software installeren-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

02 sep 2009, 18:05

Hallo,

Ik ben een beginnende Linux-gebruiker die problemen heeft om programmas te installeren,
Ik wil p7zip of fileroller installeren maar dat lukt niet,
Na het downloaden van het ,deb file en het uitpakken ervan ging ik naar het terminalvenster om via
,/configure, make en make install het programma te installeren,
Tot en met make alles ok maar make install gaat niet,
Kan iemand mij helpen om dat probleem op te lossen,

Dank bij voorbaat

Patrick

Nieuweling
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:19
Locatie: Elbeuf (Frankrijk, Haute Normandie)

02 sep 2009, 18:50

Gewoon dubbelklikken op de .deb file en kiezen voor installeren. De rest gaat volautomatisch.



http://linux.about.com/od/ubuntu_doc/a/ubudg21t2.htm:
Acer C720P chromebook

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

03 sep 2009, 06:36

Als ik dat doe krijg ik de foutmelding " Foute Architectuur 'Alpha' "

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

03 sep 2009, 06:53

sayangske schreef:Hallo,


Ik wil p7zip of fileroller installeren maar dat lukt niet,
Na het downloaden van het ,deb file en het uitpakken ervan ging ik naar het terminalvenster om via
,/configure, make en make install het programma te installeren,
Met welke distro werk je?
Is dat pakket niet aanwezig in de repositories van je distro?

Hou er rekening mee dat je bij het installeren van een pakket buiten de repo's om, je steeds bij een upgrade van je systeem de kans loopt dat je dependencies corrupt zullen zijn, en dat je dan opnieuw je pakket zal moeten herlinken en compileren.
Voor deze reden alleen al wordt het buiten de repo's installeren van software afgeraden bij beginnende gebruikers.

Als je met Ubuntu of Mint werkt kijk eens op https://help.ubuntu.com/community/File Roller en http://packages.ubuntu.com/nl/jaunty/file-roller

Heb ik het verkeerd voor, maar fileroller is toch bij default geïnstalleerd bij de meeste Gnome distro's?

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

03 sep 2009, 10:45

Ik werk met een toegestuurde cd van ubuntu 9.04.
open office staat erop alsook Ark om te unzippen.
Maar rar gaat niet.
via de link dat u aangeeft heb ik het nog eens gedownload(p7zip)maar geen resultaat

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

03 sep 2009, 12:01

@sayangske,
als je EERST ubuntu installeert , dan kan je vanalle programma's, waaronder p7zip via synaptic installeren... :wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

03 sep 2009, 13:37

Synaptic gedownload,in terminalvenster het juiste bestand gekozen(mat ark uitgepakt)dan ./configure, dan make en dat gaf weer fouten. Hetzelfde probleem als met andere programmas

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

03 sep 2009, 15:15

sayangske schreef:Synaptic gedownload,in terminalvenster het juiste bestand gekozen(mat ark uitgepakt)dan ./configure, dan make en dat gaf weer fouten. Hetzelfde probleem als met andere programmas
Synaptic is per default toch geinstalleerd als je Ubuntu op je Harde Schijf hebt gezet. Ik snap niet wat jij nu aan het doen bent.

Kun je ons eens duidelijk - in het lang en het breed :wink: - uitleggen hoe je PC geconfigureerd is, want zoals nougalbolle zegt, kun je p7zip zo via synaptic op je box instalelren, ZONDER via de terminal te moeten gaan.

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

03 sep 2009, 20:29

Als Synoptic al geinstalleerd is zou dat moeten onder toepassingen zitten denk ik.Of zit dat elders?

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

04 sep 2009, 09:33

sayangske schreef:Als Synoptic al geinstalleerd is zou dat moeten onder toepassingen zitten denk ik.Of zit dat elders?
Synaptic zit onder : Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheer :wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

04 sep 2009, 10:19

Ha, synoptic gevonden, Fileroller gevonden, markeren voor herinstallatie, Systeem bijwerken, toepassen, bestanden worden gedownload en .... niets is veranderd. Nog eens heropgestart maar geen resultaat.
Is alles zo moeilijk onder Linux dat simpelweg een programma installeren niet lukt?

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

04 sep 2009, 12:06

sayangske schreef:Ha, synoptic gevonden, Fileroller gevonden, markeren voor herinstallatie, Systeem bijwerken, toepassen, bestanden worden gedownload en .... niets is veranderd. Nog eens heropgestart maar geen resultaat.
Is alles zo moeilijk onder Linux dat simpelweg een programma installeren niet lukt?
'file-roller' staat al geinstalleerd als standaard van in't begin ...het is een archief manager van gnome... druk op toets ALT + F2 en typ dan in dat venster file-roller... en Ark, die is een archief manager van KDE 4 (ikke ook nog nooit mee gewerkt), en ook gemakkelijk te installeren via Synaptic :
File Roller does not have a menu entry by default. This is because of its tight integration with the File Browser. However you can still launch it by pressing Alt+F2 and typing: file-roller.

PS : waarom wil je persee met file-roller werken?...ikzelf heb dat (bij mijn weten) nog nooit moeten gebruiken....is het om een tar bestand te unzippen ofzo?....
Mijne raad is : EERST ubuntu tegoei installeren, en dan alle programma's die je nog erbij wilt via SYNAPTIC installeren...niks zo simpel... :wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

04 sep 2009, 16:00

Ik wil niet absoluut met file -roller werken, het kan mij niet schelen met wat zolang ik maar tar en rar kan ontsluiten.Met alt+F2 staat file-roller niet bij de bekende toepassingen. Linux geinstalleerd met een cd die ik toegestuurd kreeg, zodus die zal wel goed zijn zeker.Die tar bestanden kan ik wel uitpakken en er staat dan een map met alles erin.Maar om dat te installeren?????

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

04 sep 2009, 16:37

sayangske schreef:Die tar bestanden kan ik wel uitpakken en er staat dan een map met alles erin.Maar om dat te installeren?????
mag ik weten welk tar programma je wil installeren, want als er een deb bestand van bestaat is dit te prefereren, boven dat tar bestand :
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en- ... msg382715/
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

sayangske
Lid geworden op: 02 sep 2009, 17:38

04 sep 2009, 17:38

Ik zou graag p7zip_9.04 installeren en dat heb ik in deb, ondertussen een handleiding voor het installeren van software onder Linux gedownload en alles ging prima, donwnloaden, installeren met de melding dat de software geinstalleerd is, alleen is die nergens te vinden