Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 apr 2024, 23:14

boeffer schreef:
08 apr 2024, 22:17
Olivijn, het wondermiddel tegen CO2. Maar ik krijg geen toegang zonder abo op enig bericht over dit mineraal.
Die test over roetdeeltjes in 't stad, daar vind ik ook niks over terug.
Uit Wikipedia : https://nl.wikipedia.org/wiki/Olivijn

Om de CO2 die 1 liter aardolie bij verbranding produceert te binden (neutraliseren) is iets minder dan 1 liter olivijn nodig. De reactie is exotherm. De eindproducten van de reactie zijn, afhankelijk van de samenstelling van het olivijn, magnesiumcarbonaat, siliciumoxide (zand) en ijzeroxide.[2]

Een andere mogelijkheid om CO2 te laten afvangen, is het verwerend olivijn te vermalen en dan eenvoudig uit te strooien, waarna het chemisch proces zich zonder ingrijpen voltooit. Dit concept, ontwikkeld door petroloog Olaf Schuiling, leidde in 2019 in het Mariene Station van Oostende tot een proefopstelling voor enhanced weathering (versnelde verwering) met gebruikmaking van olivijn


Er zal hééél vééél olivijn nodig zijn om al de fossieltjes van hun CO2 te ontgassen. :D Men kan misschien al eens experimenteren met de uitlaat door een filter gevuld met gemalen olivijn te jagen , gelijkaardig als bij een roetfilter. Angezien de reactie "exotherm" is , met andere woorden die produceert warmte , kan men die warmte ook nog eens voor de binnenverwarming van de auto gebruiken. :)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 apr 2024, 10:11

Geen waterbom ( :wink: ) maar een echt waterbombardement!

In 1861 kreeg Californië 45 dagen aan een stuk 'waterbommen' te verwerken. Rivieren zwollen en sleurden hele steden met zich mee. Ons 'waterbommeke' was een voetzoeker daartegen.

De CO2 in de lucht? 287 partikels per miljoen. :lol:
Dat moet zeker het begin van de opwarming van de aarde geweest zijn.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

09 apr 2024, 10:57

Dat zulke zaken vroeger ook gebeurden is niet te ontkennen.
Maar niet wekelijks ergens iets; zoals nu.
Maar aardbevingen en vulkaan uitbarstingen hebben niets met klimaat te maken. Daar iets anders de oorzaak van op dit ogenblik.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 apr 2024, 11:11

voorn schreef:
09 apr 2024, 10:57
Dat zulke zaken vroeger ook gebeurden is niet te ontkennen.
Maar niet wekelijks ergens iets; zoals nu.
Het enige verschil: vroeger konden ze het niet onder je neus duwen. Nu wel. En dat gebeurt heel opzettelijk door een kliek die voordeel haalt bij spectaculair nieuws.

We weten echter beter: het aantal natuurrampen is nu niet groter dan voordien.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 apr 2024, 11:26

Wil. schreef:
09 apr 2024, 11:11
voorn schreef:
09 apr 2024, 10:57
Dat zulke zaken vroeger ook gebeurden is niet te ontkennen.
Maar niet wekelijks ergens iets; zoals nu.
Het enige verschil: vroeger konden ze het niet onder je neus duwen. Nu wel. En dat gebeurt heel opzettelijk door een kliek die voordeel haalt bij spectaculair nieuws.

...
En ten nadele van de petroleumkliek .... :mrgreen: Hebt ge aandelen van Shell misschien ? Op de parking van de Carrefour in Sint-Denijs-Westrem staat al maanden een complete laadstation inrichting voor EV's van Shell klaar , maar nog steeds niet in gebruik ..... :roll:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 apr 2024, 12:36

Fred1950 schreef:
08 apr 2024, 23:14


Er zal hééél vééél olivijn nodig zijn om al de fossieltjes van hun CO2 te ontgassen. :D Men kan misschien al eens experimenteren met de uitlaat door een filter gevuld met gemalen olivijn te jagen , gelijkaardig als bij een roetfilter. Angezien de reactie "exotherm" is , met andere woorden die produceert warmte , kan men die warmte ook nog eens voor de binnenverwarming van de auto gebruiken. :)
Vooral dan voor de binnenverwarminng in de elektrische wagens, o.m. wanneer die tijdens de winterkoude, uren in de file staan.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 apr 2024, 13:38

Fazal schreef:
09 apr 2024, 12:36
Fred1950 schreef:
08 apr 2024, 23:14


Er zal hééél vééél olivijn nodig zijn om al de fossieltjes van hun CO2 te ontgassen. :D Men kan misschien al eens experimenteren met de uitlaat door een filter gevuld met gemalen olivijn te jagen , gelijkaardig als bij een roetfilter. Angezien de reactie "exotherm" is , met andere woorden die produceert warmte , kan men die warmte ook nog eens voor de binnenverwarming van de auto gebruiken. :)
Vooral dan voor de binnenverwarminng in de elektrische wagens, o.m. wanneer die tijdens de winterkoude, uren in de file staan.

Pech ! die stoten geen CO2 uit ( en hebben zelfs geen uitlaat ) , en dan heeft olivijn ook geen zin , nietwaar. :) .
( de modernste EV's hebben een warmtepomp aan boord , en velen ook nog eens zetelverwarming :wink: )

De maand maart heeft sinds het begin van de waarneming het warmterecord gebroken , en die warmterecords worden al 10 maanden lang gebroken ( dus 10 voorbije maanden steeds het hoogste gemiddelde sinds het begin van de waarnemingen ).

Volgens Wil-punt is er "iets" geheimzinnigs aan de hand dat de wetenschappers en klimatologen nog niet ontdekt hebben :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 apr 2024, 15:52

Dat hebben ze waarschijnlijk ook gezegd in de Romeinse periode en in de Minoïsche periode.

Het klimaat is nooit constant. Dat is een feit waarover iedereen het eens is.
De vraag is: moeten we nu in paniek schieten zoals zoveel schapen doen? Volgens mij niet.
Een warmer klimaat betekent op wereldschaal betere oogsten en meer vergroening van de aarde. Dat is logisch want CO2 volgt de opwarmingsfase en CO2 is dé bouwstof die planten nodig hebben.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

09 apr 2024, 16:05

Niet alleen de planten, maar ook wij, hebben CO2 nodig:

Zuurstof bindt aan onze rode bloedcellen (hemoglobine) en om de zuurstof los te laten komen van de rode bloedcel zodat het bij onze cellen kan komen, is CO2 nodig. Wanneer je weinig CO2 in je bloed hebt, dan komt er dus ook minder zuurstof aan in je cellen.

Maar de klimaatverandering, al is het dan (slechts) een periodiek verschijnsel, valt niet meer te ontkennen. En dat daar o.m. door de overheid misbruik wordt van gemaakt, valt al evenmin te ontkennen .

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

09 apr 2024, 16:51

Wil. schreef:
09 apr 2024, 15:52
Dat hebben ze waarschijnlijk ook gezegd in de Romeinse periode en in de Minoïsche periode.

Het klimaat is nooit constant. Dat is een feit waarover iedereen het eens is.
De vraag is: moeten we nu in paniek schieten zoals zoveel schapen doen? Volgens mij niet.
Een warmer klimaat betekent op wereldschaal betere oogsten en meer vergroening van de aarde. Dat is logisch want CO2 volgt de opwarmingsfase en CO2 is dé bouwstof die planten nodig hebben.
En meer "geboorten" :mrgreen:
In de middeleeuwse warme periode, met vooral tussen 1100 en 1200 hoge temperaturen, nam de bevolking in Europa toe,
https://www.nationalgeographic.nl/gesch ... ddeleeuwen
het klimaat is nooit hetzelfde, de zon is de kachel, en die geeft op sommige "zon" plaatsen maar warmte af dan op andere plaatsen, Gisteren was het + 22 gr, nu amper 13 Gr ,krijgen we volgende week nog eens zaterdag 20 Gr en de maandag amper 10 Gr, en de opwarming is al sedert de middeleeuwen in de belangstelling, ze (mis)gebruiken de opwarming als drukmiddel, om geld te verdienen. :evil:

