Gerbuikersnaam en ww vergeten-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

14 sep 2009, 19:07

Beste allemaal,

Ik heb een maand geleden ubuntu 9.04 geinstalleerd, maar geraak er nu niet meer in omdat ww en gebruikersnaam (genoteerd op briefje :oops: ) verloren zijn.
Opstartscherm ziet er als volgt uit:
Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28.15 generic.
Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28.15 generic. recovery mode.
Ubuntu 9.04 kernel 2.6.27.14 generic.
Ubuntu 9.04 kernel 2.6.27.14 generic. recovery mode.
Ubuntu 9.04 memtest 86+
Heb al eens rondgeneusd op google en verschillende tips geprobeerd, maar hetgeen men voorstelt komt blijkbaar niet overeen met mijn versie.
:cry:
Weet iemand raad of moet ik uninstal en opnieuw install doen, om het simpel te houden?

Dank u,

marcel

Nieuweling
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:19
Locatie: Elbeuf (Frankrijk, Haute Normandie)

14 sep 2009, 19:32

Acer C720P chromebook

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

16 sep 2009, 16:03

Beste,

Bedankt voor uw antwoord, maar na raadplegen van de link en uitvoeren van de instructies was het nog altijd, "geen toegang".
Heb dan maar korte metten met het spelletje gemaakt en uninstal en daarna terug install gedaan.
Alles draait nu perfect, en deze keer staat mijn ww genoteerd evenals gebruikersnaam.

Dank u,

Marcel

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

17 sep 2009, 07:21

lofty schreef:Heb dan maar korte metten met het spelletje gemaakt en uninstal en daarna terug install gedaan.
Da's nog zo'n voordeel van Linux. Effe herinstalleren is toch een fluitje van niks, en je gegevens in je /home blijven toch staan als je die partitie niet herformatteerd

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 sep 2009, 07:48

Wamukota, dat jij een fervent Linuxer bent is inmiddels wel geweten, en daar heb ik verder geen probleem mee, eerder respect :wink:

Maar wat ik hier lees doet bij mij toch enigsinds de wenkbrauwen fronsen.

Ik lees hier nu dat jij een voordeel vindt in het feit dat met een eenvoudige herinstallatie men een beveiliging kan omzeilen en zo toegang kan verkrijgen tot wat jij noemt de home partitie.

Wat is dan het nut van die beveiliging?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

17 sep 2009, 08:04

Als je het over beveiliging hebt, dan moet je een onderscheid maken tussen local and remote access.

Remote access is als er iemand je systeem 'cracked' vanop afstand, bv. via het internet. Daar is Linux veel veiliger in dan MS-Windows, en je staat er ook meer bloot aan, daar je meer virtuele inbrekers hebt dan echte inbrekers in je huis.

Echter, als je fysieke toegang hebt tot een systeem, bv. de PC op je werkplek of thuis of bij een vriend/buur of een inbreker bij je thuis, dan is de PC sowieso - bij wijze van spreken - al gekraakt, ongeacht het OS dat deze PC draait.

Ik kan met mijn distro op USB stick / Live CD op eender welk systeem binnenbreken mocht ik dat willen. De stappen die ik moet ondernemen zijn simpel :
in de BIOS komen. Gewoon de PC openen, batterij er uit, effe wachten, batterij er terug in en je kunt in de BIOS want 'weg BIOS password'. Dan instellen dat je boot vanop een USB of CD als eerste device , USB/CD er in en hop met de geit. De harde schijf ligt zo voor je open.

Het enige dat je kunt doen is dan je data partitie vercijferen (encrypten), maar in de meeste gevallen wordt dat niet gedaan. Ik heb ook geen ervaring met harde schijf encryptie omdat je er van uit gaat dat fysieke inbraak/toegang tot je systeem bij je thuis niet direct tot de mogelijkheden behoort, maar je weet toch nooit.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 sep 2009, 10:10

Wamukota, bedankt voor de verduidelijking.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender