koppelen van bestaande home-partitie bij herinstallatie-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

jpcdb80
Lid geworden op: 07 jan 2008, 20:07

02 nov 2009, 17:51

Beste,

graag info over het volgende;
ik werk met ubuntu 9.04 -naast windows vista en opensuse - ik heb grup2 uitgeprobeerd, maar er is iets misgelopen en ubuntu kan ik niet meer bereiken via grub, wel nog vista en opensuse.
Ik heb nu de 9.10 versie ( iso ) op cd gebrand en wens die indezelfde rootpartitie installeren nl sdb7 - mijn homepartitie is sdb9.
op welke manier kan ik tijdens of na de installatie van ubuntu 9.10 terug verbinding leggen met mijn bestaande homepartitie op sdb9 ipv van installatie van de nieuwe blanco homepartitie ?
dank

william opwijk
Lid geworden op: 01 nov 2004, 16:52
Locatie: Opwijk

02 nov 2009, 21:08

Beste,
Hier mijn lotgevallen met ubuntu 910. Op 31 october, kan men de upgrade doen maar plots kreeg ik een foutmelding op het werkblad en werd de installatie ongedaan gemaakt. Dan maar ubuntu910 gedownload en op cd gebrand. Wanneer die beeindigd is, krijg ik bericht ondermeer door een nieuw icoontje dat er een fout was ontstaan. Herstarten dan maar resultaat 0.
Ben herbegonnen met de 904 te installeren en wonder boven wonder de upgrade verloopt zonder problemen. Intussen werken we met ubuntu 910. Het wordt nog even wennen met de "nieuwe layout".
Laptop: MD95500 - centrino 1733 mhz - hd 100giga - 2giga ram ddr2 667- win xp-home
Desktop :Intel Core2 quad Q9550 socket 775 2,83 Ghz DDR2 4096 Mb NVIDIA Geforce 9600 GT - Windows 7

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

03 nov 2009, 16:02

jpcdb80 schreef:Beste,

graag info over het volgende;
ik werk met ubuntu 9.04 -naast windows vista en opensuse - ik heb grup2 uitgeprobeerd, maar er is iets misgelopen en ubuntu kan ik niet meer bereiken via grub, wel nog vista en opensuse.
Ik heb nu de 9.10 versie ( iso ) op cd gebrand en wens die indezelfde rootpartitie installeren nl sdb7 - mijn homepartitie is sdb9.
op welke manier kan ik tijdens of na de installatie van ubuntu 9.10 terug verbinding leggen met mijn bestaande homepartitie op sdb9 ipv van installatie van de nieuwe blanco homepartitie ?
dank
Wanneer je op het scherm komt van het partitioneren tijdens de installatie, dan moet je onderaan kiezen voor 'manueel partities instellen' (of zoiets). Er verschijnt dan een nieuw scherm met al je partities die er op je HD reeds staan.

Je selecteert /dev/sdb7 en wijzigt deze als volgt : je selecteer het type ext4 - dat kan nu zonder probleem met de 9.10 - , opteert voor formatteren en je selecteert de root als koppelpunt.
Je selecteert dan /dev/sdb9 en wijzigt die als volgt : je selecteer het type (ext3 of ext4 al naar gelang het formaat van het vorig formaat onder 9.04), opteert voor NIET formatteren en je selecteert de /home als koppelpunt.

Als je dan als inlognaam dezelfde gebruikt als degene die reeds op je /home map aanwezig is, dan zal Ubuntu gebruik maken van je huidige /home (/dev/sdb9) en je huidige /home/gebruikersnaam. Alles zal dan na de installatie zijn zoals voordien maar nu wel met de 9.10

Alain