Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 jul 2023, 08:35

Dicksy schreef:
21 jul 2023, 10:15
door benq » Vandaag, 08:28
@ Dicksy, Is dit bij Eneco?

wij zijn bij Eneco en hebben ook alleen maar Elek; ontvangen geen maand verbruik van gas.
zal wel komen.
Nee, ik ben bij Engie en de meterstanden (heb digitale meter) moeten van Fluvius komen, misschien ligt daar het probleem.
Maar wel straf dat dit 'probleem' zich ook voordoet bij u (Eneco) en alleen voor het gasverbruik.
Jep wij zitten bij Eneco,
bij Fluvius zal er weeral een mot (nachtvlinder :lol: ) in hunne laatste software update zitten.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 aug 2023, 10:21

Een vraag voor iedereen die mij een genoegen wil doen met erop te antwoorden.

Als ge nog een analoge meter hebt ( electriciteit of gas ) , komt een medewerker van de netbeheerder ( Fluvius of wie dan ook ) steeds jaarlijks de meterstanden opnemen. Indien niet , in welk jaar is die de laatste keer langs geweest.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 aug 2023, 10:32

2022

Hier in Limburg was het om en om. Een jaar zelf ingeven (2021-2023), een jaar opgenomen door medewerkers van Fluvius (voorheen Interelectra).

De digitale meters worden nu wijk per wijk geplaatst. Eerst elektriciteit, dan gas op die van ´t water is nog even wachten.

Ook de watermaatschappij kwam om de 2 jaar eens langs.
Laatst gewijzigd door E.T. op 02 aug 2023, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

02 aug 2023, 10:35

om de 2 jaar komt er iemand langs om op te nemen.
Het jaar dat ze niet komen vragen ze die zelf op te nemen en door te mailen of telefoneren. Indien dat niet kan gebeuren, maken ze een gemiddelde van het gebruik van het jaar ervoor. Zo hebben ze het mij uitgelegd. Dit jaar zou er terug iemand langskomen.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

02 aug 2023, 12:36

Analoge tellers door digitale vervangen op 14/07/2023.

De app op mijn Smartphone gedownload en geïnstalleerd.

Maar het begint al goed.

De app werkt niet zoals ik had verwacht. Nochtans, alles oed ingesteld.
Ik krijg alleen de gegevens door van de elektriciteit door, maar niet van het gas.

En dan krijg ik enkel de keuze van één dag, één week, of één maand,
Van vorige periode is al geen sprake meer.

En de digitale gas-teller geeft zelfs geen cijfers aan.
Ik kan dus die teller zelfs niet gewoon afschrijven, hetgeen ik al jaren met de analoge heb gedaan.

Gisteren gebeld naar 078/ 35 33 33 - Geduld is een mooie zaak.

Automatisch antwoordapparaat: "Beste klant, het is momenteel heel druk, de wachttijden zijn heel lang. Het is misschien beter even later terug te bellen".

2 Uur later, hetzelfde, 4 uur later, hetzelfde
Deze morgen nog maar eens (2 x) geprobeerd, wéér hetzelfde.

En natuurlijk is dit probleem, en dus ook de oplossing op hun website niet te vinden.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

02 aug 2023, 12:51

Fazal schreef:
02 aug 2023, 12:36
Analoge tellers door digitale vervangen op 14/07/2023.

De app op mijn Smartphone gedownload en geïnstalleerd.

Maar het begint al goed.

De app werkt niet zoals ik had verwacht. Nochtans, alles oed ingesteld.
Ik krijg alleen de gegevens door van de elektriciteit door, maar niet van het gas.
Als je het over diene app "Engie Smart" hebt, dan krijg je geen tellers te zien.
Alléén uw dagelijks/maand verbruik......in kW of €uro volgens uw contract.
Maar dat spel moet je toch ook met een klein korreltje zout nemen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

02 aug 2023, 13:17

Die Engie Smart werd ons door Engie toch aangeraden, er is zelfs geen andere te vinden op Play Store!? 8O

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 aug 2023, 14:48

En de digitale gas-teller geeft zelfs geen cijfers aan.
Ik kan dus die teller zelfs niet gewoon afschrijven, hetgeen ik al jaren met de analoge heb gedaan.
:?: :?: :?:

Op mijn digitale gas meter staan twee ronde drukknoppen
:arrow: een blauwe om het gas af te sluiten
:arrow: een groene die het digitale display laat oplichten en dan is de actuele meterstand zichtbaar

