Vroege vogels

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

02 mei 2005, 08:51

Worden ze 's morgens vroeg het huis uitgejaagd ? Lopen ze dan al in de weg ? Schoolgaande jeugd is het bij ons nog gewoon dat ze tot hun achttiende naar school fietsen, tenminste, zolang ze nog geen rijbewijs krijgen. Anders snorren of brommen zij. Maar er zijn er toch een aantal die al heel vroeg op de pedalen staan; nog lang voordat de eerste schoolbel rinkelt. Ze doen zich dan precies kraniger voor dan in het week-end. Ik weet, van mijn zusters, dat het daar dan anders aan toe gaat. Je krijgt ze, zelfs met de lekkerste toetjes, het bed niet uit. Dan liggen ze nog vast te ronken als de laatste lijster haar deuntje al lang heeft uitgezongen. Die jeugd, op iets latere leeftijd, kan er 's morgens dan niet uit, meestal omdat die fuif of disco te vroeg is uitgelopen; dan zijn ze meestal "de grote Jan"... Maar op een maandagochtend, weten ze ook al geen maat te houden. Ze roetsjen je straal voorbij, beladen met een rugzak (een schooltas is uit ver vervlogen tijden) vol met geheimzinnig leerstof. Vergeleken met mijn schooljaren, hebben ze nu een hele trein boeken bij zich; wij konden het af met een drietal en een pennezak. En toch zijn wij er niet dommer om geworden. Want zo vroeg, gingen wij niet naar de school; wij hadden een hekel aan lang voor de poort te hangen, tenzij die paar mauwvegertjes die in een goed blaadje met hun leraar wilden staan. Ik herinner me wel een anekdote van toen; onze leraren hadden toen niet graag dat wij al zo vroeg aan de klasdeuren samentroepten. Dan moest de surveillance er ook vroeg bij zijn, of de champetter zou dit bij de schooldirecties aanklagen. Toen was er ook al een samenscholingsverbot nog voor de poort openging. Het lijkt erop dat het tegenwoordig een handeltje is aan de schoolpoorten. Zou daar soms dat te krijgen zijn, waar wij ons -destijds- verdekt voor moesten opstellen; het sticky ?... :?

carmen
Lid geworden op: 28 okt 2004, 18:30
Locatie: vlaanderen

14 jun 2005, 18:39

Ik liep altijd vroeg naar de school,dan moest ik thuis niet meer afwassen,of een ander karweitje doen Ik wilde vroeg gaan spelen op de speelplaats:koordje dansen,hinkelen,ballengooien en thuis moest ik,als meisje, helpen en daar kon ik aan ontsnappen door vroeg weg te gaan
Ja,die zware boekentas had ik ook niet,want ik deed enkel huiswerkboek en takenboek mee;de rest mocht in mijn bank blijven liggen

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

13 sep 2005, 20:37

Het is koddig gevogelte... In de vroege namiddag was er op een of andere Duitse zender een natuurdocumentaire over Dohlen. Wist ik veel wat voor vogels bedoeld werden, maar bij nader toezien merkte ik in hun zwarte verenkleed en hun grijze manen te herkennen als wat ze bij ons "kauwen" noemen.
Een interressante uiteenzetting van hun rijlen en zeilen, in alle seizoenen van het jaar. Maar de makers van die tv-film maakten er wel een potje van; hun locaties wisselden af van Zuid-Duitsland tot West-Friesland en vice versa. En af en toe kwam ook een ander gevederd vriendje aan bod, zoals het winterkoninkje, een smiecht of kluut, maar grotendeels ging het over pittelaardragers of die togadragers die 's avonds ook mijn tuin onveilig maken.
Het waarom ze in het Duits Dohlen genoemd werden, is er niet bijverteld. die naamswissel zette mij op het verkeerde been. Ook andere vogels dolen, maar daarom noemen wij ze nog geen kauw. Hun soortgenoten, de raven, krijgen dan wel een in het Duits erop lijkende naam Raben...
Mede door deze babylonische spraakverwarring werd mijn aandacht getrokken. Aan de aantallen die hier thuis overvliegen zou ik de cineast moeten tegenspreken; een bedrijgde vogelsoort ? Hoe dan ? Om hun kwebbeltaaltje ? Nee, 't zijn geen politiekers. Om hun standvastig gedrag ? Kan ook moeilijk, want scheiden van tafel en bed is er bij hen niet bij eenmaal zij een partner hebben; dat is bij hen meestal voor het leven.
Een detail is me niet ontgaan: in de winter overleven zij, door tussen de sneeuw te scharrelen naar restjes die de mensen achterlaten. En hun chaufage is onze schoorsteen. Ze nestelen zich behaaglijk in de walmen van de uitlaatgassen... vandaar waarschijnlijk ook hun schor geluid. Gelukkig voor hun gezondheid kunnen zijn niet lezen "Verboden te roken"... want ook voor hersatz dummies om hen te verjagen vegen zij hun zwarte voeten.
't Zijn uiteraard heel slimme zwartjoekers...

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

07 mar 2008, 07:51

Van vroege vogels gesproken... er zijn er geen meer; tenminste niet dié vogels die men verwacht...