigt dat het contract stilzwijgend wordt voortgezet.

Voor de gas en elektriciteitsmaatschappij maakt het blijkbaar niet uit wie de rekening betaald en op wie zijn naam de aansluiting staat.

Bij Fluvius denken ze daar blijkbaar anders over en dreigen ze heel het gebouw zonder gas en elektriciteit te zetten en niet enkel het betreffende appartement.

Ze (Fluvius) hebben ook geen oren naar dat de gas en elektriciteitsmaatschappij onder tussen het contract stilzwijgend heeft verlengd op naam van haar overleden broer.

Bij de betreffende maatschappij zeggen ze dat het hun niet uitmaakt wie de factuur betaald als ze maar betaald wordt.

We begrijpen niet als de ene maatschappij er geen probleem over maakt waarom Fluvius dan wel en ze eisen ook een nieuw contract en geen naamsverandering op het huidige contract wat de gas en elektriciteitsmaatschappij wel wil doen.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

13 aug 2021, 17:36

Het is normaal dat er bij een overlijden de contracten opgezegd worden, en een nieuw contract op een andere naam gezet wordt. ( Dit is ook voor huurders.) Wat gaan de maatschappijen doen als er niet betaald wordt? Iemand die overleden is aanschrijven? Een maatschappij verlengt een contract stilzwijgend als er geen opzeg is voor de vervaldatum, zij weten niet dat die persoon overleden is.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2021, 19:46

Ben nieuwsgierig waarom de energie contracten ook in naam niet zijn overgenomen door de zuster. Welk voordeel dacht ze daarbij te hebben?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

14 aug 2021, 00:09

E.T. schreef:
13 aug 2021, 19:46
Ben nieuwsgierig waarom de energie contracten ook in naam niet zijn overgenomen door de zuster. Welk voordeel dacht ze daarbij te hebben?
Geen voordeel, buiten de papieren rompslomp, en haar broer was ongeveer 10 maanden per jaar in het buitenland voor zijn beroep en had een zeer laag verbruik (had het minimum tarief maandelijks) en nu is het appartement niet bewoond.
Seppe123 schreef:
13 aug 2021, 17:36
Het is normaal dat er bij een overlijden de contracten opgezegd worden, en een nieuw contract op een andere naam gezet wordt. ( Dit is ook voor huurders.) Wat gaan de maatschappijen doen als er niet betaald wordt? Iemand die overleden is aanschrijven? Een maatschappij verlengt een contract stilzwijgend als er geen opzeg is voor de vervaldatum, zij weten niet dat die persoon overleden is.


De factuur wordt maandelijks betaald daar mijn partner het appartement wil behouden voor één van haar kinderen; wij zien het probleem niet, en mijn partner wil het huidige contract op haar naam laten zetten maar Fluvius wil een nieuw contract

Wat gaan de maatschappijen doen als er niet betaald wordt?

Dan sluiten ze de meters af. Toch simpel of hebben ze niemand in dienst die dat in de huidige tijd nog doet(zijn ze zo lui geworden :roll: )

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 aug 2021, 11:34

Door het overlijden kwam er een einde aan het bestaande contract. Er moet dus een nieuwe overeenkomst komen met een energieleverancier! Fluvius is trouwens de netbeheerder.

Meters afsluiten is geen probleem hoor het gaat er hen om al hun centen te krijgen ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

14 aug 2021, 19:13

Het is toch normaal dat alle contracten van een overledene opgezegd worden en afgesloten. De volgende eigenaar moet een nieuw contract afsluiten op zijn naam.
De leveranciers van energie kunnen geen meters afsluiten, alleen herinneringsbrieven en deurwaarders sturen bij niet betaling. Alleen Fluvius kan meters afsluiten. Als ze al dreigen om heel het appartementsblok af te sluiten, zou ik toch vlug actie ondernemen. Je gaat de buren toch niet zonder energie zetten?

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

04 sep 2021, 22:37

Fluvius heeft de verkeerde persoon aangeschreven en de verkeerde meternummers doorgegeven; tussen het overlijden van de broer van mijn partner en het aanschrijven van mijn partner was er in één van de andere appartementen een nieuwe huurder gekomen en die had nog geen contract genomen.

Door de elektriciteit -en gas leverancier is de zaak op minimum verbruik/betaling gezet omdat er niemand is gedomicilieerd en er ook niet woont.(ze hebben dat blijkbaar niet graag daar ze dan bij de eindafrekening meestal moeten terugbetalen omdat er geen verbruik is geweest).

Eind goed al goed