Linux Mint 16 in dual boot met Windows XP

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 22:12

Pössl schreef: Ik ben een beginner linux gebruiker, mint 16 petra cinnamon, ..................
Mvg,
Edgard
Hoe zijn je ervaringen tot heden?
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Pössl
Lid geworden op: 03 aug 2005, 20:56
Locatie: Leopoldsburg

25 mar 2014, 22:33

@Mendo,
Mijn ervaringen zijn tot op heden eigenlijk positief.
Ik werk op dit ogenblik met 2 laptops.
1° Met op dit ogenblik nog xp
2° Een nieuwere laptop (gekregen) waar win7 opstond.
Door onervarenheid en verkeerde inlichtingen heb ik bij het installeren van mint 16, win7 kwijtgespeeld.
Mint 16 is nu geinstalleerd en voor een huis en tuin gebruiker heb ik tot op
heden nog geen problemen gehad. Het enige speciale programmaatje dat ik geinstalleerd heb is calibre (een ebook bibliotheek) en dat werkt ook goed.
Wat ik wel mis is "mailwasher" dat nog niet beschikbaar is in linux.
En heb ik iets gedaan wat niet eigenlijk niets is voor een beginner: ik heb virtualbox geinstalleerd en daarin draai ik nu nog xp voor noodgevallen.
Tot nu nog niet nodig gehad maar het is een noodoplossing in geval van...
Grts
Edgard
Een groet aan iedereen die oog heeft voor de natuur

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

25 mar 2014, 22:53

Jammer van je Windows 7. Misschien is die toch nog op je harde schijf aanwezig. Of heb je kunnen vaststellen dat Linux Mint je volledige harde schijf in beslag heeft genomen? je kunt dat zien via Menu / beheer / schijfgebruik.

Het meest opvallende probleem dat ik met Mint ervaar is dat sommige menu-items bij "Alle toepassingen" wegglippen van zodra ik er op wil klikken. Met name wanneer ik verder af daal in de lijst. Eigenlijk zijn dan enkel de afbeeldingen van die items weg want de snelkoppelingen die er achter zitten werken nog perfect. Dat zie ik aan de beschrijving die rechts onderaan in het menuvenster getoond wordt wanneer ik met de muis over de lege lijst ga.

Firefox levert me op dit ogenblik ook weer een vastloper op. Dat is eerder ook al gebeurd. Er rest me dan enkel nog de pc te resetten of af te sluiten met de powerknop.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

25 mar 2014, 23:31

@Pos

MailWasher Enterprise Server is er ook voor Linux, maar niet gratis...
Als je nog 10 liefhebbers vindt : 99 dollar per jaar, voor 10 mails.
http://www.firetrust.com/products/mailw ... r/download
Afbeelding
Meest populaire is deze :
http://blink.ucsd.edu/technology/email/ ... ail-a.html
Keuze :
http://www.linux-mag.com/id/826/
http://www.mailcleaner.org/
http://mailfilter.sourceforge.net/
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

26 mar 2014, 11:12

Wel Pössl, je maakte mij nieuwsgierig naar dat wondermiddel Mailwasher. Ik heb dus wat gegoogled en ben eigenlijk teleurgesteld. Ik heb in al de beschrijvingen van de filters niets teruggevonden dat niet in de filtermogelijkheden van Thunderbird zit. In dat opzicht is het nogal overbodig.
Wat meer is, er staat in de beschrijving iets wat niet kan kloppen nl. dat Mailwasher de mails checkt VOOR ze van de server volledig gedownload worden. Dat kan kan kloppen als je alleen filtert op de elementen van de heading van een mail (onderwerp, afzender, adres...), maar niet als je gaat filteren op de inhoud van een mail, dan moet Maolwasher die wel degelijk downloaden, helderziend is die niet.
Wat meer is, je kunt met Mailwasher ook mail "bouncen" naar de afzender (terugsturen), maar dat is een slecht idee, omdat spammers er in slagen een vals afzender adres in hun mails te steken (en nogal eens een adres van iemand die zelf die spams al heeft ontvangen), of de bounce kan ook terecht komen bij je eigen provider, en daar kan die op den duur ook niet gelukkig mee zijn.
Zie eens http://www.city-fan.org/mailwasher-bounce-bad.html

