Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

29 sep 2021, 07:00

Ze swingen de pan uit , in exponentiële lijn de hoogte in ...
Ik weet het maar ge moet van uw hart een steen maken en Belgenland vaarwel zeggen .
In mijn nieuwe thuisland zijn de prijzen wat billijker ..dankzij de lage lonen hier weliswaar ( Bulgarije) .
Drie volwassen personen betalen hier een kleine 20 euro/md voor gas ( koken en verwarmen) elektriciteit zit ook in die buurt en water zo’n €5 . Op ons ander adres ( (Oekraïne) ongeveer net hetzelfde .
Ook de voeding is hier goedkoper net als prijzen van vastgoed alsook huren . Zo hebben we spaargeld te over om regelmatig op bezoek te komen naar dit “ luxeland” waar ze de tijd hebben om over voetbal en koers te zagen .
Ge moet natuurlijk een knop omdraaien , ge komt in een andere cultuur en de wegen infrastructuur is soms een lachertje ... En verkeersregels zijn er ergens op papier .( vele kruisjes langs de weg en kerkhoven met veel jonge gezichten op de foto’s ) . Fietspaden zijn niet te vinden net als fietsers zelf natuurlijk en dikke auto’s parkeren gewoon op het voetpad .
Dit even terzijde...

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

29 sep 2021, 10:35

En als ge ziek word dan snel terug naar het zo verguisde Belgie Nietwaar?

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

29 sep 2021, 11:56

Ik ben eens benieuwd of er enig animo is voor dit onderwerp. De gemiddelde Belg betaalt braaf en is vooral heel stil. Prijzen van vanalles en nog wat stijgen met belachelijke percentages (meestal gewoon een verdubbeling - blijkbaar een nieuwe rage) en vervolgens is het oorverdovend stil. Ik word regelmatig lastig gevallen om van energieleverancier te veranderen, er moet dus toch goed geld mee te verdienen zijn. Nadat ik minder ga betalen.
De nachttarieven zijn afgeschaft: weinig tot geen reactie van de bevolking. Of toch: in Jezus-Eik heeft iemand even een beetje gemord, geloof ik toch.

De meute staat dan wel te huilen in Brussel voor die paar Coronamaatregelen die nog van kracht zijn. Politici en parasitaire instellingen hebben het hier wel heel makkelijk, want Corona is nu de schuld van alles. Zelfs de meeste klantendiensten zijn ingesnoeid want het is Corona. Tja, dat virus zit nu blijkbaar al op de telefoonlijnen...
Het WK wielrennen was een voltreffer, geen corona gezien. Gelukkig maar. Geef het volk brood en spelen, dan doet ge er verder mee wat ge maar wilt.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 sep 2021, 13:30

Ik heb in de topic "Alles Elektrisch" als iets hierover geschreven ....

Ik zie ook een ferm probleem in wat ik aan netwerkbeheerskosten moet betalen, en daar kan de Vlaamse regering WEL iets aan doen. Ik betaal iets meer dan 50 % van mijn elektriciteitsfactuur aan de netbeheerders ( excl. BTW op de totale factuur ) . Als de elektriciteitsprijs "gewoon" zou verdubbelen, dan zou ik 150 Euro in plaats van 100 Euro per maand moeten betalen. Het probleem is ook dat ik niet eens van netbeheerder kan veranderen, dat is puur afhankelijk van de plaats waar je woont.

Ik gebruik geen gas, en dus kan/ga ik me daar niet over uitspreken.

Fred1950 schreef:
28 sep 2021, 18:20
Allemaal lulkoek van marketeers .... ge moet de laatste paragraaf van volgend ( oud ) artikel over 2014 eens lezen. Zelfs als er geen gas of stroom is hoeven de prijzen daarom niet te stijgen, alleen de kraan gaat dicht, en dat is het. Moeilijker dan dat kan het niet zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

29 sep 2021, 15:50

Fred1950 Voorschotfactuur hebben ze aangepast bij netbeheerder zonder medeweten van de klant
Vorige week naar dubbel .

Voorbeeld betaald 90 euro per maand gaat nu naar 180 euro per maand .

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

29 sep 2021, 16:54

Golf 5 schreef:
29 sep 2021, 15:50
Fred1950 Voorschotfactuur hebben ze aangepast bij netbeheerder zonder medeweten van de klant
Vorige week naar dubbel .

Voorbeeld betaald 90 euro per maand gaat nu naar 180 euro per maand .
Als je bij uw leverancier inlogt kan je dan niet het voorschot factuur zelf terug aanpassen naar beneden?

Wij hebben dit gedaan, terug het oude maar ja op het einde van het jaar moeten wij dan wel meer betalen.
Maar liever dat dan alle maanden van mijn zeer klein overheidspensioentje
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

29 sep 2021, 18:00

Ik gebruik geen gas, en dus kan/ga ik me daar niet over uitspreken.

