Ubuntu...

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Aap
Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:41
Locatie: Sint-Truiden

24 mar 2014, 11:31

Beste vrienden,
Ik heb me laten verleiden om Ubuntu te instaleren. Helaas is nu mijn Windows Home Premium verdwenen... :roll: Herstellen via de "recovery disc" blijkt onmogelijk. Misschien lukt dat als ik een nieuwe harde schijf plaats? Kan iemand helpen?
Voor alle duidelijkheid: Ubuntu is fantastisch, maar heeft beperkingen.
Alvast bedankt. :wink:
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 mar 2014, 11:35

Aap schreef:Beste vrienden,
Ik heb me laten verleiden om Ubuntu te instaleren. Helaas is nu mijn Windows Home Premium verdwenen... :roll: Herstellen via de "recovery disc" blijkt onmogelijk. Misschien lukt dat als ik een nieuwe harde schijf plaats? Kan iemand helpen?
Voor alle duidelijkheid: Ubuntu is fantastisch, maar heeft beperkingen.
Alvast bedankt. :wink:
Kan U zeggen "welke beperkingen " U bij het gebruik van Ubuntu ondervind ... mogelijk dat die kunnen worden opgelost?

Aap
Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:41
Locatie: Sint-Truiden

24 mar 2014, 12:36

Dank voor reactie.
Het systeem is zowat een combinatie van Android en Windows, en ik slaag er (o.a.) niet in om Java te installeren...
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 mar 2014, 12:42

Aap schreef:Dank voor reactie.
Het systeem is zowat een combinatie van Android en Windows, en ik slaag er (o.a.) niet in om Java te installeren...
Met dit misschien : http://nl.wikihow.com/Oracle-Java-insta ... untu-Linux

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

24 mar 2014, 17:59

Heb je bij de installatie van Ubuntu voor het juiste installatietype gekozen?

Afbeelding

Dus voor "Ubuntu naast Windows Windows 7 installeren".
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Pössl
Lid geworden op: 03 aug 2005, 20:56
Locatie: Leopoldsburg

24 mar 2014, 21:02

@Mendo,
Ik weet niet welke windows Aap had op zijn pc, maar indien het win7 was is het niet zo eenvoudig om linux naast win7 te plaatsen.
Blijkbaar gaat linux kijken naar het aantal primaire partities en dan krijgt men het installatiescherm zonder de mogelijkheid om linux naast win7 te plaatsen.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en door mijn onwetendheid van toen en verkeerde raadgevers is bij mij ook win7 verdwenen (raadgevers kwamen niet van sennet)
Grts[/u]
Een groet aan iedereen die oog heeft voor de natuur

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

24 mar 2014, 22:07

Ik ben geen onervaren pc gebruiker en heb desondanks de handen vol om een overstapje naar Linux, al dan niet in dual boot, tot een goed einde te brengen. Ik begrijp dan ook zeer goed dat het voor een gewone gebruiker niet zo evident is om zo iets tot een goed einde te brengen.
Linux is "Open Source". Als pluspunten zie ik voor Linux in eerste instantie het "gratis" zijn en anderzijds het onder druk zetten van betalende systemen als M$ Windows en Mac met daarnaast de verfrissende ideeën en de bij bepaalde distro's gebruiksvriendelijk ogende interface. Nadeel is dat het een speeltje is voor al wie zich geroepen voelt. Ook wordt er van bovenuit te weinig aan structuren vast gehouden. Door de verschillende distro's en hun opeenvolgende versies zie je door het bos al jaren de bomen niet meer. Wie is er dan nog in staat om voor dat alles de info up to date te houden? Ik kan daar een heel duidelijk antwoord op geven.... NIEMAND !!!
Daarmee denk ik dat dan ook meteen de verklaring is gegeven voor het, na al die jaren, nog steeds tegenvallende marktaandeel van Linux.

En eerlijk gezegd ik wens Linux een groter succes toe dan datgene wat ze, ondanks de vele inspanningen, tot nu toe behaald hebben. Ze zullen echter moeten leren in eigen boezem te kijken.

Als beginnende gebruiker stoot men zich niet graag steeds weer aan dezelfde steen.
Zo was het voor mij al jaren geleden dat ik nog eens kennis gemaakt had met Linux (Ubuntu). Het aanstaande uitwuiven van Windows XP heeft me, op vraag van enkele vrienden, terug even de linux-draad doen oppakken.

Linux zal nooit tot aan de enkels van M$ Windows of Mac reiken zolang ze niet het belang van het inkrimpen van het aantal distro's en hun afzonderlijke niet intern upgradebare versies zullen inzien.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat toch wel betreur want het potentieel is ruim aanwezig.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Aap
Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:41
Locatie: Sint-Truiden

24 mar 2014, 22:26

Het zit zo: Ik had eerst de versie 12... geinstaleerd, maar dat was een verwarrend gedoe en het spel wou tenslotte niet starten. Dan heb ik versie 13 .01 geinstalleerd en dat werkt prima, maar mijn "windows" was al verdwenen. De vraag om het niet te vevangen werd dus niet gesteld.

Wat Java betreft: Al die instructies vind ik ook op internet, maar waar en hoe voer ik in godsnaam die bevelen in ?

Iedereen bedankt overigens.
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

24 mar 2014, 22:39

Aap schreef:Het zit zo: Ik had eerst de versie 12... geinstaleerd, maar dat was een verwarrend gedoe en het spel wou tenslotte niet starten. Dan heb ik versie 13 .01 geinstalleerd en dat werkt prima, maar mijn "windows" was al verdwenen. De vraag om het niet te vevangen werd dus niet gesteld.
Neen, dat kan ook niet meer van zodra eer geen Windows meer op je pc staat. Het probleem is tot stand gekomen bij de installatie van Ubuntu versie 12.
Het is ook mogelijk dat je Windows er nog wel staat maar dat de bootmanager niet meer ok is.
Laatst gewijzigd door mendo op 25 mar 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Aap
Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:41
Locatie: Sint-Truiden

24 mar 2014, 22:53

Sorry beste. Het geval "Java" was aan Paul Simoens gericht... :oops:
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

24 mar 2014, 23:10

Er worden hier blijkbaar items uit andere onderwerpen binnen gehaald. Dat is dus om verwarring vragen hé.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

25 mar 2014, 11:19

aap,
Ik heb me laten verleiden om Ubuntu te instaleren. Helaas is nu mijn Windows Home Premium verdwenen... Herstellen via de "recovery disc" blijkt onmogelijk.
Als u een opstart disc kunt bemachtigen en de schijf terug kunt verdelen in partities is het misschien mogelijk de recovery schijf te gebruiken.
Aansluitend deze uitleg:
https://sites.google.com/site/computert ... d-Windows-

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 21:37

Ik denk dat je Windows nog steeds op je pc aanwezig is hoor maar dat er een fout zit in de grub. Daarom kan het antwoord van meloentoe in het volgende onderwerp voor u een oplossing zijn:
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=170254
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

25 mar 2014, 23:51

Tja, dat heb je nu met een zogezegde "merk" PC.
Had Aap nu een door een PC winkel zelf geassembleerde PC gekocht met een Windows DVD er bij geleverd, dan kon de Windows simpelweg terug geïnstalleerd worden.

Als de "PC" waarvan sprake een laptop is dan geldt bovenstaande natuurlijk niet. Maar dan heeft Aap vergeten van recocery DVD's aan te maken.

Aap
Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:41
Locatie: Sint-Truiden

26 mar 2014, 18:47

Beste vrienden,
Aap heeft een andere harde schijf gestoken en Windows laten opstarten via de "Recovery Disc". Het is een zenuwslopende bedoening, maar via de (ontelbare) updates die volgen op de basisinstallatie (en trouwens nog steeds lopende zijn) komt Windows Home Premium weer te voorschijn. Ik heb wel de ethernetkabel moeten gebruiken om op internet te geraken via mijn modem.
Ter info: De PC is een Lenovo Medion Akoya P6630.

Toch bedankt iedereen. :D
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).