Pössl
Lid geworden op: 03 aug 2005, 20:56
Locatie: Leopoldsburg

26 mar 2014, 12:44

@hviaene,
Met mailwasher zie ik mijn mailtjes die op de server staan (ze worden niet gedownload) en kan ik van elk mailtje de 10 eerste lijntjes lezen.
Die mails die ik niet wens te downloaden worden door mij één voor één verwijderd op de server en de rest wordt gedownload.
Ik heb nergens geschreven dat ik filters ga toepassen op de titel of de inhoud
Mvg
Edgard
Een groet aan iedereen die oog heeft voor de natuur

Pössl
Lid geworden op: 03 aug 2005, 20:56
Locatie: Leopoldsburg

26 mar 2014, 17:25

@Mendo,
Mint heeft de volledige harde schijf ingenomen.
Op dit ogenblik ben ik in het buitenland met de laptop waar alleen xp opstaat.
Dus ik moet nu nog een beetje wachten om mint verder onder de knie te krijgen.
Een groet aan iedereen die oog heeft voor de natuur

Pössl
Lid geworden op: 03 aug 2005, 20:56
Locatie: Leopoldsburg

26 mar 2014, 17:39

@pcekspeer,
Dank voor je linken. Heb deze nagelezen maar ze werken niet op dezelfde manier als mailwasher. De betalende versie kende ik al. Voor windows is
hij wel gratis.
Ik laat mailwasher in windows niet zelf berichten verwijderen. Ik krijg een lijst met berichten die op de server staan en dan klik die berichten zelf aan die mogen verwijderd worden.
VB: ik vlieg regelmatig met Aegean airlines, doordat ik mijn vluchten via internet vastleg hebben ze mijn emailadres. Daarop krijg ik dus zowel reklame berichtjes voor goedkope vluchten alsook de berichten met mijn boardingstikets. Met mailwasher kan ik nu op de server de reklameberichtjes annuleren en de andere berichten laten downloaden.
Grts
Edgard
Een groet aan iedereen die oog heeft voor de natuur

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

26 mar 2014, 18:02

@Mendo ;
Betreffende het vastlopen , dat had ik met Ubuntu zo opgelost .
Misschien gaat dat ook voor Linux mint . Bij Ubuntu staat dat niet
standaard in het toetsenbord zoals bij windows .

Afbeelding

Succes met je Linux , krijg ook al terug zin om ergens een XP op de
kop te tikken om er Linux op te zetten . Er is één nadeel mijn fotoprograms
gaan er niet op . En die Gimp is goed maar toch ( zal gewoonte zijn )

Jean55
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

26 mar 2014, 23:06

Bedankt voor de moeite jean55.

Ik heb echter niet veel zin naar lapmiddelen te gaan grijpen om uit een vastloper te geraken. Bij gelegenheid installeer ik nog eens een andere distro en als ik ook dan op zoveel bugs stuit dan gaan de Linux boeken weer dicht.

Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik op mijn Windows pc's naar eens een vastloper heb gehad. Zo een "vies" product is Windows dus toch niet.
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

27 mar 2014, 18:14

Pössl schreef:@hviaene,
Met mailwasher zie ik mijn mailtjes die op de server staan (ze worden niet gedownload) en kan ik van elk mailtje de 10 eerste lijntjes lezen.
Die mails die ik niet wens te downloaden worden door mij één voor één verwijderd op de server en de rest wordt gedownload.
Ik heb nergens geschreven dat ik filters ga toepassen op de titel of de inhoud
Mvg
Edgard
Dan vraag ik mij af wat je er eigenlijk op wint. Voor de meeste mail (die bij mij toch) maakt het weinig of niets uit als een programma alleen maar de eerste 10 lijnen leest, of ineens heel de mail download. Het maakt bitter weinig uit in snelheid en in ruimte.
Tenzij dat je iemand bent die dagelijks verschillende (veel???) mails binnenkrijgt met allerhande pps'en en filmpjes?????
Daar heb ik op een andere manier korte metten mee gemaakt. Ik heb die verzenders duidelijk gemaakt dat ik die dingen niet wil en ze zonder te bekijken in de vuilbak kieper. Als die dan daar kwaad voor is ...... kan ik mij niet aantrekken.

mendo
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:48

27 mar 2014, 19:19

jean55 schreef:@Mendo ;
Betreffende het vastlopen , dat had ik met Ubuntu zo opgelost .
Misschien gaat dat ook voor Linux mint ......
En ja hoor, het gaat ook bij Linux Mint. Ik kwam het daarnet tegen nadat ik mijn installatie van Linux Mint 13 "Maya" Xfce aan het afwerken was.
Die Linux Mint 13 "Maya" Xfce lijkt me weel stabieler. Maar het is eigenlijk voorbarig dat nu al te beweren. Zie elders.....http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=176977
Niet vergeten…
De installatie van gratis-software gaat vaak gepaard met een aanbod tot installeren van ongevraagde programmas’ of toolbars. Verwijder desgevallend het vinkje bij die EXTRA aanbieding.

Jabecque
Lid geworden op: 04 apr 2014, 12:54
Locatie: Brugge

12 apr 2014, 13:44

Mendo,

Ik ben nieuw op dit forum, het is eindelijk (nogal gecompliceerd) gelukt om in te loggen.

Deze namiddag komt men met een DVD om te branden, ik vroeg om een brandblusser mee te brengen!

- Waarom LINUX Mint 16 "Petra" Cinnamon naast XP installeren, neemt toch meer plaats in en draait dan misschien trager.
Of kan Linux niet genoeg zelfstandig werken, ik gebruik het alleen om emails te openen, bankieren,dagbladen en seniorennet lezen, printen. Met Windows misschien weer gevaar voor malware....?

- Ik heb ImgBurn gedownload , is dat voldoende om te branden of heb je nog een ander soort hardware nodig? Ik heb geen Nero staan, dus ImgBurn vervangt Nero?

- Petra heb ik ook binnengehaald (32 en 64 bit) welke van de twee is het gemakkelijkste. Mijn PC is AMD Athlon (tm) 64 Processor 3500+ Kloksnelheid 2.21GHz, 512MB (is dat RAM?)
Systeem Microsoft Windows XP, Home Edition, Versie 2002, Service Pack 3.

- Ik voel mij bedrogen met MS gelijk met Electrabel, moet die nooit meer hebben!

Straks naar St.Pieters Tempelhof, mijn kleinkind gaat voetballen, veel leuker dan Club-Anderlecht!

Groetjes en dank voor goeie raad! 8)
Simpel uitleggen: Windows XP naar Linus Mint 16,
hartelijk dankjewel!
Ik heb een PC met platscherm, toetsenbord,printer,HPscanjet3800,PCbak van 43cm hoog er staat geen merk op!

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

12 apr 2014, 17:24

Uw processor is OK. Maar je RAM 520 MB is aan de krappe kant Ik vermoed zelfs dat SP3 daar slecht op draait. Alhoewel AMD een 64 bit is zou ik kiezen voor 32 bit (meer software beschikbaar) en dat werkt op 32 bit.
Je kunt de dvd branden en het OS uitproberen zonder te installeren. Het gaat dan wel wat langzamer, maar je hebt wel een idee.
Ook heel belangrijk is de plaats op de harde schijf. Als je de twee naast mekaar zet dan moet er toch gauw een 20 GB over zijn om Mint op te laten werken. In principe wordt er een stuk van Windows afgenomen.
Het gemakkelijkste is natuurlijk Mint alleen installeren.
Ook belangrijk is de printer. Met HP geen problemen, maar met Canon kun je een driverprobleem hebben. Alhoewel op de site van Canon kun je linux drivers downloaden, maar ze mogen ook niet te oud zijn.
Uitproberen op de life dvd zonder te installeren.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Jabecque
Lid geworden op: 04 apr 2014, 12:54
Locatie: Brugge

12 apr 2014, 19:41

Dankjewel! :wink:
Simpel uitleggen: Windows XP naar Linus Mint 16,
hartelijk dankjewel!
Ik heb een PC met platscherm, toetsenbord,printer,HPscanjet3800,PCbak van 43cm hoog er staat geen merk op!