Van Ubuntu naar Kubuntu overgaan-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

30 aug 2009, 20:10

Ik herinner mij dat je vroeger via Synaptic Pakketbeheer, vanuit Ubuntu, kon Kubuntu-pakketten downloaden en zo Kubuntu binnenhalen...
Je kon dan of starten in Ubuntu, of in Kubuntu...

Of ben ik mis?

Om een bepaalde reden zou ik willen Kubuntu gebruiken, zonder mijn emails in Ubuntu te verliezen (in Mozilla Thunderbird).
Hoe zou ik dat kunnen arrangeren?
Ik heb twee partities plus swap.
Mijn home staat op de tweede partititie

Ik zie dat er in Synaptic ook nu nog pakketten van Kubuntu beschikbaar zijn.
Of zou ik beter Kubuntu downloaden en installeren. Maar wat met mijn mails.
Een deel staan nog op de server...

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

30 aug 2009, 22:48

In Synaptic kubuntu-desktop installeren.
Je kunt beslissen om verder via GDM te gebruiken als login-scherm of voor KDM als je het Kubuntu login scherm wenst, wanneer je de vraag gesteld wordt tijdens de installatie.

Als je dan herstart, moet je wel in je login-scherm de sessie aanpassen en opteren voor Kubuntu om Kubuntu te draaien.

Mijn vraag is waarom je naar Kubuntu wil vanuit Ubuntu. Als je echt Kubuntu wil, met de volledige KDE 4.3 ervaring, dan doe je er mijn inziens beter aan om Kubuntu als distro te installeren.

Als je je mails wenst te bewaren, kijk dan eens op http://kb.mozillazine.org/Thunderbird_: ... _Restoring waar staat hoe je dat moet doen.

Of wil je bepaalde KDE programma's draaien in Ubuntu? Deze kun je zo installeren en je kunt ze vanuit Ubuntu zonder probleem opstarten (bv. Amarok of K3B).

Alain

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

31 aug 2009, 16:29

Bij de verborgen bestanden in de persoonlijke map zag ik een map van Mozilla Thunderbird. Daarin staat profiles.ini: ik veronderstel dat dit hetgene is wat in Thunderbird zal worden geimporteerd.

Mijn mails die ik zeker wil bewaren staan nog op de server.
Daarmee moet ik niet inzitten, plus dat ik belangrijke zaken staan heb op gmail. (Belangrijk voor mij, maar anders helemaal onbelangrijk).

En mijn home staat op een tweede partitie.

Ik kan inderdaad programma's van Kubuntu downloaden, maar er hapert soms wat aan het programma dat mijn vrouw gebruikt sedert de overgang van KDE3 naar KDE4 (?!)

Dank u voor de reactie.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

31 aug 2009, 18:48

robo2 schreef: Ik kan inderdaad programma's van Kubuntu downloaden, maar er hapert soms wat aan het programma dat mijn vrouw gebruikt sedert de overgang van KDE3 naar KDE4 (?!)
KDE3 en KDE4 gebruiken volledig andere libraries. Je zou dus eens moeten kijken of er een KDE4 versie van het programma voor je vrouw bestaat. Indien zo, uninstall de KDE3 versie en installeer de KDE4 versie. Hou er wel rekening mee dat de ini-bestanden soms ook anders zijn.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

01 sep 2009, 11:50

Ik heb dus een nieuwe install gedaan met Kubuntu 9 04.
Maar dat was geen succes.
Ik had automatisch inloggen aangestipt, maar ik moest een paswoord ingeven en dat werd niet aanvaard.
Na op enter te duwen kreeg ik een fout melding:
Xsession: unable to launch failsafe X session - - - X - terminal - emulator not found; aborting

Wat er gaande was verstond ik niet, maar ik denk dat er in mijn home partitie, in die verborgen bestanden, dingen staan die best verwijderd worden, voor er een install gebeurt van een andere distro.

Ondertussen heb ik Ubuntu terug gezet en is alles weer als voorheen.
Mozilla Thunderbird binnen gehaald en mails staan erin alsof er niets weg is geweest.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

01 sep 2009, 12:22

Nu je terug onder Ubuntu bent, en alles werkt, wil ik wel eens weten waarom je naar Kubuntu wil gaan.

Alle Kubuntu pakketten kun je in Ubuntu installeren. Alleen als je met KDE4 wil experimenteren/werken moet je Kubuntu installeren. En dan nog. Best eerst met Kubuntu op de Live Cd werken, want KDE4 is niet zoals Gnome. Je gaat daar ook mee moeten leren werken.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

03 sep 2009, 09:22

Mijn vrouw gebruikt dikwijls Kpatience.
Sinds geruime tijd kan ik langs Synaptic alleen Kpatience van KDE4 binnen halen.
Bij het spelen blijven er regelmatig verticale of horizontale lijnen staan.
Dat ergert mij.
Vandaar het idee dat dit in Kubuntu niet zou voorvallen.

Nu staat Kubuntu op de pc. En inderdaad Kpatience zonder probleempjes.

Verder heb ik al Firefox en Thunderbird staan, en Adobe flashplayer voor de video's in Firefox.
KDE is veel veranderd sedert ik in einde maart begon met Linux, met Suse 9.0.
Waarna 9.1 en 9.2.
Ik zie nu ook nog Konqueror staan en Gmail en andere core programma's waar ik mijn weg niet vond, waar o.a. een paswoord opgedrongen werd.
Synaptic mis ik, en apt-get heb ik nog niet nodig gehad.
Ik hou er ook wel van om de dingen uit te zoeken.
Maar na verloop van tijd staat hier weer Ubuntu op dat is zeker.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

03 sep 2009, 14:41

ik moet mijn tekst verbeteren: sinds ik einde maart 2004 met Linux begon, met Suse Linux 9.0 en kort daarop met Suse 9.1...
Sorry!

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

05 sep 2009, 11:37

Het is een heel korte overgang geweest.
Je moet eerst en vooral Firefox downloaden, dan deed ik hetzelfde voor Mozilla Thunderbird.
Dat terwijl ze een eigen browser en mail programma hebben. Dat is een beetje om moeilijkheden vragen.
Firefox viel regelmatig uit bij het scrollen.
Bij het starten had ik al één maal 'kernel panic'.
Kubuntu is inderdaad heel anders.
Ik zie er tegen op, vooral nu de Karmic Koala (Ubuntu 09.10) steeds dichter bij komt.