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 aug 2023, 15:22

sanne schreef:
02 aug 2023, 10:35
om de 2 jaar komt er iemand langs om op te nemen.
Het jaar dat ze niet komen vragen ze die zelf op te nemen en door te mailen of telefoneren. Indien dat niet kan gebeuren, maken ze een gemiddelde van het gebruik van het jaar ervoor. Zo hebben ze het mij uitgelegd. Dit jaar zou er terug iemand langskomen.
Dit jaar zijn ze "een keer" langs geweest. De jaren ervoor ( minstens 5 jaar na mekaar ) kreeg ik telkens een brief rond het tijdstip van de afrekening met een toegangscode om zelf mijn tellerstanden via de Fluvius site door te geven. Van een afrekening op basis van het jaar ervoor is er dus nooit sprake.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 aug 2023, 16:35

Op de website van LUMINUS mijn provider van zowel elektriciteit als gas kan ik de historiek van mijn jaarlijkse afrekeningen volgen. Er wordt telkens vermeld hoe ze aan de cijfers komen:
of opgenomen door netbeheerder Fluvius/Interelectra
of meegedeeld door mezelf
of digitale meter.

Van een afrekening op basis van het jaar ervoor is er dus nooit sprake
Natuurlijk wel, eens je zelf de meterstanden hebt doorgegeven en deze niet erg afwijken worden ze als waar aangenomen en gebruikt voor DE afrekening

8) een niet al te slimme PC houd toezicht maar mist soms al eens https://www.dekrantenkoppen.be/detail/2 ... ncier.html

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

02 aug 2023, 16:56

Provider is hier ook Luminus, digitale meter geplaatst in augustus 2022, en van dat jaar nog altijd geen afrekening gekregen van elektriciteit. Gas is ok. Ergens gelezen dat er een software fout zit bij Fluvius.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 aug 2023, 17:07

door renzo » 6 minuten geleden
Provider is hier ook Luminus, digitale meter geplaatst in augustus 2022, en van dat jaar nog altijd geen afrekening gekregen van elektriciteit. Gas is ok. Ergens gelezen dat er een software fout zit bij Fluvius.
Dat probleem heb ik ook voor mijn gasrekening. Ik betaal maandelijks mijn verbruik elektriciteit/gas.
Elektriciteit geen probleem. Voor mijn afrekening (gas) van juni 2023 niets ontvangen, na mailtje toch een factuur ontvangen van.......8 euro ???????. Er is dus duidelijk een probleem bij Fluvius betreffende het gas.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 aug 2023, 17:39

Gas kost maar een euro of twee per kuub, als je dan per maand bijna niks verstookt is het toch normaal dat je moet vragen om zo'n klein factuurtje toch te krijgen ...

Wacht maar tot december, januari, februari ... ze zullen sneller zijn met jouw maandelijkse afrekening :P

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 aug 2023, 17:52

door E.T. » 5 minuten geleden
Gas kost maar een euro of twee per kuub, als je dan per maand bijna niks verstookt is het toch normaal dat je moet vragen om zo'n klein factuurtje toch te krijgen ...

Wacht maar tot december, januari, februari ... ze zullen sneller zijn met jouw maandelijkse afrekening :P
Ik zou uw redenering kunnen gevolgd hebben ware het niet dat er niets gewijzigd is in mijn ver(ge)bruik van gas.
De verwarming staat hier al af sedert eind april/begin mei en het koken, douche e.a. waar ik gas bij verbruik is nog steeds hetzelfde als in de vorige maanden. In die vorige maanden was mijn factuur voor gas aanzienlijk hoger dan de nu betaalde 8 euro voor juli.
Elke 7de van de maand is normaal het factuur van het verbruik van de afgelopen maand in mijn mailbox. Nu was dat voor gas nog niet eens op de 13de. Het heeft dus niks te maken met het verbruik.
(En nogmaals: Ik heb een vast energiecontract gas/elektriciteit dat loopt van sept 2021 tot sept 2024)

Januari, februari, maart, 'april' kan men nu ook niet bepaald warme maanden noemen en mijn maandelijkse facturen waren altijd minder dan het voorschot dat ik vroeger betaalde. De maandelijkse afrekening gestart in november 2022 en in januari 2023 liep het gesmeerd.
Maar aan uw :P te zien kan ik alleen maar concluderen dat u ook zo iemand bent die liever jaarlijks zijn eigen teveel betaald geld terug krijgt (lekker grote som hé) in tegenstelling tot ik die dat teveel aan maandelijks voorschot nu liever in mijn zak houd.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

02 aug 2023, 19:22

E.T. schreef:
02 aug 2023, 14:48
Op mijn digitale gas meter staan twee ronde drukknoppen
:arrow: een blauwe om het gas af te sluiten
:arrow: een groene die het digitale display laat oplichten en dan is de actuele meterstand zichtbaar

Ja, op de mijne ook, maar bij 2 keer drukken op de groene knop geeft het toestel geen cijfers aan. Het schermpje licht alleen maar op.

Het rare is dat het dat wel deed toen het net was geplaatst.
De technieker was nog aanwezig, en alles zag er goed uit.