Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 mar 2024, 09:24

audibac schreef:
23 mar 2024, 09:05
Fred1950 schreef:
22 mar 2024, 21:16
En wat waren dan die problemen ( behalve bevroren voeten en handen ) ?
Hoe is het mogelijk Fred :x waarom moet ge altijd het laatste woord hebben , ge kunt niet goed hebben dat men tegen elektrische auto's is hé .
Ik heb graag dat men objectief blijft of zegt/schrijft wat er op de lever ligt ...

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 mar 2024, 19:26

audibac schreef:
23 mar 2024, 09:05
Fred1950 schreef:
22 mar 2024, 21:16
En wat waren dan die problemen ( behalve bevroren voeten en handen ) ?
Hoe is het mogelijk Fred :x waarom moet ge altijd het laatste woord hebben , ge kunt niet goed hebben dat men tegen elektrische auto's is hé .
Hij kan het ook niet hebben als men tégen Poetin is.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

23 mar 2024, 19:42

De problemen beste Fred, waren in eerste instantie dat sommige elektrische voertuigen plots geen kik meer gaven. Hoeveel dat er waren weet ik niet.
Meer kan ik daar niet over zeggen, ik zit in die branche niet.
Maar anderzijds, heb ik geen enkele reden om die mensen niet te geloven.

En ik heb het ook nog van een dame in de Volkswagen-garage gehoord. Die had zich in juni vorig jaar, een vol-elektrische Volkswagen Golf aangeschaft, en ergens midden in december gaf die plots geen kik meer. Drie maanden, ja, je leest het goed, 3 maanden lang heeft zij met een vervangwagen rondgereden, omdat het te vervangen onderdeel gedurende al die tijd, op zich heeft laten wachten.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 mar 2024, 23:11

Het ene merk is het andere niet , en dit is ook zo bij klassieke wagens. Toen de 12 Volt batterij van mijn electrische Kangoo het begaf gaf de wagen ook geen kik meer. Voorafgaand deed die heel raar , alle wijzers stonden in de linker hoek te schudden en te bibberen ( met lawaai ) en dat was angstaanjagend. Men vergeet meestal dat de 12 Volt accu OOK niet oplaadt als het contact afstaat ( als de tractiebatterij afgekoppeld is ) , en al de electronica die er tegenwoordig in zit trekt heel wat stroom zelfs als de wagen geparkeerd staat , bvb. inbraakbeveiling , afstandsbediening voor 't openen en sluiten , en zelfs communicatie met servers.

De VW ID4 van mijn buurvrouw is ook al 14 dagen naar de garage geweest nadat ze die in de vrieskou had staan opladen. Alles heeft zo zijn reden , en hoe meer toeters en bellen er aan een wagen zitten , hoe meer ervan defect kunnen geraken. Dat heeft op zich niets te maken met al dan niet electrisch te zijn.

Volkswagen maakt trouwens een slecht figuur. Onder garagisten is bekend dat die ook nogal vlug in brand vliegen. Den "duits" is ook al niet meer wat hij vroeger was op het gebied van "Gründlichkeit" :D

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

24 mar 2024, 10:43

Het taxibedrijf rijdt met verschillende merken en modellen.
In ons gesprek tijdens die korte rit is er geen merk of model vernoemd.
Ik weet dus ook niet over welke wagens het daar gaat.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 mar 2024, 15:16

Dit is wat 'alles elektrisch' ons gaat kosten. (Heb ik voordien al vermeld dat er ergens iemand aan de geldpot zit?)

Bron: Zero Carbon Is a Highly Unlikely Outcome

Ook al zijn we technisch veel beter toegerust dan 150 tot 200 jaar geleden, de opgave die de tweede energietransitie met zich meebrengt, lijkt niet minder uitdagend. Net voor eind 2023 publiceerde het Internationaal Energieagentschap zijn schatting van de mondiale investeringen in ‘schone energie’ – met andere woorden: in wezen de recente jaarlijkse kosten van de energietransitie.

