Kandidaten gezocht !!!

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 apr 2024, 17:24

[quote"Nu voor de gezocht kandidaten voor het schrijven een 'cursus' over Linux, stel ik vast dat de initiatiefnemer en alg. zaken weinig of geen vooruitgang boeken inzake deze initiatief."][/quote]

Ik kijk er naar uit, ik heb op een oude laptop waar nog een oude Windows 7 opstond nu een Linux Zorin gezet, maar ik krijg er nu Firefox niet op, steeds het bericht, mmmm het url adres is niet juist, ook het Thunderbird email ,
daar staan de nieuwe berichten onderaan, ik wil ze bovenaan , weet niet hoe dat moet,ik zal nog wat verder sukkelen, maar anders probeer ik een andere linux.
dus lat de "cursus" maar komen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 apr 2024, 08:56

Voor thunderbird: in het kader met de lijst van mails, klik op de titel 'Datum" en de sortering verandert. Heeft niks met Linux te maken.
Ik begrijp niet goed wat je met die melding van Firefox bedoelt????

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 apr 2024, 17:31

hviaene schreef:
12 apr 2024, 08:56
Voor thunderbird: in het kader met de lijst van mails, klik op de titel 'Datum" en de sortering verandert. Heeft niks met Linux te maken.
Ik begrijp niet goed wat je met die melding van Firefox bedoelt????
Bedankt voor de tip met de datum hviaene,ik had de bladwijzers op usb gezet en zo in de zorin 17, maar dat werkt niet. :evil: :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

13 apr 2024, 09:34

tokkio schreef:
12 apr 2024, 17:31
hviaene schreef:
12 apr 2024, 08:56
Voor thunderbird: in het kader met de lijst van mails, klik op de titel 'Datum" en de sortering verandert. Heeft niks met Linux te maken.
Ik begrijp niet goed wat je met die melding van Firefox bedoelt????
Bedankt voor de tip met de datum hviaene,ik had de bladwijzers op usb gezet en zo in de zorin 17, maar dat werkt niet. :evil: :mrgreen:
Je moet in je "oorsprong" via "Bladwijzers beheren" de bladwijzers exporteren en het rezulterende bestand in je Zorin via dezelfde weg importeren. Ook dat heeft niks met Linux te maken.

Muppet
Lid geworden op: 23 jan 2024, 17:08

14 apr 2024, 15:15

Dank U hviaene voor uw reactie.
Ik hou van dwarsliggers maar dan moeten de dwarsliggers onder de rails liggen en niet er boven op.
Ik heb een tijdje geleden met Linux Mint gewerkt en heb veel zelf moeten leren en ontdekken. Sorry als mijn ervaringen u aanstootgevend overkomt. Ik moet nog zoveel leren maar het is niet mijn bedoeling u of andere te beledigen. Wel verwacht ik respect want daar heb ik recht op.
Binnenkort, omdat WS-10 niet meer ondersteund zal worden, ben ik van plan om opnieuw Linux op mijn oude PC's te installeren. Welke uitvoering ?, moet ik nog uitmaken. Zekerheid; mijn keuze zal niet bepaald worden door de hards roepend maar door juiste argumenten, voor en tegen.
Intussen wil ik helpen waar kan, maar met respect voor alles en iedereen.
Een korte onderzoek op Google en Wiki hebben me geleerd dat de meest gïnstalleerde Linux toepassingen zijn Ubuntu en Mint ook door de ondersteuning van gemeenschappen.
Op Google vindt men ook nagenoeg alles voor het downloaden, installeren, optimaliseren van Linux- toepassingen. Ik heb ook zo mijn twijfel over een Linux cursus aangezien het groot aantal toepassingen.
Wat men niet vindt op Google is een Forum waar mensen met een probleem of oplossing elkaar treffen, behalve bij SeniorenNet.
Muppet

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

14 apr 2024, 16:38

Op Google vindt men ook nagenoeg alles voor het downloaden, installeren, optimaliseren van Linux- toepassingen. Ik heb ook zo mijn twijfel over een Linux cursus aangezien het groot aantal toepassingen.
Wat men niet vindt op Google is een Forum waar mensen met een probleem of oplossing elkaar treffen, behalve bij SeniorenNet.
Op Seniorennet zijn er veel helpers, maar Setnet heeft een breed gamma van helpers,ieder is zijn eigen "vakgebied", voor Linux is hviaene zo een helper, en voor BV batterijen is Fred dan weer de helper.
kwestie van hulp voor Linux heb ik bewust gekozen voor de linix OS zorin omdat die volgens hun het meest aanleunt bij Windows, en ze een Zorin forum hebben voor vragen. :D
https://zorin-nl-forum.nl/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

16 apr 2024, 09:11

@Muppet
Of de meest gebruikte ook altijd de "beste" is, valt nogal eens te betwijfelen.
Maar wat en hoe je iets gebruikt is zeer dikwijls afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en ervaringen, en daar iets niet veel aan te doen. Ik ben zelf tester voor updates van Mageia, en ik zie dat mijn kollegas hierin soms anders te werk gaan dan ikzelf. Maar dat laten we zo, als de rezultaten maar kloppen.
Ik vind Mint echt niet slecht, ik heb het hier op een virtuele machine staan en laat het soms eens draaien om wat op de hoogte te blijven.
Ik heb in de loop van de ca. 20 jaar dat ik met Linux werk al verschillende distributies geprobeerd en er tijdje mee gewerkt, maar ik ben tot nu toe nog altijd naar Mageia teruggekeerd. Ik wens je veel sukses met je Mint-ervaringen.

