Linux Distro

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 mar 2015, 13:05

Op een laptop met Windows 7 64 bit SP1 en 4 GB geheugen, stond er voor kort Linux Mint Maya met dual boot Windows 7.
Om reden van enkele problemen, is Linux Mint van de laptop verwijderd (MBR hersteld via Ultimate Boot Disk), zodat bij aanzetten Windows 7 normaal alleen opstart.
Zoals blijkt uit de bijgevoegde afbeelding, blijft er na verwijdering van de Linux partities (met GParted), nu nog een deel op de schijf over als "niet toegewezen".
De vragen zijn :

Hoe kan ik dat niet toegewezen deel bvb. toevoegen aan C:\ ?

Zoniet, kan ik dit niet toegewezen deel formatteren als aparte partitie waar ik Linux Mint opnieuw op installeer, t.t.z. Linux zou dan op een aparte schijf komen.

Het probleem is dan echter dat deze nieuwe partitie (laat ons die F noemen), te groot is om Linux Mint op te installeren, indien ik die als Ext4 zou formatteren (ong. 74 gb, te veel voor Linux natuurlijk).

Hoe verklein ik die dan en voeg ik het resterende deel bij bvb. C:\.

Partitie D bevat de recovery gegevens om de computer naar de fabrieksinstellingen te zetten en daar raak ik liever niet aan.

Sorry voor deze resem vragen, maar ik zit vast door het feit dat ik geen uitweg zie om mijn schijf optimaal te verdelen.

Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

23 mar 2015, 17:21

Dat gaat niet, partities moeten één aaneengesloten ruimte zijn op een schijf.
Maar ik denk dat je C partitie meer dan groot genoeg is. het is immers zaak om al je gegevens te versassen naar je D: partitie, zo kun je vermijden dat een nieuwe Windows installatie evt heel je C overschrijft.
Ik zou de D partitie vergroten, en evt. genoeg niet toegekende ruimte overlaten om later evt. nog een Linux installatie op te kunnen doen.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 mar 2015, 17:43

Bedankt.
Windows 7 hoef ik echter niet opnieuw te installeren of te herstellen. Werkt nog 100 %.
Mijn grootste probleem is nu dat ik niet goed weet om dat niet toegewezen gedeelte naar een andere partitie (D dus) over te zetten en er een gedeelte van over te houden om Linux Mint er op te zetten.
Tussen haakskes : kan dat geen kwaad als ik de D partitie vergroot aangezien dat het gedeelte voorbehouden is om ev. Windows 7 naar de fabrieksinstellingen te zetten ?
GParted is me wel een beetje bekend, maar van dat verzetten van partities weet ik nagenoeg niks af.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 mar 2015, 22:32

Intussen ben ik er al in geslaagd om het "niet toegewezen" gedeelte van de schijf van de laptop, te formatteren en er Linux op te installeren.

Ik heb echter de grootte niet kunnen aanpassen, noch een gedeelte kunnen versassen naar schijf D.

In ieder geval al bedankt voor de info en ik laat nog wel iets weten van het verder verloop.
Problemen zullen er allicht nog opduiken.

Ps. Als je me nog eens kon vertellen hoe ik de Linux partitie toch nog zou kunnen verkleinen en een deel versassen naar schijf D, dan zou ik dat héél graag lezen. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

24 mar 2015, 09:01

Om te antwoordeb op je twee boodschappen:
" Windows 7 hoef ik echter niet opnieuw te installeren of te herstellen. Werkt nog 100 %. "
Dat is goed voor jou, maar dat is geen garantie voor de toekomst, en wat ga je doen als straks Win10 uitkomt en Win7 ondersteuning ingetrokken wordt?

"kan dat geen kwaad als ik de D partitie vergroot aangezien dat het gedeelte voorbehouden is om ev. Windows 7 naar de fabrieksinstellingen te zetten ? "
Van dat laatste geloof ik eerlijk gezegd niet veel van. Zo'n partitie heet gewoonlijk Recovery of zoiets, maar niet Data. Tenzij je zelf daar een backup van je C geplaatst hebt?

" GParted is me wel een beetje bekend, maar van dat verzetten van partities weet ik nagenoeg niks af."
Dat zal niet, want dat gaat zomaar niet.

"Als je me nog eens kon vertellen hoe ik de Linux partitie toch nog zou kunnen verkleinen en een deel versassen naar schijf D, dan zou ik dat héél graag lezen"
Daar is het nu te laat voor. Je had eerst (zie mijn eerste bericht) in Schijfbeheer de D partitie moeten vergroten, dat kan zomaar) en dan Mint installeren. Of misschien had je die bewerkingen kunnen doe tijdens de Mint installatie, maar daarvoor ken ik Mint niet genoeg.
Al wat je nu kunt doen, is in Widowd schijfbeheer proberen de Linux partitie te verwijderen, D vergroten en op de resterende vrije ruimte terug Mint installeren.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

24 mar 2015, 18:51

Veel dank voor uw info.
hviaene schreef:Om te antwoordeb op je twee boodschappen:
" Windows 7 hoef ik echter niet opnieuw te installeren of te herstellen. Werkt nog 100 %. "
Dat is goed voor jou, maar dat is geen garantie voor de toekomst, en wat ga je doen als straks Win10 uitkomt en Win7 ondersteuning ingetrokken wordt?
Niet erg. Ik hoorde al dat Windows 7 nog een jaar ondersteund wordt. Als liefhebber, zal ik tegen die tijd Linux (Mint) al wat beter onder de knie hebben en kan ik dan volledig overschakelen op Linux zonder dual boot met Windows.
hviaene schreef:"kan dat geen kwaad als ik de D partitie vergroot aangezien dat het gedeelte voorbehouden is om ev. Windows 7 naar de fabrieksinstellingen te zetten ? "
Van dat laatste geloof ik eerlijk gezegd niet veel van. Zo'n partitie heet gewoonlijk Recovery of zoiets, maar niet Data. Tenzij je zelf daar een backup van je C geplaatst hebt?
Die D schijf heet inderdaad Recovery. Buiten wat data, heb ik geen wijzigingen aan D aangebracht. In het verleden heb ik reeds 2 maal de laptop naar de fabrieksinstellingen gezet. Dat ging telkens vlot.
hviaene schreef:" GParted is me wel een beetje bekend, maar van dat verzetten van partities weet ik nagenoeg niks af."
Dat zal niet, want dat gaat zomaar niet.
Jammer dat je me niet kunt uitleggen hoe ik dat moet doen.
hviaene schreef:"Als je me nog eens kon vertellen hoe ik de Linux partitie toch nog zou kunnen verkleinen en een deel versassen naar schijf D, dan zou ik dat héél graag lezen"
Daar is het nu te laat voor. Je had eerst (zie mijn eerste bericht) in Schijfbeheer de D partitie moeten vergroten, dat kan zomaar) en dan Mint installeren. Of misschien had je die bewerkingen kunnen doe tijdens de Mint installatie, maar daarvoor ken ik Mint niet genoeg.
Ik heb me gebaseerd op deze info. Daar is wel sprake van Linux partities te deleten, maar niet te verzetten. Enfin, we zien wel.
hviaene schreef:Al wat je nu kunt doen, is in Windows schijfbeheer proberen de Linux partitie te verwijderen, D vergroten en op de resterende vrije ruimte terug Mint installeren.
Kan er met Windows schijfbeheer, Linux partities bewerkt worden ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 mar 2015, 08:54

Toby,
"Die D schijf heet inderdaad Recovery."
Kijk dan eens naar het screenshot dat je de eerste keer hebt geplaatst, daar staat wat anders, en daar ga ik op verder natuurlijk.

Er is niets uit te leggen aan het verplaatsen van partities, dat gaat niet. Al wat je kunt doen is de volledige inhoud van de partities elk afzonderlijk ergens anders op kopiëren, dan de partities kompleet verwijderen en opnieuw aanmaken.
Maar ik vrees dat je Windows installatie er van zal bijven uitgaan dat je die op C en D moet houden. M.a.w. je kunt wel de grootte van de partities wijzigen, maar niet hun volgorde. En ik zou er niet aan beginnen vooraleer je een image hebt genomen van je volledige schijf.

Als je intentie is om volledig op Linux over te schakelen, dan vind ik dat zeer verstandig en trek je dan voorlopig van heel de boel niey teveel aan. Maar ik zou je aanraden - als je dat nu al niet doet - om nu al over te schakelen in Win op dezelfde software die je later in linux gaat gebruiken: Thunderbird voor mail, Firefox, LibreOffice ..... Dat gaat je later wat kopzorg besparen.

Of Windows Schijfbeheer Linux partities kan bewerken? Niet veel, max. alleen verwijderen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

25 mar 2015, 09:07

Hviaene schreef: Dat is goed voor jou, maar dat is geen garantie voor de toekomst, en wat ga je doen als straks Win10 uitkomt en Win7 ondersteuning ingetrokken wordt?

Beetje kort door de bocht vind ik : wanner de support voor Win7 beëindigd wordt zal de gebruiker ook wel toe zijn aan een nieuw PC denk ik zo.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

25 mar 2015, 15:11

hviaene schreef:Toby,
"Die D schijf heet inderdaad Recovery."
Kijk dan eens naar het screenshot dat je de eerste keer hebt geplaatst, daar staat wat anders, en daar ga ik op verder natuurlijk.
Natuurlijk kon je dat niet zien, ik heb de term "Recovery" gehaald uit mijn verkenner.
Voor de rest kan ik verder en zoals je zegt, ga ik daar niet verder aan prutsen. Het draait goed en houden zo. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

25 mar 2015, 15:14

Paul Siemons schreef: wanner de support voor Win7 beëindigd wordt zal de gebruiker ook wel toe zijn aan een nieuw PC denk ik zo.
Zo is 't. :)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !