De bijbel herschreven, GENESIS.

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

drum
Lid geworden op: 06 jun 2003, 17:05
Locatie: vlaanderen

18 mei 2005, 08:44

[quote="hermano) maar of wij dan ooit het vervolg van het bijbelverhaal nog zullen te weten komen?[/quote]

Ik zal jullie het vervolg vertellen als ik paus ben goe ???

En ooit word ik paus ! hihi :D


Want wie wordt er paus?

Antwoord: de beste onder de kardinalen

En wie wordt er kardinaal?

Antwoord: de beste onder de bisschoppen

En wie wordt er bisschop?

Antwoord: de beste ONDER de DEKENS... :roll: :wink:


groeten yves (stoefers zijn ook mensen hoor :roll: :D )
Gast

18 mei 2005, 10:07

Yves, je weet toch dat je om paus te worden geen geestelijke moet zijn?
De eerste beste leek kan ook paus worden. vb. Iemand op een zwarte ruin... :lol: :lol: :lol:

drum
Lid geworden op: 06 jun 2003, 17:05
Locatie: vlaanderen

18 mei 2005, 10:16

zorro schreef:Yves, je weet toch dat je om paus te worden geen geestelijke moet zijn?
De eerste beste leek kan ook paus worden. vb. Iemand op een zwarte ruin... :lol: :lol: :lol:
Helaba Zorro ge gaat toch niet onder mijn duiven schieten zeker :wink: :D


groeten yves

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

03 jun 2005, 16:27

Jacob en aanverwanten kiezen nu snel het hazenpad.
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !
Gast

03 jun 2005, 19:26

Zandmannetje, ( en alle andere spitsbroeders) ik ben hier nieuw dus please neem mij mijn aanwezgheid tussen zoveel intelect niet kwalijk.
Ik heb de hele bijbelstory met heel veel plezier gelezen maar ik kom toch tot de conclusie dat het goed is dat hij al geschreven is.
Moest hij NU geschreven worden dan zou de schrijver zeker uitgeleverd worden aan Bush, sorry aan de inquisitie, of is dat hetzelfde?
Dus pas maar op met Herschrijven. :D

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

04 jun 2005, 11:05

Beste Smilie,
het doet mij plezier dat ook nieuwe leden de weg naar deze rubriek weten te vinden. Want hoewel er zoveel duizenden leden bi het Sen.net zijn word deze rubriek toch slechts door een relatief klein aantal mensen gelezen.
Voor het andere, van de inquisitie hoef ik niet bang te zijn. Bijbelkenners zullen beamen, dat ik mij strikt aan de originele teksten hou!
Wel met mijn eigen kijk hierop, en mijn eigen kritiek, maar de waarheid blijft overeind. En zelfs in het andere geval, als de inquisitie mij moest sparen maar die almachtige god doet dat niet, dan is dit nog geen ramp in mijn ogen.
Heb je al eens nagedacht over naar de hemel gaan of naar de hel?
Al eens nagedacht hoe koud het is op een hoogte van pakweg 10Km.?
En misschien zit je nog op een veel grotere hoogte, want niemand weet precies hoe hoog de gewonnen zieltjes zitten. Maar hoe hoger je gaat hoe kouder het wordt, dat staat vast. En persoonlijk kan ik beter tegen de warmte dan tegen de kou, en daar beneden schijnt het lekker warm te zijn...
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

foxrosie
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:57
Locatie: Deurne

05 jun 2005, 21:19

‑Ten tweede wordt hier duidelijk dat het niet goed is dat de mens alleen is. God heeft man en vrouw voor elkaar geschapen. Het verlangen naar elkaar is door God in het hart gelegd.

‑Ten derde wordt de vrouw hier genoemd: een hulp die bij hem past. Statenvertaling: een hulpe, die als tegen hem over zij.

Opgezocht de betekenis van de passage uit Genesis, hoofdstuk 2, vers 18: Het woord "hulp", dat hier wordt gebruikt wordt verder in het Oude Testament alleen gebruikt voor God, die onze Helper is, of voor mensen, maar dan in de zin dat hun hulp faalt. Het is dus zeker geen woord waaruit we een bepaalde minderwaardige positie van de vrouw uit mogen afleiden, integendeel.

Het woord "die bij hem past" of "die als tegen hem over zij", heeft de betekenis van iets wat tegenover iets staat als zijn wederhelft. Als je een stuk papier in tweeën scheurt, dan zijn beide helften precies elkaars tegenovergestelden, maar zo dat ze exact in elkaar passen. Samen vormen ze weer een geheel. Zo is de betekenis van dit woord. Dat zegt dus veel over de relatie tussen man en vrouw zoals God die van het begin af aan heeft gewild.

geheel vrijblijvend... ik heb, denk ik al voldoende bijbelbijdrage geleverd in het rubriekje van G Gerritse...
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

06 jun 2005, 00:42

Zandmannetje zal voor eeuwig en drie dagen branden in de hel. De plaats waar alle vrouwen in hun blootje lopen en nog een goede oude juke box staat volgepropt met platen van den Elvis. De Wally kennen ze daar nog niet. Zover is hij nog niet geweest. Dit bewijst dan ook ontegensprekelijk, dat de hel iets verder ligt dan Sina! Ik wacht met spanning af, tot wanneer een of andere uitgeverij deze prachtige proza zal ontdekken. De boekenbeurs zal te klein zijn voor dat kunstwerk. Een boek, dat ongetwijfeld zal opgenomen worden op de lijst van de de katholieke index.

Bij het lezen ervan krijg ik steeds meer een twijfelgevoel en brandt mij één grote vraag op de lippen: Wie spreekt er hier nu de waarheid, zandmannetje....of Ger?

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

06 jun 2005, 15:37

Israël zet zijn reis vervolgens verder en slaat zijn tenten op aan gene zijde van Migda-Eder.
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

08 jun 2005, 13:37

Nu volgt Jozefs geschiedenis...
Jozef, zijnde een jongeling van 17 jaren, weidde de kudde van zijn vader,
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

09 jun 2005, 15:11

Eigenlijk, beste Smilie, ben ik verheugd dat er eens een zinnige vraag gesteld wordt.
Kan ik hierop weer proberen een antwoord te geven, dat doorbreekt zo’n beetje de routine om maar steeds met mijn neus in de bijbel te zitten...
Op de duur krijg ik nog een bijbelneus. Hoe een bijbelneus er uitziet, heb ik echter geen flauw idee, misschien het tegengestelde van een wijnneus? (of een wijsneus).
Je schrijft, beste kerel, dat je versteld staat van de hoge ouderdom die Jacob haalt.
Heb je dan in de vorige afleveringen niet gelezen dat die 180 jaartjes maar een peulenschil is, in vergelijking met de ouderdom die onze stamvaders haalden VOOR de zondvloed?
Dat Adam, Seth, Kenan en Jehed allemaal ouder werden dan 900 jaar?
Dat die terugval in ouderdom waarschijnlijk te wijten was aan de klimaatswijziging die de zondvloed met zich meebracht?
Over dat laatste onderwerp hebben wij (Kwezel, TLL en ik ) het reeds uitvoerig gehad in een andere topic, genaamd “Een zekerheid”, die intussen ergens in de vergetelheid beland is, onder de rubriek “Openbaar debat”

Maar nu jouw vragen:
Over de uitbetaling van zijn pensioen kan ik kort zijn. Hij kreeg er geen, ik leg even uit waarom niet.
Hij kon niet bewijzen aan de bediende van de administratie, dat hij de nodige jaren gepresteerd had als werknemer of als zelfstandige. En zelfs al had dit wel het geval geweest, vermits hij geen bankrekening had, kon het niet gestort worden.
De facteur bracht het niet aan huis, omdat hij niet in het bezit was van een geldig adres, hij zwalpte zo maar wat rond met zijn kuddes schapen.
Her en der, waar het gras groen was daar woonde hij.
Hij was dus ook niet in het bezit van een geldige brievenbus, 25cm. breed en 5cm. hoog, op een reglementaire hoogte van 110 cm. boven de grond.
Overigens is er ook het probleem van de maandelijkse betaling. Er waren namelijk nog geen maanden in die tijdsrekening. De Gregoriaanse kalender was nog niet uitgevonden (dat gebeurde pas in de vroege middeleeuwen, als ik het goed heb), zelfs van de Juliaanse kalender
(tijd van Julius Ceasar) was nog geen sprake!
Men ging voor een bepaalde tijdsduur uit van de tijdsduur tussen twee volle manen. Als het volle maan was werden de lonen uitbetaald. Was de volle maan niet te zien, wegens dichte bewolking, dan hadden de werkmannen pech, was er geen uitbetaling!
Die uitbetaling van het pensioen KON er ook moeilijk zijn, wegens het ontbreken van een staatskas. Er was eerstens geen staat en ten tweede geen kas, omdat er geen belastingen betaald werden door de onderdanen.
Hoogstens hadden die hem een dotatie kunnen geven, zoals Albert en Paola er van ons Belgjes een krijgen.
Indien alle kindjes van AlbertII officieel waren aangegeven, zou die dotatie overigens heel wat hoger zijn!
Daaraan zie je dat onze koning tenslotte toch een goed karakter heeft...
Hopelijk is alles duidelijk zo?
Als je nog meer inlichtingen verlangt, moet ik je naar onze webmaster Pascal verwijzen...
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

10 jun 2005, 10:27

Juda, die toen de hersens uitgedeeld werden een beetje beter bedeeld werd dan zijn broers, krijgt een idee:
“...”
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

12 jun 2005, 14:32

Thamar scharrelt haar schamele bezittingen bij elkaar en keert terug naar het ouderlijke huis.
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !
Gast

13 jun 2005, 11:17

Nogal wel dat er toen nog geen AIDS bestond...
Want het moet toch een plezierige tijd geweest zijn. Zo van: Klop-klop, "Goedendag mevrouw." Mevrouw antwoord dan heel beleefd: "Treed maar in..." Jawadde .... :lol: :lol: :lol: