gas en elektriciteit

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

mchtje
Lid geworden op: 28 mei 2019, 11:05

27 apr 2022, 11:26

Weet iemand hierop het antwoord?
Mijn vast contract met Engie loopt deze week af. Dit werd afgesloten via een groepsverkoop. Ik besloot bij Engie te blijven vanwege een voorstel tot nieuw vast contract, natuurlijk flink duurder.
Ik kreeg geen uitnodiging tot opgeven van de tellers. Dit wordt blijkbaar niet gedaan als je niet verandert van leverancier. Wat ik niet begrijp is hoe zij dit alles gaan verrekenen. Ik krijg een eindafrekening in oktober 2022.....dus... de periode met het hoogste verbruik ligt in het huidige goedkopere contract. Hoe gaan zij dan de volgende maanden berekenen als ze pas in oktober de meterstanden terug opvragen? Gebruiken zij een bepaalde formule of zo?
Gebeld met ENGIE zelf maar niet wijzer geworden.
Gebeld met Fluvius... die raden aan de tellers door te geven de eerste dag van het nieuwe contract en zij verwittigen dan ENGIE... gelezen op de site van Fluvius dat die extra telleropname niet gratis is...
Mijn plan is om de laatste dag mijn meterstanden op de site van Engie op te slaan bij verbruik en om foto's te nemen ... of dit zin heeft, weet ik niet.
Zijn er mensen met dezelfde ervaring??

Merci'tjes!!

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 apr 2022, 14:10

Zit je met een digitale of analoge teller ?

Met een digitale wordt er per maand/oftewel per dag "aangerekend/afgerekend"......in real-time dus......
De eindafrekening gebeurt zoals anders, jaarlijks.
Normaal gezien worden de tellers dagelijks door fluvius gedownload en kan de "afrekening" van het oude contract zonder probleem worden berekend.

Met de analoge teller, als deze niet gevraagd wordt bij einde contract, dan zal men waarschijnlijk de berekening maken met een verdeling van xxx-dagen op het oude contract en zzz-dagen op het nieuw contract.

Anderzijds worden er zo te zien momenteel geen vaste contracten bij Engie toegekend.....alléén variabele.
(Dit zal zowat bij de meeste van de leveranciers zijn denk ik)
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... oorwaarden
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

mchtje
Lid geworden op: 28 mei 2019, 11:05

28 apr 2022, 06:43

Ik heb nog een analoge teller... :-/

Bedankt voor uw reactie ..