Muppet
Lid geworden op: 23 jan 2024, 17:08

16 apr 2024, 17:39

Dank aan Tokkio en hviaene voor uw reacties.
Ik neem mee dat Linux Zorin het meest aanleunt bij Ws en beschikt over een Forum.
Ook neem ik mee dat Mageia meer in de smaak valt dan Mint.
Dat zijn belangrijke referenties.
Hoe zit het met het aansluiten van een Epson ET-2650 printer/scanner?
Voor het activeren van de WiFi-aansluiting, moet er nog steeds via de Terminal 'sudo' commando's ingevoerd worden?
Laten Zorin of Mageia programma's zoals LibreCAD en foto-bewerking toe?
Hoe lang nog worden die distributies ondersteund?
Zijn er nog zoals met Mint, na de installatie, tal van wijzigingen aan te brengen om deze BS naar zijn hand te zetten?
Dat zijn nog vraagtekens die ik me stel en die bepalend zullen zijn.
Alvast bedankt
Muppet

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 apr 2024, 09:20

Reaktie op je vragen:
Je moet vooreerst weten dat Mageia een Control Center (afgekort MCC) heeft die heel veel konfiguratie-vragen oplost.
Epson ET-2650 printer/scanner: aan het nummer te zien is dat een ouder toestel, maar nog niet zo oud als mijn scanner, dus de installatie van de nodige software door MCC zal een fluitje van een cent zijn.
wifi: MCC heeft een netwerkcenter die je parameters opvraagt en de wifi start, geen kommand's nodig.
LibreCAD en foto-bewerking: libreCAD zit in de repositories van Mageia en voor fotobewerking schieten mij zo direkt GIMP en darktable te binnen, dus alles te installeren vanuit MCC.
Ondersteuning: net zoals Mint komen er van Mageia geregeld nieuwe versies uit, voor Mageia is dat om de 18 - 24 maanden. Je kunt telkens kiezen om een kompleet nieuwe installatie uit te voeren (met behoud van je dokumenten, beelden enz...) of de bestaande installatie te upgraden. Als tester heb ik er voor elke nieuwe versie al zo'n 6 tot 10 gedaan op mijn test-laptop eer die op het publiek wordt losgelaten. Nu is Mageia aan versie 9, tegen het eind van het jaar verwacht ik de eerste testen van versie 10.
Naar je hand zetten: dat hangt van jou af. Er is best te werken met de standaard installatie van Mageia (idem voor Mint). Maar je kunt nog altijd bijkomende SW uit de repositories installeren (totaal zo'n 60.000 items) en de layout van je bureaublad veranderen. Bijkomende SW is bijv. in mijn geval gramps (programma voor genealogie) en de nodige SW om van mijn desktop PC een server te maken voor printen, scannen, bestanden ten gerieve van laptops (Mageia en Win) in mijn thuisnetwerk.

Muppet
Lid geworden op: 23 jan 2024, 17:08

18 apr 2024, 11:41

Dank aan hviaene voor reactie.
Ik zou van kwade wil zijn om uw argumenten te verwerpen en zal zeker Linux Mageia op mijn oude Medion laptop uitproberen. Alvast bedankt voor uw argumenten. Die zijn waardevol!
Als u het niet erg vindt, zou ik graag met vragen bij U terecht mogen.
Om de iso-bestand uitvoerbaar te maken, dacht ik aan Rufus. (?) Hebt u een andere meer geschikte programma ?
mvg
Muppet

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 apr 2024, 09:49

Ik zit al zo diep in het dagelijks gebruik van Mageia dat ik zoiets al niet meer probeer in Win. Mageia heeft "isodumper" in the reporistory, die gebruik ik altijd.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 apr 2024, 09:52

Muppet schreef:
18 apr 2024, 11:41
Dank aan hviaene voor reactie.
...knip....
Als u het niet erg vindt, zou ik graag met vragen bij U terecht mogen.
..knip....
Ik denk dat we dat beter buiten dit publieke forum doen. Als je er klaar voor bent, stuur hier dan een persoonlijk bericht, dan spreken we verder af.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

19 apr 2024, 16:26

Ik draaidde vroeger Xubuntu, de meeste zijn oude prog's aangepast aan linux. Wanneer ik sudo app moest gaan doen in dat zwart venstertje dan was dat scary en wat nu weer.
Hier https://forum.ubuntu-nl.org/ zat ik en mss nog. Die steunpunten zitten ook in B.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg