Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 mei 2024, 21:29

Fred1950 Gisteren, 12:31
Ach man , jij snapt het niet. "Slaven" staat hier duidelijk voor Slavische volkeren. Denk je echt dat die man zichzelf als een soort negerslaaf gaat bestempelen ? De vertaling loopt mank. Gans die reportage is sowieso een zware anti-Rusland propaganda. Ik denk dat de Amerikanen zelf dit soort reportages niet zouden durven te brengen.
Het woord slaven dat hij hier gebruikt moet meer gelezen worden in de context van:

- volgzaam, gehoorzaam, onderworpen, onderdanig, nederig, tam, gewillig, mak, koest, meegaand, slaafs, inschikkelijk, willig, murw, gezeglijk, handelbaar, ootmoedig, deemoedig, dociel

Eigenlijk een verwijt naar zijn landgenoten toe omdat die dit al generaties lang ondergaan/tollereren zonder in opstand te komen. Maar ja, hij heeft gemakkelijk praten vanuit zijn beschermd warm nestje in Zwitserland.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 mei 2024, 21:49

Het is toch gewoon idioot om een heel volk "dociel" of 'slaafs" te noemen. Even idioot als " alle Hollanders zijn gierig" of " alle Engelsen zijn excentriek". Ik refereer enkel naar de uitspraken van die schrijver voor alle duidelijkheid.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2024, 21:55

Het is niet van 'makkelijk praten'.
Het is een observatie van een volksaard en daarvoor hoeft hij er niet elke dag tussen te staan. Daar opgegroeid zijn en zich goed bewust zijn hoe een Russisch burger denkt en voelt, stelt hem in staat dergelijke tekening van zijn volk te maken. Het Russische volk heeft nooit de smaak gekend van zich democratisch mogen uitspreken, laat staan van een leider te hebben die zich niet gedroeg als een alleenheerser.

Slechts gedurende een jaar of tien - na de val van de SU - is er een foetus van democratie aanwezig geweest, maar die is al snel geaborteerd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2024, 22:06

frits1955 schreef:
21 mei 2024, 21:49
Het is toch gewoon idioot om een heel volk "dociel" of 'slaafs" te noemen. Even idioot als " alle Hollanders zijn gierig" of " alle Engelsen zijn excentriek". Ik refereer enkel naar de uitspraken van die schrijver voor alle duidelijkheid.
Die schrijver ként het volk. Net zoals H. Claus het Vlaamse volk kent. Daarover schrijft hij i.v.m. het taalvermogen van zijn kinderen, van zijn buren, van de Vlaming:

" Iets later formuleert hij zijn ergernis even expliciet; net als in 1964 (in Jessurun 1967) verwijst hij ook dan weer naar de televisie en bovendien verbindt hij het gebrek aan taalbeheersing met de ‘denkprocessen die vals en banaal zijn’ : de Vlamingen, zo luidt zijn conclusie ‘staan huiverig tegenover alles wat goed geformuleerd wordt, dat vinden ze verdacht. Vandaar het bijna ingebakken wantrouwen van de Vlaming tegenover de Nederlander, die zich zoveel beter kan uitdrukken.’


Vrij vertaald naar Frits: "Het is toch gewoon idioot om een heel volk wantrouwig te noemen tegenover een ander volk"

Idiote Claus.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 mei 2024, 22:15

Bestond de toenmalige Russische "Intelligentsia" dan ook uit "slaven" die de bolsjewieken rond 1917 aan de macht brachten in Rusaland ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

21 mei 2024, 22:15

Tegenwoordig zijn er van die slimmeriken die zien aan je als ze verkeerd aan 't antwoorden zijn en zonder pinken de boel verdraaien tot wat volgens jou het juiste antwoord is.
Of dat antwoord zoals in't boekje is speelt voor hen geen rol.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 mei 2024, 22:20

Wil. schreef:
21 mei 2024, 21:55
Het is niet van 'makkelijk praten'.
Het is een observatie van een volksaard en daarvoor hoeft hij er niet elke dag tussen te staan. Daar opgegroeid zijn en zich goed bewust zijn hoe een Russisch burger denkt en voelt, stelt hem in staat dergelijke tekening van zijn volk te maken. Het Russische volk heeft nooit de smaak gekend van zich democratisch mogen uitspreken, laat staan van een leider te hebben die zich niet gedroeg als een alleenheerser.

Slechts gedurende een jaar of tien - na de val van de SU - is er een foetus van democratie aanwezig geweest, maar die is al snel geaborteerd.
Wat houdt de democratie van tegenwoordig nog in ? Welke democratische inspraak heb je nog nadat ge hier het stemhokje bent buitengestapt ?

Hebben de Russen ook ooit niet in 1917 iets "geprobeerd" om eerlijker behandeld te kunnen worden in plaats van "slaafs" te knikken voor een soort hautain establishment ?

Het begrip "Slavische Volkeren" heeft trouwens niets met slaaf in onze betekenis te maken https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavische_volkeren , het is toevallig een woord dat ook in het Nederlands opduikt. In het engels spreekt men van "Slavs" en "Slavic people" https://en.wikipedia.org/wiki/Slavs , en dat terwijl "slaaf" in het Engels als "Slave" wordt vertaald. NIETS heeft met mekaar te maken , alleen Vlamingen zijn te idioot om "Slavic" met een (neger)slaaf te associeren ... Punt !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2024, 22:37

Fred, a.u.b. Ik vraag het je beleefd, doch met aandrang, want ik kan het nauwelijks nog aanzien omwille van de plaatsvervangende schaamte die ik voel: hou je vér, werkelijk mij-len-ver van dit soort taalkundige verklaringen, jongen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2024, 22:44

socrates schreef:
21 mei 2024, 22:15
Bestond de toenmalige Russische "Intelligentsia" dan ook uit "slaven" die de bolsjewieken rond 1917 aan de macht brachten in Rusaland ?
Die Intelligentsia vormde 1 of 2% van de bevolking. Bijna alle anderen waren boeren en arbeiders die niet konden lezen of schrijven. Waar schuilt dan de aard van het volk?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 mei 2024, 23:04

Wil. schreef:
21 mei 2024, 22:37
Fred, a.u.b. Ik vraag het je beleefd, doch met aandrang, want ik kan het nauwelijks nog aanzien omwille van de plaatsvervangende schaamte die ik voel: hou je vér, werkelijk mij-len-ver van dit soort taalkundige verklaringen, jongen.
:lol: Zijn dat dan je verdedigende woorden ? Manneke toch 8) Je kan niets inbrengen tegen "mijn geljk" en dat doet jou heel veel pijn , nietwaar :mrgreen:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2024, 23:38

Dag Fred, slaap zacht en droom van opgeladen batterijen.
(ik voeg je visie toe aan de waslijst 'straffe uitspraken' van het type 'een 30-Watt lampje brandt een half uur op 1 kg waterstof...' )
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 mei 2024, 09:37

Wil. schreef:
21 mei 2024, 22:44
socrates schreef:
21 mei 2024, 22:15
Bestond de toenmalige Russische "Intelligentsia" dan ook uit "slaven" die de bolsjewieken rond 1917 aan de macht brachten in Rusaland ?
Die Intelligentsia vormde 1 of 2% van de bevolking. Bijna alle anderen waren boeren en arbeiders die niet konden lezen of schrijven. Waar schuilt dan de aard van het volk?
2% Trumpisten was duidelijk genoeg om de boeren en arbeiders, het Capitool te laten bestormen. :idea:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mei 2024, 10:35

Ja, maar die 2% intelligentsia was álles wat het land te bieden had, terwijl 2% Trumpisten maar 1/50 e zijn van de helft van de bevolking (volg je nog?).

Wat duidelijk zou moeten zijn in het kader dat we hier bespreken: 2% RU intelligentsia was niet representatief voor de RU mentaliteit die slaafs wordt genoemd door de geciteerde schrijver.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 mei 2024, 10:50

Wil. schreef:
22 mei 2024, 10:35
...
Wat duidelijk zou moeten zijn in het kader dat we hier bespreken: 2% RU intelligentsia was niet representatief voor de RU mentaliteit die slaafs wordt genoemd door de geciteerde schrijver.
Idem voor de Oekraïners dus ... Slechts 2 % , of nog geen 2 % , van de bevolking stond in 2014 op Maidan te brullen. Behalve Verhofstadt ( ???? ) was er van intelligentsia zelfs geen sprake. Enne ... Oekraïners zijn ook "Slaven" ( "Slavs" maar geen "Slaves" :evil: ) . Ziet ge niet in dat ge hier nu een zware afgang doormaakt ?
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 22 mei 2024, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mei 2024, 11:03

Ik zie dat je het nog altijd niet verwerkt hebt, Fred.
Ga even naar je knutselhok in de tuin.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.