gevraagd: tip voor nieuwe printer

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

30 nov 2009, 20:11

Mijn oude printer is aan vervanging toe.
Het was een Apple LaserWriter Select 360, die zowel voor Apple als Windows ging.
Mijn nieuwe printer hoeft geen laser printer te zijn, moet ook niet voor Apple gaan. Alleen voor Windows 7 en Ubuntu en via de usb aansluiting.

Moet af en toe bestanden van 2MB aankunnen zoals een scan van een muziek partituur blad aan 600 pixels.
Dat is natuurlijk in zwart-wit, veel kleur zal ik niet doen.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

01 dec 2009, 08:59

robo2 schreef:Mijn oude printer is aan vervanging toe.
Het was een Apple LaserWriter Select 360, die zowel voor Apple als Windows ging.
Mijn nieuwe printer hoeft geen laser printer te zijn, moet ook niet voor Apple gaan. Alleen voor Windows 7 en Ubuntu en via de usb aansluiting.

Moet af en toe bestanden van 2MB aankunnen zoals een scan van een muziek partituur blad aan 600 pixels.
Dat is natuurlijk in zwart-wit, veel kleur zal ik niet doen.
Ik heb een Samsung kleurenlaserprinter sinds 2 jaar, een CLP300 . Zeer schappelijke prijs en met 4 toners. Werkt op mij Mandriva bak, zal dus ook wel onder Ubuntu werken zekern Windows 7 weet ik niets van.
Ondertussen is dit model al een CLP310 geworden

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

02 dec 2009, 04:56

Ik heb een Samsung ML-1710 B/W laser die geen problemen geft onder Linux.

Wat je best doet is in je distro de wizard/programma opstarten voor het installeren van een nieuwe printer. Kies je merk en scroll dan door de lijst van ondersteunde printers. Van deze weet je zeker dat ze werken en je kiest er een recent model uit.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

02 dec 2009, 15:17

Ik was wat verstrooid toen ik die vraag stelde. Ik moet aan scanners gedacht hebben: die liggen moeilijk voor Linux.
Maar printers moeten toch gaan met Linux?

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

02 dec 2009, 15:56

Alle HP printers doen het.

Surf naar http://openprinting.org/printer_list.cgi en kijk per merk hoe goed de printers het doen.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

09 dec 2009, 11:13

Dank u voor de reacties. Hier iets over mijn oude printer.
De Apple LaserWriter select 360 is een printer uit 1993.
Hij ging voor Apple en Windows 3.0 en 3.1 en MS-Dos.
Ik heb die gekocht in april 1997. Ik wist toen al dat ik Apple zou links laten liggen omwille van de moeilijkheden om gegevens uit te wisselen met Windows gebruikers. Ook omdat Apple te duur was.
De verkoper zei me toen dat de printer mij zou overleven.
Er zijn nog altijd toners beschikbaar. De laatste maal dat ik een toner kocht was in juni 2005: 122.38 euro.
Van bij het begin kon je ook drivers van HP gebruiken. Bij Linux is er ook nu nog een driver berschikbaar.

Ik wilde een PDF document printen, met veel technische tekeningen en dat was al een hele tijd moeilijk. Hij deed er soms 45 minuten over voor een blad.
Toch doe ik hem niet weg: een gewoon tekst blad gaat in geen tijd erdoor.
Als de inkt op is dan moet hij weg.

robo2
Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:58
Locatie: Bellegem

16 dec 2009, 17:51

'K geloof dat ik een oplossing gevonden heb voor het printen van pdf. op een normale snelle manier.
De meeste pdf. worden gemaakt met Acrobat. Als je met Acrobat Reader een pdf. docu print gaat het zonder moeilijkheden.
(ook heb ik een bepaalde instelling op de LaserWriter select 360 veranderd...)
Maar het zou kunnen dat pdf. docu's beter geprint worden vanuit Acrobat Reader: omwille van de fonts misschien?

Er is nog iets aan die printer: hij werkt met de LPT -poort.
De Medion die ik in augustus gekocht heb heeft zo een LPT poort niet meer.

Op een oudere pc met LPT poort heb ik Windows 7 gezet, maar die heeft (of geeft) geen drivers voor Apple. In de plaats daarvan heb ik terug Windows Home gezet, die wel de driver voor Apple LaserWriter select 360 heeft....
Ubuntu heeft die drivers ook, zo zie je maar.

Voor een kopie van een muziek partituur kan ik naar een kopiëercentrum gaan.