ubuntu op usb stick

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

berreken
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:01
Locatie: Gent

14 nov 2009, 12:26

Vorige zondag op de pc beurs in Gent een ubuntu 9.10 cd gekregen, wat gespeeld en geprobeerd en........ik ben gebeten, hahaha.
Mijn probleem(pje) nu:ik heb ubuntu op een stick gezet zoals aangegeven
op de live-cd, de installatie liep perfect maar opstarten vanaf de stick lukt niet. Na wat zoekwerk heb ik vastgesteld dat het enkel met usb2.0 werkt en ik heb enkel usb1.1. Via een vrij PCI slot kan ik usb2.0 installeren en nu komt mijn vraag: kan ik dan via mijn stick (Transcend JF V30/ 4GB)normaal met Ubuntu werken ????
AMD XP2200+, RAM 1280MB, HD 40GB, XP SP3, AVAST, Malwarebytes, enz.
mvg
berreken
Wees tevreden met wat je hebt

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

15 nov 2009, 15:12

Het insteken van een pci -kaart zal wel lukken, maar dan is uw hoofdprobleem niet opgelost. Uw computer moet kunnen opstarten vanaf een usb-stick. Vermits je met usb 1.1 zit, heb je een heel oude cpt en zal dat zeker niet het geval zijn......
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

berreken
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:01
Locatie: Gent

15 nov 2009, 17:43

In bijlage een printscreen, gemaakt met SIW en nu zie ik dat er 3 usb 1.1 en 1maal usb2.0 is. Ik heb 4 x usb achteraan en 2 x vooraan de pc.
Mijn pc is precies 6 jaar oud, dus ja oud (zoals ik). Met de live cd is er geen enkel probleem, daar heb ik vanalles mee geprobeerd en dat lukte vrij goed. Intussen heb ik de stick op alle 6 bussen uitgetest en......niets.
Indien er werkelijk geen mogelijkheid zou zijn om via de stick te werken kan een extra harde schijf dan een uitkomst bieden ?Mijn machientje draait verder zeer goed en ik heb geen zin (???) om een nieuwe pc te kopen.
Met dank voor elk antwoord
berreken
Afbeelding
Wees tevreden met wat je hebt

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

15 nov 2009, 22:32

Uw bios moet opstarten met een usb stick ondersteunen.
Hoe weet je dat?
Bij het opstarten moet je op een toets drukken: bij de ene is dat DEL, bij de andere F2 etc.. Trouwens dat wordt bij de opstart onderaan weergegeven.
Eens in het bios ga je kijken bij de tab Boot. En dan zie je wat mogelijk is? Vroeger was dat opstarten van floppy, CD en HD. De jongste jaren zijn daar de usb verwisselbare media bijgekomen.
Mijn cpt is ca 5 jaar oud en ik kan dat ook niet.
Bovendien die livecd en liveusb is om de zaak uit te proberen en niet om permanent te gebruiken. Beter is dan om linux dan echt te installeren op de harde schijf, ofwel in dual boot met windows.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

berreken
Lid geworden op: 30 dec 2004, 16:01
Locatie: Gent

15 nov 2009, 23:12

OK, ik heb het begrepen, ik heb nog 22GB vrij, ga daar 10GB vrijmaken via partitioneren en proberen in dualboot.
Bedankt
Wees tevreden met wat je hebt

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

05 dec 2009, 16:36

berreken schreef:OK, ik heb het begrepen, ik heb nog 22GB vrij, ga daar 10GB vrijmaken via partitioneren en proberen in dualboot.
Bedankt
Misschien ben je er al mee bezig.
Het is best van een backup van je MBR te nemen.
Gast

19 dec 2009, 23:09

go4it

Kunt U mij vertellen hoe ik een backup maak van het MBR.

Een Image maken van de c-partitie, wordt dan ook het MBR meegenomen?

dank.

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

20 dec 2009, 19:59

Domton schreef:go4it

Kunt U mij vertellen hoe ik een backup maak van het MBR.

Een Image maken van de c-partitie, wordt dan ook het MBR meegenomen?

dank.
De MBR staat niet in de partitie, dus in princiepe niet.
Maar Clonezilla neemt de MBR mee.

Als je nadien de partitie verandert en je wenst deze config te houden
moet je de MBR opnieuw backup-en tenminste als je een blocksize van 512 neemt ( hierin zit ook de partition info)

Werkwijze: pc opstarten met een linux live cd,
In een terminal type je df om te zie hoe de naam van je
eerste disk is, dit is meestal hda.
backup MBR + partion info:

dd if=/dev/hda of=/root/hda.mbr count=1 bs=512

/root/hda.mbr is een /path/filenaam vrij te kiezen.

een restore indien nodig:

dd if=/root/hda.mbr of=/dev/hda count=1 bs=512
(de root hier in virtueel, dus nadien naar een stick copieren)

je kan ook een naam kiezen zoals

win_only.mbr
win_linux.mbr ( een backup die je neemt nadat je de linux partities toegevoegd hebt )

wil je een backup zonder partitie info dan bs=446

meer info ? stop deze tekst in google:

dd mbr bs=446 bs=512
Gast

20 dec 2009, 21:34

OK
bedankt voor het antwoord.

ik zal het eens bestuderen.

Groetjes uit een wit Nederland