Ubuntu 9.10 Karmic Koala-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

23 sep 2009, 21:13

In veel forums is men al druk bezig over de komende distributie update.
Echte Ubuntu fans hebben al op een of andere pc de Alpha 5 en sedert enkele dagen de Alpha 6 staan.
Er is een massa werk bezig met samen te vloeien tot de nieuwe Ubuntu.
Er zijn nieuwe toepassingen, andere kregen een nieuwe naam, het uiterlijke is veranderd: spannend.
Ubuntu One, Empathy IM client, Ubuntu Softwarewinkel, IBus preferences enzovoort.

Bij Evolution e-mail zocht ik tevergeefs naar de mogelijkheid om e-mails op de server te laten zoals in 9.04 nog het geval is.
Maar het zullen vooral plus punten zijn.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

28 sep 2009, 11:49

Juist een nieuwe update binnengehaald: voor het eerst zitten er enkele zeer mooie achtergronden bij.
Je kan kiezen uit een twintigtal.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

28 sep 2009, 21:07

Ik vind de hele 9.10 heisa fel overdreven. Als je nieuwe themes en backgrounds al een reden vindt om een nieuwe distro uit te brengen, dan ben je al helemaal niet meer mee met het principe van rolling distro's.

Een nieuwe kernel is ook normaal bij een nieuwe release.

Ik snap nog altijd niet waarom Ubuntu geen codecs meelevert met zijn distro, zoals Mint dat doet. Dat zou voor velen een grote verbetering zijn vooral omdat je bij Ubuntu veel te veel via de konsole moet gaan, en dat je dat als beginnende Linux gebruiker juist niet leuk vindt.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

29 sep 2009, 08:58

wamukota schreef:Ik snap nog altijd niet waarom Ubuntu geen codecs meelevert met zijn distro, zoals Mint dat doet. Dat zou voor velen een grote verbetering zijn vooral omdat je bij Ubuntu veel te veel via de konsole moet gaan, en dat je dat als beginnende Linux gebruiker juist niet leuk vindt.
Volgens ik er van weet, is dat ubuntu probeert om 'de smalle grensstrook' te blijven bewandelen tussen de 'pure debianisten' die niks willen te doen hebben met 'gesloten source' en die veel bijdragen op vrijwillige basis, en de 'gewone' ubuntu gebruikers, die het niet kan schelen van waar de software komt, als die maar werkt 'naar hun goesting'(= meestal grafisch)...
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

29 sep 2009, 17:31

Heeft dat niets met patenten te maken of met software die niet onder gpl verspreid wordt.
Ik weet dat mp3 door het Berlijns instituut Fraunhofer is gepatenteerd.
Trouwens MS is er ooit voor veroordeeld geweest door onrechtmatig gebruik van mp3. Dat zou wel eens de echte reden kunnen zijn. Ik ben er echter geen crack in deze materie.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

29 sep 2009, 18:33

Wat ik niet snap is dat de USA wetten blijkbaar ook hier van toepassing zijn als het over zulke copyrights enz. gaat.

Maar die hypocriete manier van werken, van het enerzijds niet op de CD te zetten en dan in koeien van letters op fora te lezen dat je de drivers zomaar van de distro eigen repo's kunt downloaden vind ik nog zotter.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

29 sep 2009, 20:36

Ondertussen werk ik met veel plezier op mijn (redelijk) oude celeron van vijf jaar geleden en weinig werkgeheugen (512+/-) met 9.10 dat er veel beter uitziet dan 9.04 op mijn andere pc.
Mp3's kan ik beluisteren zonder er iets speciaals voor te doen.
Het ontspanning program patience uit KDE 4 wordt nu ook zonder problemen gespeeld (sedert de laatste update).
Grafisch is er zeker aan gewerkt, het samen gaan met programma's uit KDE4 is ook een pluspunt.

