Linux Mint 16 in dual boot met Windows XP

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

24 mar 2014, 16:07

Ik zal even uitleggen hoe ik als Linux-leek ben te werk gegaan bij de installatie van Lunux Mint 16 “Petra” cinnamon in een dual boot met een bestaande Windows XP installatie.
(Misschien doen Windows XP gebruikers er beter aan om voor “Linux Mint 13 Maya” te gaan maar daar kan ik op dit moment nog niet over oordelen.)

Lees hier hoe ik tewerk ben gegaan:

Lunux Mint 16 “Petra” cinnamon downloaden:
Hier de link naar de verschillende versies van Linux Mint 16 "petra":
http://www.linuxmint.com/release.php?id=21
Neem bv één van de eerste twee, al naargelang de mogelijkheden van je systeem (32 of 64 bit).

Voor een oude pc kom je al rap op de 32 bit versie uit. Voor recente pc’s op basis van UEFI zou de 64 bit versie vereist zijn.

Het ISO bestand op DVD branden.
Voor wie, zoals ik, Nero staan heeft die kan het ISO bestand openen met NERO Burning Rom. Kies dan voor branden. Uiteraard heb je een lege DVD in de lade liggen hé.

Voor wie niet weet hoe en met welk programma die ISO te branden die kan best de volgende methode hanteren: https://sites.google.com/site/computert ... vd-branden Punt 3, branden in Mint, is nu nog geen optie natuurlijk.

Voorbereiding:
https://sites.google.com/site/computert ... llatietips
Ik wil er vooral op wijzen dat je Systeempartitie 20 GB moet kunnen missen om tijdens de installatie van Linux Mint te kunnen vrij maken.
Een installatie op een andere partitie of schijf van de bestaande Windows systeempartitie heb ik nog niet gedaan en kan er dus ook niets over vertellen.


Installatie:
Start de computer op met de installatie DVD in het DVD station.

Na enige tijd krijg je al het Linux Live CD bureaublad te zien. Je kunt nu de weliswaar nog Engelstalige Linux Mint verkennen. Sommigen onder u willen het misschien voorlopig bij een verkenning houden.

Dubbelklik op het bureaubladicoon “Install Linux Mint” indien je daadwerkelijk wil gaan installeren.

Kies je taal (Nederlands) en klik op “Verder”.

Er wordt gemeld dat er ten minste 7,5 GB (best minstens 20 GB) vrije ruimte beschikbaar moet kunnen gemaakt worden en dat je met het Internet moet verbonden zijn . Klik in dat venster op “Verder”.

In het volgende venster staat “Installeer Linux Mint naast Microsoft Windows XP” standaard aangevinkt. Als dat is wat je wenst klik dan op “Verder”. De andere opties heb ik nog niet getest.

Nu krijg je een venster waarin de harde schijf kunt kiezen waarop je Linux Mint wil installeren. Standaard wordt de harde schijf waarop je Windows XP is geïnstalleerd voorgesteld. Indien je maar over één interne harde schijf beschikt, zoals in mijn geval, dan is dat niet onlogisch omdat je niet altijd een andere optie hebt. Linux heeft zelf al een herverdeling van die schijfpartitie berekend en voorgesteld. Daarbij zie je aan de hand van groene kleurenblokken precies welke ruimt er voor je Windows XP wordt voorbehouden en welke ruimte er zal vrijgemaakt worden voor Linux Mint. Door met de muisaanwijzer op de scheiding van die blokken te gaan staan verandert de muisaanwijzer in een tweezijdige pijl waarmee je de grootte van de blokken kunt aanpassen (slepen). Ik hou het echter bij het voorgestelde en klik op “Installeer nu”.

In het volgende venster klik je op “Verder” om in te stemmen met het wegschrijven van de ingestelde veranderingen.

In het venster “Waar bevind u zich?” staat voor ons Belgen “Brussel” weergegeven. Selecteer het en typ er de naam van je eigen gemeente. Klik op “Verder”. Opgelet: Je toetsenbord staat nu nog op QUERTY !!!

Nu komt het venster waarin je de toetsenbordindeling kunt kiezen. Standaard wordt “Belgisch / Belgisch” voorgesteld. Dat blijkt voor je standaard AZERTY toetsenbord de juiste keuze. Indien je twijfelt, klik dan op de knop “Toetsenbord vaststellen” en beantwoord de gestelde vragen. Bij mij kwam “Frans / Frans” uit de bus voor mijn AZERTY toetsenbord en dat beviel me niet. Heb dan bij de Instelling “Belgisch/Belgisch” eens van alles getypt in het invoerveldje “Type hier….” En daaruit bleek dat ik met Belgisch/Belgisch” de goede is. Klik ook nu weer op “Verder”.

In het venster” Wie bent u?” vul je o.a. je naam, de naam van de computer(verzin iets), een gebruikersnaam en een wachtwoord(verplicht) in. Maak ook nog de keuze tussen “Automatisch aanmelden” en “Mijn wachtwoord vragen om aan te melden” en klik op “Verder”.

De vereiste persoonlijke instellingen zijn uitgevoerd en de installatie gaat nu echt van start.

Zodra de installatie is voltooid krijg je de keuze tussen “Doorgaan met uitproberen” of “Nu herstarten”. Ik heb voor het laatste gekozen, de installatie kan immers niet meer worden teruggedraaid.

De installatie DVD wordt uitgeworpen.

In plaats dat de pc zou opstarten met het bootkeuzemenu kreeg ik een zwart venster met Engelstalige mededelingen (Welcome, enz….) in een wit luik in de linker bovenhoek. Dat leek me na enige tijd niet meer op te schieten. Heb dan de pc herstart (met de knop) en dan lukte de eerste opstart wel.

Standaard staat Minux als eerste in het bootmenu. Je kunt desgevallend met de pijltjestoets je vertrouwde Windows selecteren en op ENTER drukken maar dat willen we nu niet en gaan voor “Mint”.

Indien je er eerder voor gekozen hebt om je wachtwoord te vragen bij het inloggen, klik dan in het inlogscherm op je naam om je wachtwoord te kunnen invoeren. In het andere geval wordt je automatisch ingelogd.

Het is zeker in de beginperiode handig dat je er voor kiest het dialoogvenster te tonen bij het openen van Linux Mint. Zodra je voldoende vertrouwt bent met “Mint” kun je het kruisje wegklikken vóór “Dit dialoogvenster weergeven bij het opstarten” waardoor het niet meer zal getoond worden.

De pc afsluiten doe je via “Menu”. Door met de muisaanwijzer op de knoppen in de linker kolom te gaan krijg je een beschrijving van de knopfuncties.

Direct doen in Linux Mint 16 met Cinnamon
https://sites.google.com/site/computert ... directdoen
Ben er zelf nog niet aan toe gekomen.

Belangrijk:
De eerste keer dat je nu onder Wondows XP opstart zal er een schijfcontrole worden voorgesteld (witte tekst op blauwe achtergrond). Laat dat zijn gang gaan, dat is normaal. Dus zeker niet afwijzen !!!

**************
Interessante links:
https://sites.google.com/site/computert ... leren-mint
https://sites.google.com/site/computertip/mint
http://users.telenet.be/ghislaine.de.vo ... groot.html
Laatst gewijzigd door mendo op 25 mar 2014, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

25 mar 2014, 10:26

@mendo

Je schrijft :

(Misschien doen Windows XP gebruikers er beter aan om voor Linux Mint 13 Maya te gaan maar daar kan ik op dit moment nog niet over oordelen.)

Misschien had je beter een Mint 13 LTS als voorbeeld genomen ipv Mint 16 ?

Afbeelding

Het installeren blijft gelijk, maar je bent langer gerust ivm support...
Niet onbelangrijk...

Tip van een Linux-gebruiker (sinds 2008).:lol:
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 10:39

Ik had het vooraf ook wel gelezen. Voor mij is de duur van de support van geen belang want straks komen ze toch weer met andere versies en distro's.
Ik zie tot heden nog geen enkele reden waarom ik M$ Windows de rug zou toekeren.
Kunnen de Linux-fans me eens uitleggen waarom een recenter versie minder lang ondersteund zal worden dan een oudere? Dat is toch de omgekeerde wereld hé. Het is me een zooitje daar!
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

25 mar 2014, 11:33

@mendo

Oef...
Vooraf gelezen... en toch genegeerd... ?:lol:
Hoeveel gebruiken er nog IE6/7 in XP op dit eigenste moment... ?
Stopzetting van XP was al aangekondigd in 2009...
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 12:27

pcekspeer schreef:@mendo

Oef...
Vooraf gelezen... en toch genegeerd... ?:lol:
Ja, omdat ik met die 16 wilde kennis maken. Ziet er goed uit, maar heb nog geen gebruikservaring natuurlijk. Eventuele bugs kan ik dan ook nog niet tegengekomen zijn.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

25 mar 2014, 20:11

Wat ik vind van Linux dat je tegenwoordig alles op dvd moet
kunnen branden . De XP die ik ken kunnen alleen CD branden .
En dvd lezen . Dat was ook de reden dat ik Xubuntu genomen
had . Die gaat voorlopig nog op CD .

Ik heb nu geen ubuntu meer , maar ik dacht alvorens te installeren ,
de opstart CD of DVD te testen of ze goed gebrand is . Dit door bij de
opstart op esc te drukken dacht ik .
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 20:43

mendo schreef: Direct doen in Linux Mint 16 met Cinnamon
https://sites.google.com/site/computert ... directdoen
Ben er zelf nog niet aan toe gekomen.
Nu wel.

Maar wat een teleurstelling! Die richtlijnen zitten boordevol fouten, net zoals Mint 16 zelf trouwens.
Jaren geleden heb ik eens met Ubuntu en nog een andere distro waar ik de naam van vergeten ben geëxperimenteerd. Ook toen krioelde de boel van de fouten. Er is dus niet veel veranderd.
Minder kwantiteit en meer kwaliteit zou Linux een groter marktaandeel opgeleverd hebben.
Of ik verder nog tijd ga steken in Linux dat valt nog af te wachten.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

25 mar 2014, 21:07

@mendo

Je schrijft :
..Ik had het vooraf ook wel gelezen. Voor mij is de duur van de support van geen belang want straks komen ze toch weer met andere versies en distro's.
...

Na Mint 13 zijn er nog meerdere releases geweest..., o.a. de 16,waarvan er al verschillende geen support meer hebben...
Maar Mint 13 LTS (Long Term Support), wordt dus nog ondersteund tot april 2017...

PC starten met Linux Express Gate en na 3 sec. zit je op seniorennet, of je mails aan het checken, te skypen, ook nog met muziek als je wilt hé, enz...
Sinds 2008 al hé...
Windows ?
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 21:20

pcekspeer schreef:@mendo

PC starten met Linux Express Gate en na 3 sec. zit je op seniorennet, of je mails aan het checken, te skypen, ook nog met muziek als je wilt hé, enz...
Sinds 2008 al hé...
Windows ?
:wink:
Gooi dan Windows buiten en stop met posten op de Windows forums. :lol:
Hier op het Linux forum is er nood aan goede helpers. Waarom steek je daar dan niet meer tijd in?
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 21:28

@pcekspeer

http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=29490

Ik zie hier ook nog geen enkele Sticky van u. Toon eens hoe ervaren je bent (sinds 2008) en hoe groot je kennis is. :lol:
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

25 mar 2014, 21:37

@mendo

...maar... het klopt wel hé...

Win mag best... naast Linux draaien... Kan die nog iets van leren ?
Zelfde pc hé...
Win7 mag wel pas als 2de starten hé... ahja.
Heeft tenslotte genoeg geld gekost...
Linux daarentegen : O €
Moest het zelfs niet installeren...zo snel was die...
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 21:40

Waar blijven je Sticky's?
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Pössl
Lid geworden op: 03 aug 2005, 20:56
Locatie: Leopoldsburg

25 mar 2014, 21:46

@Mendo en @pcekspeer,

Ik heb alle respect voor jullie twee, ieder voor zijn kennis van software.
Ik weet ook ook niet welke de spanningen zijn tussen jullie beiden.
Maar los dit aub op via een pb.
Ik ben een beginner linux gebruiker, mint 16 petra cinnamon, en met jullie gehakketak leer ik echt niets bij.
Mvg,
Edgard
Een groet aan iedereen die oog heeft voor de natuur

Pössl
Lid geworden op: 03 aug 2005, 20:56
Locatie: Leopoldsburg

25 mar 2014, 21:59

@Mendo en @pcekspeer,

Ik heb alle respect voor jullie twee, ieder voor zijn kennis van software.
Ik weet ook ook niet welke de spanningen zijn tussen jullie beiden.
Maar los dit aub op via een pb.
Ik ben een beginner linux gebruiker, mint 16 petra cinnamon, en met jullie gehakketak leer ik echt niets bij.
Mvg,
Edgard
Een groet aan iedereen die oog heeft voor de natuur

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 22:01

Je hebt gelijk Pösll.
Maar blader eens terug naar het begin van dit onderwerp, dan kun je vaststellen dat pcekspeer er als de kippen bij was om me uit te dagen. Geen enkel antwoord van hem in dit onderwerp draagt iets bij aan het doel van mijn onderwerp. Als pcekspeer Linux Mint 13 LTS een beter keuze vindt dan Mint 16 dan zou hij er beter aan gedaan hebben daar zelf een installatiehandleiding voor op te zetten in een eigen onderwerp. Volgens zijn uitleg is hij een grote voorstander van Linux, wel daar merk ik hier op dit Linux forum helemaal niets van. Zeveren kan hij als de beste.
In het belang van de geïnteresseerden in dit onderwerp verzoek ik pcekspeer dan ook zich hier verder te onthouden. Hij heeft alle recht om zelf een nieuw onderwerp te starten waar hij zijn voorkeur voor Linux Mint 13 LTS in verf kan zetten en de mensen kan helpen bij de installatie daarvan.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.