startprobleem met opensuse 11.1-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

wimarc
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:20
Locatie: Overijse

30 sep 2009, 11:29

Mijn vraag is wat ik nu best kan doen, maar eerst hoe het probleem ontstond:

Ik wou opensuse 11.1 installeren naast opensuse 10.2 met de bedoeling geleidelijk om te schakelen. De installatie verliep eigenlijk probleemloos, maar misschien ben ik te rap geweest, ik heb vooraleer de installatie af te maken extra software geïnstalleerd, en zelfs de bootvolgorde aangepast om automatisch 10.2 op te starten. Toen ik een herstart deed kwam er ipv de opstartlijst een totaal vervormd beeld en na ongeveer één seconde de boodschap "hit any key to reboot", maar dat gaf hetzelfde resultaat. Een repair installatie vond blijkbaar wel wat foute bestanden die hersteld werden, maar ook een foute grub die niet hersteld geraakte.

Overigens staat in menu.lst van 11.1 een lijn met "repair=1".

Ik kreeg de pc terug in orde door een herinstallatie van 10.2.
Nu heb ik dus de oude situatie met een waarschijnlijk werkbare 11.1 die echter niet door 10.2 gevonden werd. Ik veronderstel dat voor een goede werking ik in de mbr een verwijzing naar menu.lst versie 11.1 moet hebben omdat later de versie 10.2 ooit zal verwijderd worden.

Vraag wat kan ik nu best doen:
1.Herbeginnen (eventueel rootpartitie met 11.1 eerst wissen)?
2.menu.lst van 11.1 wissen en een repair van 11.1 opstarten?
Met vriendelijke groeten
Wim

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

30 sep 2009, 15:43

wimarc schreef:Mijn vraag is wat ik nu best kan doen, maar eerst hoe het probleem ontstond:

Ik wou opensuse 11.1 installeren naast opensuse 10.2 met de bedoeling geleidelijk om te schakelen. De installatie verliep eigenlijk probleemloos, maar misschien ben ik te rap geweest, ik heb vooraleer de installatie af te maken extra software geïnstalleerd, en zelfs de bootvolgorde aangepast om automatisch 10.2 op te starten. Toen ik een herstart deed kwam er ipv de opstartlijst een totaal vervormd beeld en na ongeveer één seconde de boodschap "hit any key to reboot", maar dat gaf hetzelfde resultaat. Een repair installatie vond blijkbaar wel wat foute bestanden die hersteld werden, maar ook een foute grub die niet hersteld geraakte.

Overigens staat in menu.lst van 11.1 een lijn met "repair=1".

Ik kreeg de pc terug in orde door een herinstallatie van 10.2.
Nu heb ik dus de oude situatie met een waarschijnlijk werkbare 11.1 die echter niet door 10.2 gevonden werd. Ik veronderstel dat voor een goede werking ik in de mbr een verwijzing naar menu.lst versie 11.1 moet hebben omdat later de versie 10.2 ooit zal verwijderd worden.

Vraag wat kan ik nu best doen:
1.Herbeginnen (eventueel rootpartitie met 11.1 eerst wissen)?
2.menu.lst van 11.1 wissen en een repair van 11.1 opstarten?
Ik veronderstel dat je de 11.1 in een andere partitie dan de 10.2 hebt geinstalleerd? Zo ja, kun je in 10.2 die partitie zien en browsen? Zo ja, dan kun je gewoon die in grub bijzetten. Ik kan je daarbij niet helpen, ik gebruik zelf lilo, maar google eens wat met "grub update" en je zult wel ergens een goede uitleg vinden.
Indien je op de eerste vraag "neen" antwoordt, dan verkeer je in een moeilijk parket, en zo mag je eigenlijk nooit twee versies naast elkaar installeren.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

30 sep 2009, 18:26

Om twee (of meer) distros op één en dezelfde HD te installeren moet je weten dat:

1. Je hebt genoeg met 1 /swap partitie
2. Als je dezelfde /home partitie wenst te gebruiken, mag je die natuurlijk niet formatteren bij de nieuwe distro, en moet je een andere gebruikersnaam kiezen dan deze van de andere distros.. Een aparte en nieuwe /home partitie mag ook
3. Je moet een nieuwe / (root) partitie aanmaken en deze gebruiken voor je nieuwe distro.

Alle recente distros pikken de andere distros wel op en plaatsen die in hun menu.lst

Als je zeker bent dat beide distro's in hun resp. / (root) partitie OK zijn, dowmload dan eerst eens Supergrub (http://www.supergrubdisk.org/) en herstel je Grub.

wimarc
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:20
Locatie: Overijse

01 okt 2009, 15:11

Ik heb voor een herinstallatie gekozen, duurt tenslotte minder dan een uur. Alles loopt perfect totdat ik via Yast de bootvolgorde wijzig en de 10.2 naar boven schuif, dan gaat Grub helemaal de mist in. Probleempje in Opensuse???

Met de instructies van http://opensuse.swerdna.org/susebootubuntu.html heb ik dat kunnen oplossen, 10.2 staat nu bovenaan in het lijstje maar blijkbaar kiest grub toch default de tweede keuze met 11.1.

Voornaamste is dat ik nu beide versies kan opstarten.
Met vriendelijke groeten
Wim