Boeren/Landbouwers.

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 jan 2024, 15:54

Beste... met z'n allen veganist of vegetariër worden.
In de supermarkt liggen altijd trossen bananen,
die ook niet aan de bomen alhier groeien.

Canarische eilanden produceren bananen maar
een kleine soort, die ik wel lekker vind, maar hier NIET te koop is.

Ik eet al jaren geen aardappelen meer, maar steun OXFAM wereldwinkel,
door hun rijst te kopen en te éten...die dan wel per vliegtuig uit Thailand komt.
Tja, weer uitstoot!? Maar heel wat passagiers weten niet eens,
dat de buik van het vliegtuig vol steekt met voedsel en aanverwanten.

Kiwi's komen uit Nieuw Zeeland... waar ik tijdens een rondrit alle uitleg kreeg
en nadien ook even van enkele bereidingen kon proeven...


Eigenlijk best nooit meer op reis gaan want per auto of vliegtuig...er is altijd uitstoot mee gemoeid.

Ps.: Met de verkiezingen in aantocht wordt zelfs sen.net
een plaats om tegen politici hun schenen te schoppen.
8)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

30 jan 2024, 16:43

@Wil. Nederland heeft geen petrochemie zoals wij die in Antwerpen kennen. Dus helemaal niet vergelijkbaar ! ! ! Waarom heeft Zuhal een vergunning voor de bouw van een gascentrale geblokkeerd (*) ? Niet omwille van de CO2 , maar omwille van de NOx .... En waarom doet Zuhal dat niet voor INEOS ? Omdat De Wever dat niet toestaat voor "zijn" vriendjes in Antwerpen.

(*)
https://www.n-va.be/nieuws/zuhal-demir- ... krijgt-wel

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

30 jan 2024, 16:49

Hobo schreef:
30 jan 2024, 15:54
Beste... met z'n allen veganist of vegetariër worden.
....
Ja ... en dan tofu eten als vleesvervanger , gemaakt van geïmporteerde soja uit de VS ... :roll: , plus nog een massa ijzerpillen en vitamine B12 slikken om de bloedwaarden in orde te houden , gefabriceerd door de petrochemie ....

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

30 jan 2024, 16:57

In de chemie zal er altijd CO2 zijn
Dit door de produktie van stoom.
Nodig voor warmtewisseleers en nood turbines bij stroom uitval
Ineos haalt zijn stoom bij een ander bedrijf

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

30 jan 2024, 17:19

De boeren weg in Europa, is dit dan de oplossing om het milieu te verbeteren? Kijk maar eens naar land van oorsprong .

Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jan 2024, 17:37

Fred1950 schreef:
30 jan 2024, 16:43
@Wil. Nederland heeft geen petrochemie zoals wij die in Antwerpen kennen. Dus helemaal niet vergelijkbaar ! !
Zo, zo.

De industrie van Ndl. draagt 13% bij aan het bbp. De sector delfstoffenwinning - inclusief gaswinning en petrochemie - is de grootste industriële sector van Ndl.
De industrie van belgië draagt 13.6% bij aan het bbp. Daarin zit de petrochemie inbegrepen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

30 jan 2024, 18:01

Odulleke schreef:
30 jan 2024, 17:19
De boeren weg in Europa, is dit dan de oplossing om het milieu te verbeteren? Kijk maar eens naar land van oorsprong .

Afbeelding
Zonder boeren geen eten, is dat wat ze willen ,wereldvreemde zakken vullers van het Europese parlement die nog geen koe of varken in het echt gezien hebben.
Maar de Boeren zouden beter naar Straatsburg rijden, en hun mestkarren daar uitkappen.
Alles van groenten en vlees komt bijna uit het buitenland, waar ze alle normen aan hun laars lappen.
Trouwens we zijn hiet op "Setnet" geboren in de oorlog of juist na de oorlog, iedereen verwarmde zich met hout en vette kolen, er reden stoomtreinen, de de uitlaad van wie al een auto had zag zwarter dan roet,,zijn we er allemaal aan kapot gegaan, NEE, we het merendeel gaat naar de honderd jaar.
Het enige doel van dat Europees parlement is de bevolking van Europa te verarmen. :evil: :evil: :evil: :evil:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

30 jan 2024, 23:02

Ik had ook al zo'n gedacht dat die grote boeren uit de VS en Australië als grote vissen de kleine vissen willen opeten.
Maak hier wat ambras en maak zoveel mogelijk regeltjes zodat er bijna niks verdiend word. Leg de schuld bij hun omdat ze niet willen investeren/lenen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

31 jan 2024, 09:13

Laat alle voedingswaren binnen komen, de staat verdient er veel aan
en onze lucht blijft proper, is dat het ideale beeld. ?
Al eens nagedacht hoeveel honger er geleden is tijdens de oorlog,
met geld in uw handen kon men nog geen stukje vlees kopen, al de rest
was gerantsoeneerd met een paar grammen per gezinslid.
Wat gaat men beginnen als de scheepvaart op de zeeën gehinderd wordt.?
Zou je gaan bedelen bij de boeren om een boterham. ! of de boerderij overvallen.
Die tijd heb ik meegemaakt. ! ! !
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

31 jan 2024, 11:01

De AARDAPPELEN zijn ooit uit Latijns Amerika gekomen!?

Toen men die aanvankelijk in Vlaanderen wou invoeren lukte dat niet zo best.
Want de mensen hadden niet direct gevat dat men de wortel = de knollen moest eten.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

31 jan 2024, 11:11

Fred1950 schreef:
30 jan 2024, 16:43
@Wil. Nederland heeft geen petrochemie zoals wij die in Antwerpen kennen. Dus helemaal niet vergelijkbaar ! ! ! Waarom heeft Zuhal een vergunning voor de bouw van een gascentrale geblokkeerd (*) ? Niet omwille van de CO2 , maar omwille van de NOx .... En waarom doet Zuhal dat niet voor INEOS ? Omdat De Wever dat niet toestaat voor "zijn" vriendjes in Antwerpen.

(*)
https://www.n-va.be/nieuws/zuhal-demir- ... krijgt-wel
Nederland heeft wel kernenergie...
Eén centrale werkt nog en de andere wordt verder ontmanteld

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2024, 15:58

Hobo schreef:
31 jan 2024, 11:11
Nederland heeft wel kernenergie...
Eén centrale werkt nog en de andere wordt verder ontmanteld
belgië niet? Wat probeer je eigenlijk duidelijk te maken?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

31 jan 2024, 16:13

NO onstaat bij het maken van Amoniak en het gebruik er van.
Zou men dit aan banden leggen. Dan kunnen de kwekerijen sluiten.
Amoniak en Methaan zitten in de basis van een chemische keten voor produktie van het belangrijkste Aminozuur methionine. Er is in Europa maar 1 producent ;gelegen in de Antwerpse haven.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jan 2024, 18:08

Milieubeweging en biolandbouwers niet blij met toegift van Europa aan de landbouwsector: "Het verkeerde antwoord op de verkeerde vraag"

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/31 ... ubeweging/
Naar aanleiding van de Europese verkiezingen kunnen ze elke bijkomende crisis missen als kiespijn, of als de pest, vandaar deze toegift. Dit is slechts uitstel van executie voor de boeren, volgend jaar gaan ze (de EU) er weer volop tegen aan en zal er van uitstel geen sprake meer zijn.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

31 jan 2024, 18:47

En protesteren tegen Colruyt die een systeem uitdokterde dat de boer meer inkomen verzekerd.
Colruyt koopt de hoeve. De boer wordt gerant. Door eigen verwerking van vlees en groente schakelt hij tussen personen uit en heeft toch een lage winkel prijs. Toch geniaal