In 2023 bedroeg dit bijna 2,2 biljoen dollar (IEA, 2023g), d.w.z. $2.200 miljard. Zelfs als we slechts 60% van het huidige verbruik van fossiele brandstoffen zouden vervangen, zouden we ongeveer zes keer zoveel moeten investeren, of ongeveer 13 biljoen dollar per jaar, om in 2050 een koolstofneutraliteitsgraad te bereiken. Het lijkt nauwelijks buitensporig om daar 15 tot 17 biljoen dollar per jaar aan te besteden (om rekening te houden met de verwachte kostenoverschrijdingen), en het brengt ons opnieuw op een totaal van 400 tot 460 biljoen dollar in het jaar 2050, een goede bevestiging van een eerder afgeleide waarde.

Dit is geen voorspelling, maar slechts een plausibele schatting, bedoeld om de vaak onderschatte kosten van deze mondiale onderneming aan te geven.

Er zijn geen natuurwetten die ons ervan weerhouden de enorme investeringen te doen die nodig zijn om zulke enorme jaarlijkse verschuivingen in stand te houden: we zouden onze toevlucht kunnen nemen tot een ongekende, tientallen jaren durende en beschavingsbrede existentiële mobilisatie van constructieve en transformatieve inspanningen, of, omgekeerd, we zouden opzettelijk onze energieverbruik kunnen verminderen door ons levensstandaard te verlagen en laag te houden, zodat het gemakkelijker wordt om alle fossiele koolstof te vervangen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 mar 2024, 11:49

We zouden bvb ook de mensheid kunnen halveren (minstens), dan is er maar voor de helft aan brandstof meer nodig. Want zoals het er nu aan toegaat, gaan we er àllemaal aan.

Laten we beginnen met de ouderen, waaronder ikzelf, welke ze medisch gezien, nu eigenlijk al in de steek laten. Als je in een ziekenhuis belandt, dan leggen ze u op een kamertje, en wordt er voor de rest nog weinig naar u om gekeken.

Als ik sommige patiënten hoor, denk ik zelfs dat in bepaalde gevallen, deze eliminatieprocedure nu al wordt toegepast. Zij het dan zo onopvallend mogelijk natuurlijk.
En om on topic te blijven, hiervoor is zelfs een 'elektrische' kakstoel is niet nodig.
Laatst gewijzigd door Fazal op 25 mar 2024, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 mar 2024, 12:09

De mensheid zal hoogst waarschijnlijk tegen het einde van de eeuw haar maximum aantal bereikt hebben: ongeveer 10 miljard. Naargelang bevolkingen rijker worden en een sociale zekerheidssysteem kunnen op poten zetten, neemt het aantal kinderen altijd af.

De economische terugval die samengaat met een krimpende bevolking is erger dan de overbevolking die we nu
nog hier en daar zien.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 mar 2024, 12:33

Ja, (bijna) iedereen is zowat van oordeel dat er te weinig kinderen worden geboren.
Maar als je de deur uitgaat, val je erover. Echt niet meer normaal. :roll:

Hier, in de Begijnhofdries is er een kerkplein vlak voor de ingang v/d Elisabethkerk.
Dat plein was vroeger een doorgang en bevatte een aantal parkeerplaatsen, welke nu niet meer kunnen worden gebruikt, omdat het constant is afgesloten om de kinderen van een nabije school van een 'extra' speelplaats te voorzien.

Het speelplein in de school is namelijk te klein geworden voor het alsmaar toenemend aantal kinderen in die school. En dat zal elders ook wel zo zijn. Ook in de nabije kinderopvang zitten de kinderen al bovenop elkaar. "Sorry beste ouders, er is geen plaats meer voor uw kleuters."

Je kan verdomme nu al nergens meer door, en meer en meer parkeerplaatsen worden gewoon geliquideerd. De bewoners klagen steen en been omdat ze hun wagen nergens meer kwijt kunnen in de buurt.

Maar het plein 'blijft' afgesloten, ook tijdens het weekend, en tijdens vakantiedagen, al is er dan zoal geen kat te zien..

Flipper Watteeuw wil er nu een echt speelplein van maken, en is van plan het te omheinen met betonblokken en een paar heel grote betonnen plantenpotten. Nu nog een paar glijbanen en een eventueel ook nog een molentje, en het hekken is helemaal van de dam.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 mar 2024, 14:01

Ja, Fazal, dan is er overbevolking op het kerkplein vlak voor de ingang v/d Elisabethkerk. :wink:

Maar als we vanop de maan naar de aardbol kijken, dan krijgen we een ander beeld. Afrika beneden de Sahara is nog een 'kweekvijver'. Daar ligt het gemiddeld aantal kinderen per gezin nog op 4,6.