Afsluiten staat nu onderaan onder Systeem.
Heb al een maal een geforceerd afsluiten gehad voor Totem mediaspeler.
Rhythmbox muziekspeler doet het zeer goed.
Voor de rest heel stabiel.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

30 sep 2009, 10:21

robo2 schreef:Heb al een maal een geforceerd afsluiten gehad voor Totem mediaspeler.
VLC is beter ...(mijn nederige mening)... :P
http://www.videolan.org/vlc/download-ubuntu.html
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

den boete
Lid geworden op: 28 nov 2006, 16:44
Locatie: Waasland

07 nov 2009, 18:11

Ik blijf (voorlopig ?) trouw aan 9.04.
Draait hier zeer stabiel, en is door mij hier en daar gepersonaliseerd.
Waarom dan veranderen ?

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

08 nov 2009, 21:06

Ondertussen loopt Ubuntu 9.10 in dual boot op een Medion Akoya pc naast Windows Vista, zonder aan de recovery partitie te komen.
Dat is voorlopig omdat Windows 7 eraan komt met een echte InstallDVD, wat beter is dan dat recovery-gedoe.

(één positief punt aan die pc is dat hij in vergelijking met mijn andere pc's heel stil is)

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

16 nov 2009, 18:32

Ubuntu 9.10 installeren naast Windows Vista (of XP of Windows7) op een Medion Pc is niet aan te raden.
Door de wijze waarop de harde schijf is ingedeeld: met een recovery (of herstellings) partitie op de laatste 30 GB van de partitie.
Misschien zou het gaan met PartitionMagic, maar dat had ik niet.
Ik ben er wel in geslaagd maar ik had geen swap partitie.

Voor een goede dual boot moet je van elk besturingssysteem een volwaardige cd/dvd hebben.
Dan kan iedereen een Linux distro zetten naast windows op een veilige manier.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

16 nov 2009, 18:41

robo2 schreef:Door de wijze waarop de harde schijf is ingedeeld: met een recovery (of herstellings) partitie op de laatste 30 GB van de partitie.
Een ander probleem met de recovery partities, naast het feit dat ze plaats innemen op je HD, is dat je ze enkel kunt activeren of opstarten d.m.v. een bepaalde toetsencombinatie in je POST tijdens het booten. Die combinatie is in de MBR vastgelegd en doordat je Grub het MBR overschrijft verdwijnt ook de mogelijk F11 (of een andere combinatie) als bootoptie van je PC, waardoor je dus nooit de recovery kan opstarten.
De enige manier om het dan nog te doen, is om in je Grub (/boot/grub/menu.lst) een verwijzing naar deze recovery partitie te leggen, zodat je dan tijdens het booten vanuit je Grub de recovery kunt starten. Deze recovery overschijft dan weer je MBR, maar je hebt je Windows terug ten koste van je Grub die dan naar de vaantjes is en dan moet je die terug recoveren.

Niet direct iets dat je zomaar doet als je een nieuwe Linux gebruiker bent.

Tico
Lid geworden op: 03 apr 2006, 12:01

19 nov 2009, 11:07

Ubuntu levert standaard geen codecs mee omdat dat in bepaalde landen niet toegestaan is. In de landen waar de rechten niet gelden kun je dus gerust de ontbrekende zaken installeren, daarom staat dat ook op de diverse sites vermeld.

Overigens zou Ubuntu de diverse fora van dienst zijn, zouden zij de nieuwkomers leiden naar de laatste LTS-versie (beter nog de .1 versie ervan)in plaats van de downloadlink te laten wijzen naar de laatst uitgekomen versie, waar het een en ander nog niet vlekkeloos werkt.
Lui die weten waar ze het een en ander moeten zoeken, zouden dan naar een downloadgedeelte mogen gaan voor gevorderden en daar de laatste versie kunnen ophalen.

Bij mij werkt 9.10 als een zonnetje. Ik heb de nieuwe functionaliteit genomen (ext4 met grub2) Ik miste wel de alt-ctrl-backspace en de F-toetsen, maar ook dat werkt thans naar wens. Ook de Cloud vind ik wel handig