Maar u betaald wel voor de stroom die uit gas en steenkool is gemaakt Fred,iedereen trouwens, en dat is alleen voor de regering een goede zaak, hoe duurder de (onmisbare) stroom, hoe meer BTW ze ontvangen, maar ze staan er met een schijnheilig gezicht bij, maar het kan hun niets schelen , met de maandelijkse onkosten vergoeding die ze krijgen kunnen ze hun licht laten branden......bij de gewone burger is dat met een kaars.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 sep 2021, 18:34

tokkio schreef:
29 sep 2021, 18:00
Ik gebruik geen gas, en dus kan/ga ik me daar niet over uitspreken.

Maar u betaald wel voor de stroom die uit gas en steenkool is gemaakt Fred,iedereen trouwens, en dat is alleen voor de regering een goede zaak, hoe duurder de (onmisbare) stroom, hoe meer BTW ze ontvangen, maar ze staan er met een schijnheilig gezicht bij, maar het kan hun niets schelen , met de maandelijkse onkosten vergoeding die ze krijgen kunnen ze hun licht laten branden......bij de gewone burger is dat met een kaars.
Dat ben ik nog niet zo zeker. Bij Eneco betaal ik contractueel voor 100 % groene stroom. Mjn jaarlijks "vast" contract loopt tot mei 2022 , en dus ben ik gerust tot dan. Als dan de prijzen niet gedaald zijn, dan pas ga ik meer betalen dan de 75 Euro/maand die ik nu betaal.

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

30 sep 2021, 06:07

De helft van de energiefactuur bestaat uit accijnzen en btw, dus naar de staat. Diezelfde staat is dan weer heel gul tov vervuilende, grote winstmakende multinationals onder het mom van milieu en klimaat. En natuurlijk nog ettelijke miljoenen voor onder meer Afghanistan e.d. zodat ze niet zonder wapens zouden vallen. En het Vlaamse boerke, hij ploegde voort.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

30 sep 2021, 10:03

berretz schreef:
30 sep 2021, 06:07
De helft van de energiefactuur bestaat uit accijnzen en btw, dus naar de staat. Diezelfde staat is dan weer heel gul tov vervuilende, grote winstmakende multinationals onder het mom van milieu en klimaat. En natuurlijk nog ettelijke miljoenen voor onder meer Afghanistan e.d. zodat ze niet zonder wapens zouden vallen. En het Vlaamse boerke, hij ploegde voort.
De helft ( of zelfs meer ) van de factuur bestaat eigenlijk niet uit accijnzen en BTW maar uit betalingen aan de netwerkbeheerders ( Fluvius en zijn onderaannemers ) , en dus puur aan diegenen die "de kabels zogezegd onderhouden". De andere helft gaat naar de producenten zoals Engie , Eneco , Ecopower, enzovoort ... Het geld dat naar de netwerkbeheerders gaat dient om de groene stroomcertificaten aan o.a. Fernand Huts en consoorten te betalen, en ook om de steden en de gemeenten dividenden uit te keren. Steden en gemeenten zijn immers aandeelhouders van die onderaannemingen van Fluvius; De politieke zitjes ( met zitpenningen ) worden ook betaald door Fluvius als onderdeel van de dividenden aan steden en gemeenten. Rest dan nog de subsidies aan al wie iets met elektrische stroom te maken heeft, die subsidies haalt men ook bij ons via de netwerkbeheerders. Uiteraard betalen we ook nog eens 21 % BTW op die netwerkbeheerders kosten ... :roll: , dus op het geld dat we als zitpenningen aan burgemeesters , schepenen en Fernand Huts "schenken" .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 sep 2021, 10:07

Lees dit artikel eens aandachtig dan wordt veel duidelijker waar het geld van onze energiefaktuur naar toe gaat




https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/29 ... omfactuur/

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

30 sep 2021, 10:24

wardje schreef:
30 sep 2021, 10:07
Lees dit artikel eens aandachtig dan wordt veel duidelijker waar het geld van onze energiefaktuur naar toe gaat

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/29 ... omfactuur/
Met de VREG moet je oppassen. Zij zijn de voorstanders van de slimme meter, de ontwerpers van het capaciteitstarief. Het is een organisatie met twee koppen , de ene kop kijkt naar rechtse zakkenvullerij ten behoeve van steden en gemeenten, de andere kop tracht ons te sussen.... De VREG is een ambtenarij instelling, en dan weet je toch al genoeg, neem ik aan .... Ik heb meer vertrouwen in de CREG dan in dat "Vloamsch" ge-VREG.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 sep 2021, 10:31

De uitkomst is dezelfde het modaal Vlaams gezin betaalt de rekening , Federaal steunt dan de andere lands helft. De corona faktuur moet betaalt worden er zullen nog vele verdoken belastingen volgen en BTW aanpassingen, zie ook de stijgende prijzen op brandstof , het is gemakkelijk te beweren dat alle prijsstijgingen komen door de internationale markten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 sep 2021, 10:39

Is dat dan ook de reden waarom de energiefactuur stijgt in Engeland, in Duitsland, in Nederland?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 sep 2021, 11:10

Waarschijnlijk wel ,er was overal Corona , niet te vergeten dat er veel olietankers liggen te wachten op de Oceaan om bij gunstige prijs liefst stijgend , te lossen ( zie de app om de scheepvaart te bekijken op de oceaan)