Linux Fedora 11-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

fwhmjanssen
Lid geworden op: 08 okt 2009, 16:40

08 okt 2009, 16:57

ik heb al een tijdje de site in de gaten gehouden en sta versteld dat er uitsluiten over umbuntu gesproken word .
en dit omdat er bij umbuntu alleen maar het besturings systeem word geinstalleerd.
dit is bij Fedora 9 of 10 of 11 wel even anders.
dit is eigenlijk veel meer geschikt voor ouderen daar het alles in huis heeft.
hier kun je zelf al bij de installatie aangeven wat je geinstalleerd wil hebben aan programmas.
op de dvd van fedora 11 en de voorgangers staat standaard alles op van fotoprogrammas tot het volledige office pakket.
en ook xmms de linuxversie van winamp.
alleen als je mp3s wilt afspelen moet je er nog wat bij installeren maar dat staat duidelijk erbij.
ook word er K3B geinstalleerd waarmee je alles kunt fikken.
ook van .mp3 naar .wav als je de codec erbij installeerd ook dat geeft hij aan als je K3B opend.
als je hulp nodig hebt kun je gerust mij even een mail sturen.

graag zou ik willen helpen op de oproep van de administrator maar wil wel van te voren weten hoeveel werk het is.
ik heb inmiddels al vanaf redhat 5 later fedora 1 enz.(dus al heel lang) op mijn syteem staan en ben 200 % tevreden.
ik ben 62 jaar jong en ben veel met de pc bezig.

succes frans janssen

Nieuweling
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:19
Locatie: Elbeuf (Frankrijk, Haute Normandie)

09 okt 2009, 10:21

Acer C720P chromebook

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

10 okt 2009, 08:31

fwhmjanssen schreef:ik heb al een tijdje de site in de gaten gehouden en sta versteld dat er uitsluiten over umbuntu gesproken word .
en dit omdat er bij umbuntu alleen maar het besturings systeem word geinstalleerd.
dit is bij Fedora 9 of 10 of 11 wel even anders.
succes frans janssen
Dat er veel over Ubuntu gepraat wordt is omdat er ook veel reclame voor gemaakt wordt. Als je naar een computerbeurs gaat dan staat er steevast een Ubuntu demo stand. Dus de mensen beginnen - en dat over de ganse wereld - Ubuntu = Linux ingeprent te krijgen, wat niet goed is.

Er zijn meer dan 300 gekende distributies. Ubuntu is er daar eentje van en verre van de beste. Al moet je dat dan ook weer in zijn context plaatsen. Beste voor wie, voor wat?

Als je een beginnende Linux gebruiker bent is Ubuntu niet de beste distributie, daar je veel te veel via de konsole moet werken. Het spul heeft geen codecs aan boord en dus kun je niet vanop de LiveCD een film afspelen.
Mint, die op Ubuntu gebaseerd is heeft in de 'Main' versie wel de codecs aan boord en is dus veel beter geschikt voor een beginnende gebruiker.

En over de software? Wel, het is niet omdat een bepaalde distro een bepaald pakket of een reeks pakketten niet default op de CD of DVD meelevert dat je moet zeggen dat het een minder volledige distro is. Gewoon effe naar de repo gaan en via yum, apt-get, of een andere synaptic kun je die 'missing elements' zo binnenhalen.

Als je nu Fedora, Ubuntu, Mint, openSuse of eender welke distributie gebruikt, het doet er niet toe, als je je er maar goed bij voelt.
Blijkbaar voelen velen zich goed met Ubuntu - ik niet 8O - en dus werk ik met PCLinuxOS op mijn eerste desktop en Mint op mijn laptop. Zijn die beter dan Ubuntu? Voor mij wel, maar voor jou is dat blijkbaar Fedora.

Als je echt Linux wil leren zijn er daarvoor ook specifieke distros, maar de meest 'democratische' is Arch Linux. Daar moet je zelf je configuratie bestanden uitschrijven en dus weet je wel wat je doet, waar het gesaved is op je HD en waarom je deze of gene parameter meegeeft.

Dit weekend zal ik bv. Slackware op mijn tweede desktop proberen te installeren en daartoe heb ik al een 400 pagina groot document gedownload. Zo zie je dat je binnen Linux altijd kun blijven bijleren en dat je je zeker niet moet vastpinnen op één bepaalde distro. Hier mag le lekker 'vreemd' gaan :P

Nieuweling
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:19
Locatie: Elbeuf (Frankrijk, Haute Normandie)

12 okt 2009, 17:15

Ik wil weeral eens geen oorlog ontketenen tussen verschillende OS'en en zeker niet tussen verschillende Linux distro's. Mijn posting was gewoon bedoeld om fwhmjanssen erop te wijzen dat Ubuntu GEEN KAAL OS is. Er is heel wat meer (OpenOffice,Rythmbox,Firefox,....) aan boord. Persoonlijk voel ik mij goed met Ubuntu. Na Ubuntu probeerde ik Linuxmint en Opensuse, ik keerde terug naar Ubuntu. Akkoord met Wamukota dat er wat werk is na de installatie, maar met een niet door de constructeur 'aangepaste' Windows is dat evenzeer het geval.
Voor mij is de discussie hierbij gesloten.
Acer C720P chromebook