Voor China is dat 1,7 en dat is veel te weinig om de bevolking op hetzelfde niveau te houden. Om hun pensioenen te kunnen blijven betalen en de gezondheidszorg te blijven financieren, moet het huidige bevolkingspeil behouden blijven. Ofwel moet de economische productiviteit sterk verbeteren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 mar 2024, 14:54

Toen wij kind waren was er ook een speelplein met banken.
Maar men kon gerust op de straat spelen wegens weinig verkeer en parkeerplaats met de vleet in de stoep.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 mar 2024, 16:06

Wil. schreef:
25 mar 2024, 12:09
....
De economische terugval die samengaat met een krimpende bevolking is erger dan de overbevolking die we nu nog hier en daar zien.
Ah ja ? Verklaar u nader .... Is het niet normaal dat de economie terugvalt als er ( wereldwijd ) minder mensen zijn om te consumeren , en wat is daar dan verkeerd aan ?

voorn schreef:
25 mar 2024, 14:54
Toen wij kind waren was er ook een speelplein met banken.
Maar men kon gerust op de straat spelen wegens weinig verkeer en parkeerplaats met de vleet in de stoep.
In "mijne tijd" speelde ik op de dijk van de Ringvaart rond Gent waar nu de R4 buitenring ligt. :) Voor mij mag het aantal wagens dat dagelijks de weg opgaat nog sterk verminderen. In de jaren '50 -'60 reden diegenen die het zich konden permitteren met een brommer door regen en wind, en nu rijden dezelfde soort mensen met een speedpedelec naar hun werk ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 mar 2024, 16:26

Fred1950 schreef:
25 mar 2024, 16:06
Wil. schreef:
25 mar 2024, 12:09
....
De economische terugval die samengaat met een krimpende bevolking is erger dan de overbevolking die we nu nog hier en daar zien.
Ah ja ? Verklaar u nader .... Is het niet normaal dat de economie terugvalt als er ( wereldwijd ) minder mensen zijn om te consumeren , en wat is daar dan verkeerd aan ?
Een krimpende bevolking betekent minder geboorten. Op termijn wil dat zeggen minder actieven en in verhouding steeds meer ouderen.
Om hun pensioenen te kunnen blijven betalen en de gezondheidszorg te blijven financieren, moet het huidige bevolkingspeil behouden blijven. Ofwel moet de economische productiviteit sterk verbeteren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 mar 2024, 16:36

In de jaren 40 waren we met ± 2,5 miljard mensen op de wereld, en er was geen sprake van te weinig bevolking. Alles was goed. Er was werk in overvloed, en na de oorlogsjaren was er zelfs sprake van een hoogconjunctuur. Bijna niemand kwam iets te kort.
Nu zijn wij al met 8,1 miljard, en er zijn tekorten in overvloed, op alle gebied.

En nu ineens hebben we nòg meer volk nodig!? Hallo ...moet er nog zand zijn? 8O
www.worldometers.info

- Nòg meer volk, om aan den dop te staan? Want er is te weinig werk voor zoveel mensen.
Zeg het en draai het zoals je wil, maar we kunnen niet genoeg werkgelegenheid 'blijven' creëren. En zelfs de werkenden krijgen al met armoede te maken.
- Nòg meer volk om nòg meer de natuur met uitstoot en afval te bestoken?
- Nòg meer volk om oorlog te (kunnen 'blijven') voeren???
- Nòg meer volk om de nu al tekorten te 'blijven' aanvullen?
- Nòg meer volk om de scholen, gevangenissen en ziekenhuizen te 'blijven' overbevolken?
- Nòg meer volk om nòg meer honger en armoede in de hand te werken?

Sorry, ik zie niet in welk voordeel ons dat zou kunnen opleveren. :roll:
Laatst gewijzigd door Fazal op 25 mar 2024, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 mar 2024, 16:42

Wil. schreef:
25 mar 2024, 16:26
.....
Om hun pensioenen te kunnen blijven betalen en de gezondheidszorg te blijven financieren, moet het huidige bevolkingspeil behouden blijven. Ofwel moet de economische productiviteit sterk verbeteren.
Dat is een tijdelijk "probleem" , duurt niet eeuwig als het bevolkingsaantal terug stabiliseert. Duurtijd : 20 jaar ?