Nieuwe PC/notebook-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Nicolaas
Lid geworden op: 30 jul 2009, 14:59
Locatie: Winkel, Noord Holland, W. Friesland

16 okt 2009, 17:14

Na 15 jaar te hebben dienstgedaan moet er een nieuwe PC of notebook komen. Te veel problemen de laatste tijd.

Ik twijfel nog wat ik neem, evenzo welk besturingssysteem ik zal nemen.
Wel hoor ik heel gunstige berichten over LINUX dat hetzelfde zou werken als de Wikipedia.
Van en door de gebruikers opgebouwd en bijgehouden.
Dus heb ik kortweg de keus uit een 'gewone' PC of notebook/laptop (wat is overigens hier het verschil???)

En dan Vista of 7, of, en die kan ik nog steeds kopen, gewoon XP Home met IE 8 erop en dat voor een vriendenprijsje van net geen 300 euri. Een splinternieuwe Fujitsu/Siemens -heb ik nu ook- met de laatste versie installatie (recovery?) CD-ROM's. Is niet voorgeinstalleerd en moet deze dus zelf geheel installeren maar lijkt mij geen enkel probleem.

Wat is wijsheid????? Wie het weet mag reageren.

Nieuweling
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:19
Locatie: Elbeuf (Frankrijk, Haute Normandie)

16 okt 2009, 17:39

Aarzel niet!
Om het even welke Linux-distributie heeft een actieve community. Zelfs in het Nederlands.
Hier op seniorennet (alhoewel 'Linux' een beetje een dooie boel is) zijn er bekwame mensen om je te helpen.

Mijn overstap van Windows naar Lnux heeft me veel minder moeite gekost dan mijn overstap DOS naar Windows!

Met een beetje goede wil (= actief zoeken) kom je heel ver.
Acer C720P chromebook

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

16 okt 2009, 19:54

Als je zo lang doet met een PC , dan moet je zeker niet gaan voor een noteboot/laptop. Die dingen zijn gemaakt om maximum 4 jaar mee te gaan en eens je een decfect hebt, is het gewoonweg je hele laptop die je moet vervangen.

Ga voor een PC, die je bij een echte dealer zelf in elkaar laat steken. JE kiest dan best een nVidia-videokaart en geen speciale audio kaart.

Dan zet je daar eender welke Linux distributie op en je bent voor jaren op je gemak. Geen last van closed source formats, geen last van virussen noch van spyware, alles legaal en wens je te veranderen van distro (er zijn er zo'n 300 om uit te kiezen) - kijk eens op http://distrowatch.com .

Heb je problemen of nog vragen kun je je ook lid maken van onze mailgroep Linux hier op Sennet.

Succes ermee

Nicolaas
Lid geworden op: 30 jul 2009, 14:59
Locatie: Winkel, Noord Holland, W. Friesland

16 okt 2009, 21:41

Nieuweling en Wamokuta, bedankt voor jullie info. In feite zie ik een notebook ook niet zitten en heb ik al besloten om gewoon een nieuwe PC aan te schaffen.
Ik kreeg ook buiten jullie om zo'n beetje dezelfde tips. Wel behoud ik mijn oude monitor die het nog gewoon goed doet, een Novita 80000, 17" HRCM, zo een met een toeter als een oude TV.
Mocht deze het begeven, wellicht als ik net een nieuwe PC heb, dan is deze snel genoeg vervangen door een flatscreen.
Denkelijk wordt het dan ook Linux vanwege de bijna afwezigheid van allerlei ellende welke je bij andere besturingssystemen hebt.
Hier is het ook stil v.w.b. dat systeem en ken slechts twee mensen die met Linux werken.
Anyway bedankt voor de aanbevelingen.
Nic.