Harde schijf vol... waarmee?

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

janfont
Lid geworden op: 09 aug 2014, 21:12

09 aug 2014, 21:33

Beste Linuxers,
Ik volg deze groep al een tijdje en telkens weer bewonder ik jullie kennis van zaken en het geduld waarmee problemen opgelost worden.
Ikzelf zit hier nu met een probleem dat ik door te googelen niet opgelost krijg.
Mijn harde schijf zit vol.. heg 2 weken geleden mijn PC voorzien van een nieuwe LinuxMint17 via upgrade door te formatteren. Op mijn PC zit dus niets anders dan Mint.
De harde schijf toont in 'schijfgebruik' een bezetting van 594 Gb van de 626 beschikbare Gb. Als ik dit dan wil analyseren zie ik dat ./ 310 Gb inneemt en de Home directory 300 Gb. Waar is mijn harde schijf dan mee gevuld? En hoe krijg ik ze terug vrij?

Op voorhand dank voor de aandacht waarmee jullie dit zullen lezen

Jan

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 aug 2014, 09:49

janfont schreef:Beste Linuxers,
Ik volg deze groep al een tijdje en telkens weer bewonder ik jullie kennis van zaken en het geduld waarmee problemen opgelost worden.
Ikzelf zit hier nu met een probleem dat ik door te googelen niet opgelost krijg.
Mijn harde schijf zit vol.. heg 2 weken geleden mijn PC voorzien van een nieuwe LinuxMint17 via upgrade door te formatteren. Op mijn PC zit dus niets anders dan Mint.
De harde schijf toont in 'schijfgebruik' een bezetting van 594 Gb van de 626 beschikbare Gb. Als ik dit dan wil analyseren zie ik dat ./ 310 Gb inneemt en de Home directory 300 Gb. Waar is mijn harde schijf dan mee gevuld? En hoe krijg ik ze terug vrij?

Op voorhand dank voor de aandacht waarmee jullie dit zullen lezen

Jan
Als je via Hulpmiddelen - Schijven kijkt, welke partities staan er op je harde schijf?

janfont
Lid geworden op: 09 aug 2014, 21:12

10 aug 2014, 19:59

Dank u voor de reactie,

Heb op de harde schijf een
part 1 bestandsspartitie van 637 Gb ext4
part 2 Uitgebreid van 3.2 Gb extended
part 5 Wissel 3.2 Gb swap

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 aug 2014, 09:37

janfont schreef:Dank u voor de reactie,

Heb op de harde schijf een
part 1 bestandsspartitie van 637 Gb ext4
part 2 Uitgebreid van 3.2 Gb extended
part 5 Wissel 3.2 Gb swap
Ja, dat is niet zo erg slim, want je hebt alleen maar een / partitie, en geen aparte /home partitie. Wat maakt dat - als je ooit een nieuwe of andere versie installeert, je het riziko loopt al je gegevens (dokumenten, fotos enz...) te overschrijven.
Nu heeft je PC eigenlijk 310 Gb aan gegevens, waarvan 300 Gb in je /home map zitten.
Ik kan alleen maar vermoeden, dat je (of iemand die je geholpen heeft) in de overtuiging was dat /home op een andere partitie stond, en het rezultaat kan dus zijn dat al je mappen van /home nog ergens een tweede keer op je harde schijf staan.

janfont
Lid geworden op: 09 aug 2014, 21:12

11 aug 2014, 19:28

Ik vrees dat ik dat helemaal alleen gekund heb. Suggesties?
Home op een andere partitie plaatsen. Wel niet zo eenvoudig een nieuwe partitie te maken met een volle schijf.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 aug 2014, 08:57

janfont schreef:Ik vrees dat ik dat helemaal alleen gekund heb. Suggesties?
Home op een andere partitie plaatsen. Wel niet zo eenvoudig een nieuwe partitie te maken met een volle schijf.
Ga dan eerst op zoek naar die dubbele mappen. Vertrek vanop Bestandssysteem, en kijk de namen vand emappen na.
Eén mogelijkheid is dat (als je gebruiker "jan" zou zijn) je onder /home/jan, je naast de gebruikelijke mappen Afbeeldingen enz..., terug een map jan zou vinden met daaronder terug dezelfde mappen. of iets in die stijl.
Als je die dubbels gevonden hebt, verwijder die dan, en dan zul je terug de nodige ruimte hebben om een nieuwe partitie te maken.