Pech ! die stoten geen CO2 uit ( en hebben zelfs geen uitlaat ) , en dan heeft olivijn ook geen zin , nietwaar. :) .
( de modernste EV's hebben een warmtepomp aan boord , en velen ook nog eens zetelverwarming :wink: )
U moet iets dat krom is , niet recht zetten Fred, u beweerd dat de EV geen Co2 uitstoot, omdat die geen uitlaat hebben, maar de elektriek die die EV's verbruiken is de Co2 door de gas en kolen centrales die ze produceren ,en hoe meer EV's, hoe meer stroom,en hoe meer Co2 :evil: en de kleine man betaald dat,dat zien we ook aan de pomp,hoe meer EV's er rijden ,hoe minder brandstof de olieproducerende landen verkopen, dus gaat de prijs van benzine en diesel steeds hoger,en in het totaal wordt alles duurde,want de transport voor al onze goederen kost steeds meer.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F

https://www.autoblog.nl/nieuws/uitstoot ... ot-3377167
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

09 apr 2024, 22:14

Die benzineprijzen lijken soms op elkaar en online op die borden. Ik tank bij de tijger en die stond 0,40 € minder dan zo'n onbekend merk(achter dit merk zit dan wel een gekend merk zoals vb Van de ven).
Dat de regering daar eens iets aan doet ipv de geldtellers te gerieven.
Uwe koffiepot voorzien van een knop die na 15 min uistschakelt zodat ge koude verse koffie hebt. Men verdraait alles zodat de belastingbetaler alles betaalt.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 apr 2024, 00:15

Uwe koffiepot voorzien van een knop die na 15 min uistschakelt zodat ge koude verse koffie hebt.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

10 apr 2024, 12:56

tokkio schreef:
09 apr 2024, 16:51
.....
U moet iets dat krom is , niet recht zetten Fred, u beweerd dat de EV geen Co2 uitstoot, omdat die geen uitlaat hebben, maar de elektriek die die EV's verbruiken is de Co2 door de gas en kolen centrales die ze produceren ,en hoe meer EV's, hoe meer stroom,en hoe meer Co2 :evil:.....
Ik ga iets recht zetten .... :D Voor het ogenblik liggen de gascentrales zo goed als stil. :P Alle elektriek wordt op ditzelfde moment door zonnenpanelen en kerncentrales aangemaakt. Gisteren deden de windmolens er nog een schepje bovenop. :)


Untitled323.png
Untitled323.png (39.68 KiB) 65 keer bekeken

De productie - het maken - van één EV kost CO2 uitstoot , maar de productie van één benzinewagen kost evenveel CO2 uitstoot. Als die EV rijdt stoot die geen CO2 meer uit , een benzinewagen stoot ongeveer 7 liter CO2 per 100 km uit , en dat zolang die kan/mag rijden. En vergeet niet de hoeveelheid CO2 die uitgestoten wordt bij de productie van die benzine , vanaf de ontginning van de aardolie tot aan de benzinepomp. Daar heb ik zelfs geen idee van.

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

10 apr 2024, 13:36

Fred1950 schreef:
10 apr 2024, 12:56


De productie - het maken - van één EV kost CO2 uitstoot , maar de productie van één benzinewagen kost evenveel CO2 uitstoot. Als die EV rijdt stoot die geen CO2 meer uit , een benzinewagen stoot ongeveer 7 liter CO2 per 100 km uit , en dat zolang die kan/mag rijden. En vergeet niet de hoeveelheid CO2 die uitgestoten wordt bij de productie van die benzine , vanaf de ontginning van de aardolie tot aan de benzinepomp. Daar heb ik zelfs geen idee van.
De uitstoot van CO2 wordt nog altijd uitgedrukt in kg ipv liter

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 apr 2024, 15:16

Als u de produktie van diesel en benzine zou stoppen wat dan met de andere fracties die nodig zijn in de chemie;
Alleen bij een ethaan kraker slaat hij die produktie over.
Maar heb je alleen bij een Nafta ethyleen kraker nog BTX distilatie