Grafische kaart

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

ebo
Lid geworden op: 27 okt 2004, 18:15
Locatie: Temse

16 okt 2014, 19:34

Juist Oberon,die PC is 10 jaar oud,dat zijn zowat de middeleeuwen.Er was dus XP op geïnstaleerd,ik wou dus eens(proberen)werken met Linux.
Wat ik niet begrijp is ,met XP was er vlot te werken, Linux of Ubuntu krijg ik niet aan de praat.
Doe wat ge gaarne doet....als het mogelijk is.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

16 okt 2014, 20:19

Ik heb op zo'n oude bak onlangs Mageia4 geïnstalleerd en Xfce als grafisch pakket gekozen (geen Gnome of KDE of.....). daar valt mee te werken, 't is natuurlijk geen snelheidsmonster.
Alle hardware werd ook herkend en deftig gebruikt.
Ik heb jaren geleden zelf ook nog zo'n VIA kaart gehad, en toch aan de praat gekregen, maar ondertussen is mijn PC al twee keer verbouwd, ik kan je dus geen goede raad meer uit mijn mouw schudden.

ebo
Lid geworden op: 27 okt 2004, 18:15
Locatie: Temse

18 okt 2014, 19:15

hviaene schreef:Ik heb op zo'n oude bak onlangs Mageia4 geïnstalleerd en Xfce als grafisch pakket gekozen (geen Gnome of KDE of.....). daar valt mee te werken, 't is natuurlijk geen snelheidsmonster.
Alle hardware werd ook herkend en deftig gebruikt.
Ik heb jaren geleden zelf ook nog zo'n VIA kaart gehad, en toch aan de praat gekregen, maar ondertussen is mijn PC al twee keer verbouwd, ik kan je dus geen goede raad meer uit mijn mouw schudden.
Ik heb nu W7 geïnstalleerd op oude PC.Alles draait behoorlijk,ook filmpjes op YouTube,is nu ook geen snelheidsmonster,het laden van pagina`s gaat trager,maar er is mee te werken.
Hier is dus geen probleem met de grafische kaart,maar Linux kan ik er niet opkrijgen(als test)
Doe wat ge gaarne doet....als het mogelijk is.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 okt 2014, 09:06

Ik gellof er eerlijk gezegd geen bal van dat die grafische kaart niet onder Linux aan het werk is te krijgen. Maar ja, als we na 3 keer vragen nog altijd niet weten welke kaart het nu juist is, dan is goede raad zeeer duur.

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

19 okt 2014, 12:58

Waarschijnlijk hebben we hier met een S3 kaart te doen. Indertijd overgenomen door Via.
die draait wel op linux, zoals je in de eerste post hebt aangegeven, maar niet ideaal. Trouwens dat is ook het geval in W7. Om het goed doen te werken moet je de driver van de fabrikant hebben. En die zijn voor linux en windows te vinden op de site van S3. Maar eerst moet je de exacte naam van de kaart kennen en dat weten we spijtig genoeg nog altijd niet. In Windows zijn er programmaatjes zat om dat uit te vissen. Vroeger gebruikte ik Everest. Installeren en dan weet je het.
http://www.s3graphics.com/en/drivers/
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Progger
Lid geworden op: 19 feb 2005, 16:22
Locatie: 2845 Niel

20 okt 2014, 10:54

Oberon schreef: Waarschijnlijk hebben we hier met een S3 kaart te doen. Indertijd overgenomen door Via.

Klopt, dit is de bewuste kaart die daar in zit:

Grafische kaart: VIA Technologies,inc. KM 400/KN 400/P4M800(S3 Unichrome)
Progger

Een goede raad:...
Luister nooit naar goede raad...

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

21 okt 2014, 08:45

Progger schreef:Oberon schreef: Waarschijnlijk hebben we hier met een S3 kaart te doen. Indertijd overgenomen door Via.

Klopt, dit is de bewuste kaart die daar in zit:

Grafische kaart: VIA Technologies,inc. KM 400/KN 400/P4M800(S3 Unichrome)
Die moet werken onder Linux, ik heb er (lang geleden) zelf zo een gehad.

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

21 okt 2014, 12:34

We hebben hier te doen met een geîntegreerde grafische chip ingebouwd in de Via chipset KM400.
Ik heb gezocht naar specifieke drivers van via , maar ik heb op hun website niets gevonden, wel drivers voor andere S3 kaarten. Einde verhaal.
Maar in ubuntu en afgeleide zit er wel een opensource driver tw openchrome. En die werkt maar niet echt goed. Het probleem is dat in recente linuxversies het oude xorg.
conf is opgeslitst in verschillend nieuwe bestanden zonder verwijzing naar openchrome.
Oplossing is een xorg.conf bestand maken. Hoe?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1493835
En dan openchrome toevoegen aan de sectie Devices. Hoe?
http://www.freedesktop.org/wiki/Openchr ... iguration/
Een beetje ingewikkeld.
Anderzijds kan ik begrijpen dat men geen energie steekt in een driver die door de fabrikant zelf is afgeschreven.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

22 okt 2014, 08:59

Oberon schreef:We hebben hier te doen met een geîntegreerde grafische chip ingebouwd in de Via chipset KM400.
Ik heb gezocht naar specifieke drivers van via , maar ik heb op hun website niets gevonden, wel drivers voor andere S3 kaarten. Einde verhaal.
Maar in ubuntu en afgeleide zit er wel een opensource driver tw openchrome. En die werkt maar niet echt goed. Het probleem is dat in recente linuxversies het oude xorg.
conf is opgeslitst in verschillend nieuwe bestanden zonder verwijzing naar openchrome.
Oplossing is een xorg.conf bestand maken. Hoe?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1493835
En dan openchrome toevoegen aan de sectie Devices. Hoe?
http://www.freedesktop.org/wiki/Openchr ... iguration/
Een beetje ingewikkeld.
Anderzijds kan ik begrijpen dat men geen energie steekt in een driver die door de fabrikant zelf is afgeschreven.
Biedt Ubuntu de vesa drivers niet meer aan?