opkuis of beveiligings progs

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

winny1
Lid geworden op: 22 mei 2006, 18:45
Locatie: brugge

22 nov 2009, 10:12

Hallo ,

Ik gebruik nog maar sinskort ubuntu 9.04 ( omdat die zeer vlug werkt en de pc maar meest gebruik voor wat te surfen op het internet ).

Mijn vraag is bestaan er ook opkuis en beveiligings progs daarvoor , ik heb al wat hier en daar gelezen dat je geen anti virus nodig hebt maar toch wil ik wat duidelijkheid omtrent opkuis en veiligheids progs .

winny1
win vista SP2 kaspersky spybot cclaener

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

23 nov 2009, 08:39

Deze tips zijn niet slecht, ALS je niet in de oude Windows gewoonte vervallen bent: geef je gebruiker (die waar je dagelijks mee opstart) GEEN root rechten.

Nieuweling
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:19
Locatie: Elbeuf (Frankrijk, Haute Normandie)

23 nov 2009, 10:02

Acer C720P chromebook

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 nov 2009, 10:04

Nieuweling schreef:Lees ook dit eens: http://www.minwin.nl/BleachBit+Linux+schoonmaken

Succes
Heeft weinig (of niets) met beveiliging te maken

Nieuweling
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:19
Locatie: Elbeuf (Frankrijk, Haute Normandie)

25 nov 2009, 12:31

@hviaene

Staat in de titel niet het woord opkuis?
Acer C720P chromebook

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

25 nov 2009, 14:17

Opkuis :

Als je veel programma's installeert en daarna verwijdert kun je via de konsole eventueel achtergebleven dependencies verwijderen:

Code: Selecteer alles

$ sudo apt-get autoremove
Opkuis van schijffragmentatie heb je niet van doen daar ext3 en ext4 partities daar bij normaal gebruik nooit last van zullen hebben.

Beveiliging:
Als je achter een router zit heb je al sowieso een packetfiltering firewall die veel tegenhoudt.
Zorg dat je geen services draait die je nooit gebruikt
Alles wat je binnenhaalt van het net is read-only. Je moet het altijd uitvoerbaar maken alvorens je het kunt opstarten.
Er zijn virusscanners voor Linux, maar die helpen jou enkel Windows virussen te detecteren waar jij op je Linux box sowieso al geen last van hebt. Zelfde voor spyware. Dat is enkel gemaakt voor Win32 platformen.

Als je browst kun je in Fireforx de NoScript add-on toevoegen die maakt dat Javascripts niet automatisch uitgevoerd worden. Door dan de goede sites in de 'whitelist' te plaatsen ben je ook safe. Er zal dus geen kwaadwillige code uitgevoerd worden in je browser zonder dat je het weet.

Je moet zeker niet wakker liggen voor security onder Linux als je enerzijds altijd de updates toepast en anderzijds geen services draait die poorten openzetten (Apache, SSH, ...)

winny1
Lid geworden op: 22 mei 2006, 18:45
Locatie: brugge

26 nov 2009, 06:10

Bedankt iedereen voor jullie antwoord en degelijke uitleg .

winny1.
win vista SP2 kaspersky spybot cclaener