nas schijf of netwerkprinter

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

beertje53
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:15
Locatie: genk B Limburg

23 nov 2009, 11:15

beste,

Ik heb een NAS schijf (harde schijf in het thuisnetwerk), deze is aangesloten op een switch, de modem van telenet hangt ook op de switch... logisch gezien kan ik of zou ik moeten kunnen de NAS schijf benaderen via filezilla van buitenaf... op deze moment doet die als opslag in het netwerk thuis...

soms zet ik er wel iets op aan software dat ik op andere pc's ook zou kunnen gebruiken. Maar eens als ik de deur uit ben om andere verder te helpen met hun pc zou ik graag op mijn NAS schijf kunnen om er de nodige soft af te halen.

Mijn modem heeft een Ip adres en mijn Nas schijf ook, hoe stel ik dan de filezilla in om deze te benaderen... in huis werkt het perfect omdat ik daar maar 1 ip adres moet ingeven... ik werk veel onder Ubuntu linux en steeds minder onder windows... vandaar ook mijn vraag van Filezilla.

hoe is dit op te lossen???

alvast badankt
Johan
alleen volhouders winnen

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

24 nov 2009, 10:49

beertje53 schreef:beste,

Ik heb een NAS schijf (harde schijf in het thuisnetwerk), deze is aangesloten op een switch, de modem van telenet hangt ook op de switch... logisch gezien kan ik of zou ik moeten kunnen de NAS schijf benaderen via filezilla van buitenaf... op deze moment doet die als opslag in het netwerk thuis...

soms zet ik er wel iets op aan software dat ik op andere pc's ook zou kunnen gebruiken. Maar eens als ik de deur uit ben om andere verder te helpen met hun pc zou ik graag op mijn NAS schijf kunnen om er de nodige soft af te halen.

Mijn modem heeft een Ip adres en mijn Nas schijf ook, hoe stel ik dan de filezilla in om deze te benaderen... in huis werkt het perfect omdat ik daar maar 1 ip adres moet ingeven... ik werk veel onder Ubuntu linux en steeds minder onder windows... vandaar ook mijn vraag van Filezilla.

hoe is dit op te lossen???

alvast badankt
Johan
Twee vraagjes: waar zit de ftp ondersteuning: in je NAS of in je modem, en kun je die beveiligen met een paswoord? Zoniet, dan zou je je NAS voor heel de wereld openzetten.
Ten tweede: kun je NAT entries in je modem ingeven? Indien niet, dan vrees ik dat wat je wil niet mogelijk zal zijn. Indien wel, dan moet je de WAN toegang op poort 21 doorsturen naar poort 21 van je NAS.

Om Filezilla van buitenuit te gebruiken moet je dan het WAN ip-adres van je modem kennen (ik veronderstel dat je geen vast ip-adres hebt van je provider?).
Je kan dit vermijden door bij Dyndns.com een account en een hostnaam te registreren (is gratis) en dan bij ondersteunt je modem Dyndns en gaat alles verder automatisch - ofwel moet je op de website van Dyndns.com het ip adres verversen iedere keer je je modem opzet - ofwel moet je bij het opstarten van je PC het programmatje inadyn laten draaien (er zijn er nog andere die hetzelfde kunnen)

beertje53
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:15
Locatie: genk B Limburg

24 nov 2009, 18:21

beste,

ik weet niet wat je allemaal zou kunnen met een modem van telenet...
de andere optie is er een router tussen gooien en dan gaat dit verhaal wel werken... maar dit zou ik nu net niet willen doen... vertraagd allemaal... alles wat je er tussen zet...

wat de ftp aangaat gan je niet inloggen op de nas schijf of je moet een gebruikersnaam en login hebben...
dus wel een beetje beveiligd... modem staat steeds aan daar ik een Fonero ben (zie www.fon.com)

weet iemand van jullie wat je kan instellen in de modem van telenet???
groetjes
Johan
alleen volhouders winnen

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 nov 2009, 09:57

beertje53 schreef:beste,

ik weet niet wat je allemaal zou kunnen met een modem van telenet...
de andere optie is er een router tussen gooien en dan gaat dit verhaal wel werken... maar dit zou ik nu net niet willen doen... vertraagd allemaal... alles wat je er tussen zet...

wat de ftp aangaat gan je niet inloggen op de nas schijf of je moet een gebruikersnaam en login hebben...
dus wel een beetje beveiligd... modem staat steeds aan daar ik een Fonero ben (zie www.fon.com)

weet iemand van jullie wat je kan instellen in de modem van telenet???
groetjes
Johan
Een router ertussen gooien zou
1. niets vertragen, de beperkende faktor blijft de snelheid langs WAN zijde
2. misschien niets oplossen als de telenet modem die poort niet doorlaat.

Wat je al of niet kunt doen met een telenet modem, hangt af van het juiste model dat telenet gedistribueerd heeft en dat wil wel eens wisselen. Je bent dan beter af met die modem buiten te gooien, een cable router aan te schaffen. De kost daarvan is niet zooo groot. Let dan wel op dat die NAT en dyndns ondersteunt.
Ik heb zelf een Belkin ADSL router en die doet dat prima.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 nov 2009, 10:00

beertje53 schreef:beste,

wat de ftp aangaat gan je niet inloggen op de nas schijf of je moet een gebruikersnaam en login hebben...
dus wel een beetje beveiligd... modem staat steeds aan daar ik een Fonero ben (zie www.fon.com)

Johan
Ik zie daar reklame voor routers, dus je hebt er al een?

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

05 dec 2009, 20:27

Die Fon router daar kan je niet op aanloggen dacht ik.
Bij sommige abonnementen kan je 2 pc's aansluiten ofwel 2 routers dus.
In dat geval kan je zelf een 2de router plaatsen die je wel kan beheren.
Niet te vergeten: Telenet laat GEEN port nummers door lager dan 1024.
Een Modem van Telent vervang je niet zomaar door gelijk welke cable modem zoals in de ADSL wereld. De modem moet geregistreerd worden.
Als je op die NAS box het ftp port nummer niet kan veranderen moet je dat in de router vertalen, PAT. Dus 21 naar 2121 bijvoorbeeld.

skynetbbs
Lid geworden op: 13 jan 2010, 17:17

13 jan 2010, 17:22

Opgepast je kunt geen FTP server draaien bij Telenet op de standaard 21/20 poort...

je moet een poort > 1024 kiezen...

de Fonera is perfect van buitenaf te bereiken indien zo ingesteld (ssh/ssl)

met de Fonera 2.0n heb je zelfs 4 poorten...en kan ie tot 75mbit aan dus ... laat Docsis 3.0 maar komen....
Het is ook een intelligente router dus hij moet geen andere hardware aanschaffen...

opgepast met snelheden van "eigen" servers... bij een "diamond shake" van telenet is je "upload" snelheid 1mbit...tov 20mbit download...dus de files van je eigen server afhalen is een factor 20 trager dan het bij je cameraad rechtstreeks van de bron te halen...

soms is het beter om een mobiele harde schijf altijd mee te nemen als je interventies moet uitvoeren...al is het maar voor een backup te nemen als je zijn hdd moet formateren, herpartitioneren, ...