De bijbel herschreven, GENESIS.

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.
MaLoReg

01 aug 2005, 16:20

Tillie, dat boek is een "kolfje naar mijn hand", dat wil ik zeker hebben.
Zal me dan best een tijdje issoleren want de inhoud valt slechts te begrijpen of te consumeren als je ongestoord je volle concentratie kunt geven.
Bedankt.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

01 aug 2005, 16:22

MaLoReg schreef:Idd, WIe zegt dat A&E ooit hebben bestaan.
Maar als dat niet is wat doe je dan met de bijbel die milioenen oplagen heeft en leiddraad is doorheen heel het geloof?
Theologen zijn niet bepaals domme mensen en als zij heel hun leven wijden aan en instellen op-wie zijn wij dan om alles te verwerpen?
:lol: mijn beste MaLoReg..... zoals ik al zij moet je de Bijbel steeds interpreteren met een grote korrel zout... ik heb nog niet zo lang geleden eens een interessante voordracht meegemaakt van een man die de KABALLAH (Joodse bronnen) heeft bestudeerd.... en hijzelf vertelde me dat het zich allemaal uiteindelijk vertaald in een "beeldtaal"; hetzelfde met de "boom van goed en kwaad" waar dan zogezegd eva de appel heeft van geëten..... Die boeken zijn geschreven duizende jaren geleden, in de tijdsgeest van toen.... wij kunnen dat nooit met ons volle verstand verklaren want we zien dat allemaal anders en begrijpen hun taal echt niet...... ik zou daar maar niet teveel mijn kop op breken en mij beter voelen in de "evolutieleeer" die wat meer geloofwaardiger en realtischer doorkomt..... vindt je ook niet???
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

01 aug 2005, 16:41

Maloreg, k ben blij dat ik je daarmee een plezier heb gedaan. Ik vond dat het goed bij je vraag aansloot.
Wat die theologen betreft: daarom bestuderen, omdat het niet letterlijk moet worden genomen? Universele waarden staan er natuurlijk wel in vermeld maar de rest?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse
MaLoReg

01 aug 2005, 16:42

Klaartje om een antwoord te krijgen op jouw vraag aan mij "vind je dat ook niet", antwoord vind je in vorige postings hierop.
Je blijftterugkomen en zeker terecht dat er hier interpretatie moet zijn.
Maar wat ik duidelijk stel, interpretatie of niet, is het feit:"als Adam en Eva niet bestaan hebben" dan.............lees daarop mijn uiteenzetting.
Het is mij té vluchtig en té eenvoudig om de bijbel volledig af te doen als hersenspinsel (lees hierboven mijn antwoord).

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

01 aug 2005, 16:44

:wink: ja inderdaad "universele" waarden staan er zeker in.... maar vrij voor interpretatie.. en de rest, ja, begrijpe wie het begrijpe wil.....
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

01 aug 2005, 16:49

:wink: MaLoReg..... draai of keer het gelijk je wil (heb respect voor je visie), maar wat mij betreft ik geloof sterk in de "evolutietheorie", heb daar trouwens gister op TV nog een zeer interessante documentaire over gezien ..... en ja hoor wij zijn een "veredelde" (??) soort apen... die door duizenden jaren en klimaatsveranderingen zich ontwikkeld hebben tot de hedendaagse "homo sapiens" daar ben ik vast van overtuigd.....
onze voorouders in de Bijbel braken er destijds ook hun hoofd over en hebben het in een mooi (soms dramatisch) verhaal gegoten.... vrij voor interpretatie zou ik zeggen......
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
MaLoReg

01 aug 2005, 16:50

Nu even - back to earth - moet nog naar de winkel want zoon komt eten vanavond (altijd onverwachts natuurlijk) voor hij op reis vertrekt. Verheug me op zijn bezoek en dan kan de bijbel me wel efkes gestolen worden.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

01 aug 2005, 16:54

MaLoReg schreef:Nu even - back to earth - moet nog naar de winkel want zoon komt eten vanavond (altijd onverwachts natuurlijk) voor hij op reis vertrekt. Verheug me op zijn bezoek en dan kan de bijbel me wel efkes gestolen worden.
:lol: dat neem ik aan..... dit is geen fictie, maar "live", geniet ervan !!!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

GIVE
Lid geworden op: 17 mei 2005, 15:34

01 aug 2005, 22:11

Heb er vier avonden geduldig aan besteed, lieve mensen om jullie topic te doorgronden. Ben helaas niet aan het einde geraakt, maar tussen wetenschap, boerenverstand, godgeleerdheid en kolder misstaat misschien een stukje poëzie niet. Alleen mensen gebruiken het om dingen uit te drukken waarvoor geen woorden zijn, of woorden zo te schikken dat zij die beelden gaan oproepen (Genesis). Ik vond een mooi Schots gedicht, ken helaas niet de dichter ervan en moet me dan nog bedienen van een vertaling. het 'She'-beeld dat hier opgeroepen wordt komt voort uit het Hebreeuwse woord 'Roach'(Geest) dat vrouwelijk is. Iemand maakte er bovendien nog een enig mooie melodie bij, die ik hier helaas ook niet kan geven. Toch eventjes voor al jullie moeite en ter bezinning..:

She sits like a bird

Zij zit als een vogel, broedend op het water,
onder haar de chaos van de eerste dag;
zij zucht en zij zingt, moeder van de schepping,
wachtend op het Woord totdat zij baren mag.

Zij zweeft boven zee, zweeft boven de bergen,
zoekend naar een plaats onder de hemelboog;
zij rust in de schoot, wachtend op het wonder
dat zich daar ontvouwd, verborgen voor ons oog.

Zij danst in het vuur, schouwspel zonder weerga,
maakt de tongen los, taal en getuigenis,
bekeert, inspireert al wie naar haar luistert;
niets brengt haar tot zwijgen, vurig als zij is.

Want zij is de Geest, één met God in wezen,
gift van de Verlosser aan zijn aardse bruid;
de sleutel is zij, toegang tot de schriften,
vogel uit de hemel, witte vredesduif...

GIVE
Er is zoveel om lief te hebben.

Vve.Clicquot
Lid geworden op: 20 apr 2004, 23:13
Locatie: Oost-Vlaanderen

19 aug 2005, 22:25

Gisteren vertelde iemand me eindelijk het ware verhaal van Adam en Eva , en zoals gewoonlijk is het geen fraai verhaaltje.

Er werd hun gezegd dat ze enkel dankzij en door de wil van de schepper ontstonden, dat enkel de schepper alle leven schepte (of iets in die aard) ,dat ze heel braaf moesten zijn om niet in moeilijkheden te komen, enz. enz.

Toen kwam de duivel en fluisterde in hun oor dat het helemaal niet klopte, dat zijzelf ook mensen konden maken, net zoals de dieren in staat waren om kleine diertjes te maken die eens groot zouden worden, evenals de bomen en planten kleine boompjes en plantjes konden maken.

Toen vielen de schellen van hun ogen, ze zagen dat ze naakt waren en profiteerden ervan.
Ze zagen dat ook zij mensen konden maken en vertrokken uit Utopia.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

15 dec 2005, 12:35

Mijn eega heeft mij gevraagd welke goede voornemens ik plan voor het nieuwe jaar.
Na lang nadenken moest ik bekennen dat ik er geen heb, ik heb nu eenmaal een slecht karakter.
Maar na een nachtje slapen heb ik toch iets gevonden.
Ik ga het tweede deel van de bijbel herschrijven, dus na nieuwjaar komt Exodus eraan.
Dat zal misschien enkelen verblijden, en anderen een beetje dieper in de put duwen?
Afbeelding
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

16 dec 2005, 17:18

Laat maar komen.

----------------------

Kan er geen wegwijzertje af?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

W T
Lid geworden op: 11 sep 2003, 20:26
Locatie: Vallei de zwarte beek

16 dec 2005, 17:21

Afbeelding
Kijk er al naar uit..
Jempi

17 dec 2005, 16:12

De Exodus, das dat van het splijten van de Rode Zee en zo, hé Zandmannetje en dan 40 jaar de woestijn in.

Heeft wel wat gemeen met de 'splijting' B-H-V. Duurt ook al 40 jaar.

Maar ben je soms een afstammeling van één van die woestijntoeristen ? Dat zou toch je nickneem verklaren.

Vertel je het ook in Cinemascope, zoals de 10 Geboden met de Yul B. en de Charles H. ?

Jempi

mandelzoon
Lid geworden op: 07 dec 2005, 18:59

02 jan 2006, 19:44

Smilie
Waarom probeer je niet eens voor de vrouwen te lopen ipv er achter of hou je niet van het vorenste