De bijbel herschreven, GENESIS.

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.
Gast

24 jun 2005, 16:28

Vve.Clicquot schreef:De bijbel werd toch juist geschreven door mensen die jarenlang in woestijnen onder een verzengende zon ronddoolden,


Dat geloof je toch zelf niet, Veuve? Wees nou eens ernstig, waar haal je dat? Van mensen die het gezien hebben van horen zeggen?
Komaan zeg, een beetje ernst ook in de wetenschap en de bijbelstudie.
Voor de rest mag voor mij de humor overheersen...

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

24 jun 2005, 16:36

zorro schreef:
Vve.Clicquot schreef:De bijbel werd toch juist geschreven door mensen die jarenlang in woestijnen onder een verzengende zon ronddoolden,


Dat geloof je toch zelf niet, Veuve? Wees nou eens ernstig, waar haal je dat? Van mensen die het gezien hebben van horen zeggen?
Komaan zeg, een beetje ernst ook in de wetenschap en de bijbelstudie.
Voor de rest mag voor mij de humor overheersen...
:wink: Zorro je moet hiervoor de nodige verbeelding hebben man.....
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

25 jun 2005, 10:23

Dat teruggeven geld wordt al dadelijk opgemerkt door een der broeders, wanneer ze in een herberg toekomen en een zak openen om wat koren aan een ezel te geven.
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

28 jun 2005, 14:50

Alzo geschiedt en in Egypte komen de broers voor Jozef’s aangezicht te staan. Wanneer Jefke ziet dat benjamin bij hen is, geeft hij de opdracht aan zijn knecht
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

29 jun 2005, 14:08

:lol: tot mijn spijt heb ik de tijd niet om dit allemaal te lezen,maar sta verwonderd van jullie onuitputtelijke verbeelding en schrijfwoede, hoe doen jullie dit ???
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

01 jul 2005, 10:25

Een uurtje na het vertrek van zijn broers,-ze kunnen nog niet ver gekomen zijn,- stuurt Jozef zijn knechten achter hen aan.
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

carmen
Lid geworden op: 28 okt 2004, 18:30
Locatie: vlaanderen

01 jul 2005, 17:30

Zeg ik ben hier van mijne stoel gevallen van 't lachen Wat herschrijf je de Gewijde geschiedenis plezant!

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

02 jul 2005, 10:44

:lol: :lol: DIT IS ZOOOOO KOSTELIJK..... echt een boekje waard !!!
Waarop wachten jullie ? PROFICIAT !!!!!!!!!!!!!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

carmen
Lid geworden op: 28 okt 2004, 18:30
Locatie: vlaanderen

03 jul 2005, 07:42

hier zit talent hé klaartje vind je ook niet?

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

03 jul 2005, 09:11

carmen schreef:hier zit talent hé klaartje vind je ook niet?
8O zeg dat maar wel, ongelooflijk..... dit zou moeten uitgegeven worden toch !!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

04 jul 2005, 10:29

Hoewel ik mij voorgenomen had pas uitgebreide commentaar te leveren nadat Genesis helemaal herschreven was, maak ik hier toch een uitzondering vooraleer de volgende passage aan te vatten.
Om eventjes de figuur van Zafnath Paaneah, oftewel Jozef, of Jefke, te belichten.
Smilie gaf het al aan, een naar manneke.
Wel ik wil nog een stapje verder gaan, want in mijn ogen was het een regelrechte smeerlap, een hark van een vent!
Eventjes expliceren?
Ik baseer me niet alleen op die wansmakelijke komedie met zijn broers, ik ga voort op wat er NIET in de bijbel staat!
Vermits zelfs dromen van personen tot in detail beschreven worden, zouden toch ook andere kleinigheden beschreven staan, als ze hadden plaatsgegrepen?
Wel dan, hebben jullie misschien ergens gelezen dat hij eens naar huis kwam met een doosje pralines om zijn vrouw te plezieren, ze mochten dan nog van Leonidas komen? Neen, niets van dit alles, zelfs geen bosje bloemen op haar verjaardag! Ik durf er om te wedden, dat hij zelfs haar naam vergeten was!!!
(Jullie ook trouwens, haar naam was Asnath.)
Hetzelfde met zijn zoontjes, Manasse en Efraïm, hebben jullie misschien gezien dat hij hen leerde fietsen in het stadspark?
Met hen eens een balletje ging trappen in zijn tuin, of ’s Zondags naar een voetbalwedstrijd kijken?
Nochtans, als Caïro tegen Karnak speelde, dat was gene kattepis, dat was een partijtje bikkelen op het scherp van de snee, te vergelijken met Brugge-Anderlecht maar dan 20x erger...
Het kan natuurlijk dat hij een beetje angst had van de hooligans, maar als het nummer 2 van Egypte had hij toch de nodige bodyguards ter beschikking, dat telt niet als excuus!
IK heb zelfs het vage vermoeden, dat zijn interesse meer naar mannen ging dan naar vrouwen, met een ongezonde belangstelling voor zijn broertje Benjamin.
Is die neiging ontstaan in de gevangenis, waar hij gedurende jaren op een houtje moest bijten, of is het eerder te wijten aan die put in de woestijn, die vol met mieren en zandluizen zat?
Die langs alle lichaamsopeningen bij hem naar binnen marcheerden, hem alzo opzadelende met een vervelende jeuk? We zullen het helaas nooit weten, maar een echte familieman of een goede vader was hij zeer zeker niet!
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Vve.Clicquot
Lid geworden op: 20 apr 2004, 23:13
Locatie: Oost-Vlaanderen

04 jul 2005, 14:52

Ondertussen zit ik me hier af te vragen of het misschien daardoor kwam dat zijn broers hem in die put wierpen? Zo'n hoop broers onder mekaar, die waarschijnlijk allemaal in een enkele kamer, mogelijks met drie-vier in een enkel bed, moesten bijeenslapen....en het Jefke dat zijn handen niet kon thuishouden!
't Is maar een gedacht hé.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

04 jul 2005, 20:07

Het nieuws van de aankomst van Jozef’s broeders bereikte ook de oren van de Farao.
(Niet moeilijk trouwens want op afbeeldingen in het Egyptische museum kunnen we zien dat het behoorlijk grote flappen zijn.)
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

07 jul 2005, 16:10

Jefke rept zich hierna naar de farao en vertelt hem
“Mijn vader en broederen, hun schapen en runderen, met alles wat zij hebben zijn aangekomen in Gosen”
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

11 jul 2005, 10:29

De gehele bevolking brengt nu hun veestapel naar Zapa, paarden en schapen, runderen en ezels.
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 25 feb 2006, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !