backuppen van hele distro+

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

24 mar 2007, 14:30

Goeielinux allemaal,
Ik zit momenteel met een vraag waar ik niet erg veel van terugvind.
Ik zou mijn mijn hda5 (ubuntu) willen kopieren naar hda4...maar heb al verschillende oplossingen gezien, en wil toch zeker spelen want ik wil niks verliezen van mijn muziek...de rest is nog zo erg niet :roll: .
Hoe doe ik dat het best...met een live-cd en dan bijv dd if=/dev/hda5 of=/dev/hda4 ??
momenteel ziet het er zo uit ;
hda1 ext3 >>mandriva testinstallatie met boot 58.6GB
hda2 swap 2.93GB
hda5 ext3 >>ubuntu / 38.7 GB
hda6 swap 2.93GB
hda4 ext3 leeg voor backup ! 58.6 GB
nog een vraagje...mag ik de mandriva formateren en een andere distro opzetten (natuurlijk mag dat) , maar heb ik die bootloader niet nodig voor de ubuntu instalatie ? En ja nog iets, als die ubuntu gekopieerd is, kan die dan ook geboot worden en moet ik daar iets voor doen ?
Dat is het voor nu...er zal mij nog wel iets binnenschieten, want ik vergeet soms wat ik een uur geleden heb gedaan.
Bedankt iedereen !!
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

25 mar 2007, 14:10

Hmmmm waarom een hele distro overzetten?

Ik zie dat je het jezelf moeilijk (ge)maakt (hebt) doordat je in onderstaande configuratie geen aparte /home partitie voorzien hebt:

hda1 ext3 >>mandriva testinstallatie met boot 58.6GB
hda2 swap 2.93GB
hda5 ext3 >>ubuntu / 38.7 GB
hda6 swap 2.93GB
hda4 ext3 leeg voor backup ! 58.6 GB

Je boot via je mandriva's GRUB wellicht. Dan raad ik ja aan om in die lege backubpartitie je /home folders te kopiëren, en in je fstab van beide distro's /dev/hda4 als /home te mounten.
Op die manier kun je je /home data van mannie en deze van ubuntu daar makkelijk in kwijt.

Eens je al je data in je aparte /home partitie geplaatst hebt, dan kun je zonder problemen een nieuwe distro installeren in je mandriva partitie. Alleen moet je dan ofwel via de partitioneringstools van de installatie ofwel nadien maken dat je /dev/hda4 mount als /home en die NIET FORMATTEERD.
In je /home maak je dan voor iedere distro een /home/distro_user map aan. Alleen kijken of je al de data geraakt m.b.t. de rechten (de UID). Sommigen beginnen op 500, anderen op 1000 enz.. Dus daar wel wat uitklijken.

Als je dan je GRUB wil gebruiken om alle distro's te booten, dan moet je de menu.lst in je grub folder van de distro die in bv. /dev/hda1 staat aanpassen om de andere distro's ook te kunnen booten.

--
Alain

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

25 mar 2007, 23:47

wamukota schreef:Hmmmm waarom een hele distro overzetten?

Eerst wil ik je bedanken voor de respons, Alain.
Wat je daar zegt is idd waar, en het is natuurlijk daarna gemakkelijker om meerdere backups van andere distro's erbij te zetten...had ik niet over nagedacht.

Ik zie dat je het jezelf moeilijk (ge)maakt (hebt) doordat je in onderstaande configuratie geen aparte /home partitie voorzien hebt:

Had niet gedacht dat ik bij ubuntu zou blijven, maar zo'n dingen groeien en blijven groeien, en nu sta ik daar natuurlijk.

Je boot via je mandriva's GRUB wellicht. Dan raad ik ja aan om in die lege backubpartitie je /home folders te kopiëren, en in je fstab van beide distro's /dev/hda4 als /home te mounten.
Op die manier kun je je /home data van mannie en deze van ubuntu daar makkelijk in kwijt.

Van die mannie ga ik niks bijhouden...ga direct na de ubuntu-backup fedora 6 eens proberen.

Eens je al je data in je aparte /home partitie geplaatst hebt, dan kun je zonder problemen een nieuwe distro installeren in je mandriva partitie. Alleen moet je dan ofwel via de partitioneringstools van de installatie ofwel nadien maken dat je /dev/hda4 mount als /home en die NIET FORMATTEERD.

Hier heb ik een vraagje over...telkens als ik een andere distro test moet ik dus die /home mounten ? lijkt me wel logisch...en dan telkens in de /home van hda4 ook aanpassen, jaja ik begin het te snappen, bedankt hoor.
In je /home maak je dan voor iedere distro een /home/distro_user map aan. Alleen kijken of je al de data geraakt m.b.t. de rechten (de UID). Sommigen beginnen op 500, anderen op 1000 enz.. Dus daar wel wat uitklijken.

DAAR zal ik nog wat moeten over studeren, want dat is latijns,goed om te weten althans.

Als je dan je GRUB wil gebruiken om alle distro's te booten, dan moet je de menu.lst in je grub folder van de distro die in bv. /dev/hda1 staat aanpassen om de andere distro's ook te kunnen booten.

Hier ook een vraagje ; kunnen ALLE distro's overweg met grub...ik meen me te herrinneren dat ik daar iets over heb gelezen ?
Moet ik dan de chainloader van grub inschakelel, of juist niet ? (las daar iets over) of gebeurt dat vanzelf ?
Zal nog wel enkele vraagjes hebben hoor, ik ben maar een beginner op dat vlak...LINUX IS FUN !!

groetjes, luc
--
Alain
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

26 mar 2007, 08:43

sudo schreef:Had niet gedacht dat ik bij ubuntu zou blijven, maar zo'n dingen groeien en blijven groeien, en nu sta ik daar natuurlijk.
Het is sowieso aan te raden om bij elke distro (en ook bij MS-Windows) om je data op een andere partitie te zetten dan je OS.
Goede distro's doen dat automatisch bij het installeren. Doen ze het niet, dan is het de zaak om als gebruiker manueel je harde schijf te partitioneren om de drie partities aan te maken:

/ (root) : Met 8 Gb heb je genoeg
swap : 1 GB moet volstaan
/home : de rest van je HD
sudo schreef:Van die mannie ga ik niks bijhouden...ga direct na de ubuntu-backup fedora 6 eens proberen.
Als je een distro wil proberen, raad ik je aan om via VMWare aan de rit te gaan. Het grote voordeel van virtualization is dat je niks aan je systeem moet veranderen en je ook nooit in problemen komt met GRUB's en andere LILO's daar alles in een virtuele computer draait.
sudo schreef: Eens je al je data in je aparte /home partitie geplaatst hebt, dan kun je zonder problemen een nieuwe distro installeren in je mandriva partitie. Alleen moet je dan ofwel via de partitioneringstools van de installatie ofwel nadien maken dat je /dev/hda4 mount als /home en die NIET FORMATTEERD.

Hier heb ik een vraagje over...telkens als ik een andere distro test moet ik dus die /home mounten ? lijkt me wel logisch...en dan telkens in de /home van hda4 ook aanpassen, jaja ik begin het te snappen, bedankt hoor.
Bij het installeren van een nieuwe distro, zal die automatisch je /home partitie herkennen en dus ook mounten. Je /etc/fstab wordt dus door je distro al aangepast.
Waar je wel voor moet oppassen is dat je steeds een andere usernaam gebruikt, anders kun je conflicten krijgen in je /home folder. Als je 2 x (bv. fedora en ubuntu) als gebruiker luc gebruikt, dan zal Fedora EN Ubuntu gebruik maken van dezelfde submap /home/luc en elkaars instellingen overschrijven. Dus bij fedora maak je dan als gebruiker bv. fedoluc aan als gebruiker.
Gebruik wel als root steeds hetzelfde paswoord.
sudo schreef:In je /home maak je dan voor iedere distro een /home/distro_user map aan. Alleen kijken of je al de data geraakt m.b.t. de rechten (de UID). Sommigen beginnen op 500, anderen op 1000 enz.. Dus daar wel wat uitklijken.

DAAR zal ik nog wat moeten over studeren, want dat is latijns,goed om te weten althans.
Weet dat je als root altijd binnen geraakt in een 'vreemde' map. Mocht je ooit de UID van een map willen veranderen, dan doe je dat via het chown commando (http://www.linuxcommand.org/man_pages/chown1.html)
sudo schreef:kunnen ALLE distro's overweg met grub...ik meen me te herrinneren dat ik daar iets over heb gelezen ?
Moet ik dan de chainloader van grub inschakelel, of juist niet ? (las daar iets over) of gebeurt dat vanzelf ?
Zal nog wel enkele vraagjes hebben hoor, ik ben maar een beginner op dat vlak...LINUX IS FUN !!
Alle moderne distro's kunnen wel overweg met GRUB. Alleen moet je rekening houden dat bij een normale installatie de GRUB van de laatst ge-installeerde distro de actieve wordt. Dat houdt dus in dat je meestal zelf je menu.lst in je grub moet aanpassen, wat niet zo makkelijk is voor een beginner. Daarvoor hieronder enkele opties als je wil experimenteren.

- Werk met virtualisatie (VMWare, VirualBox, ...)
- Werk met 2 verschillende HD's die je via je BIOS kun aan/afkoppelen
- Schaf je een goedekope 2dehands PC-tje aan (256 Mb - 512 MbRAM) waar je mee kan stoeien

Maar de beste tip is : installeer 1 distro en leer Linux via die ene distro. Daarna zul je genoeg bagage hebben om andere distro's te installeren.

Ik heb 2 jaar met openSUSE gewerkt en daar mijn Linux geleerd. Pas nu begin ik me te interesseren naar andere distro's en sinds begin dit jaar werk ik met PCLinuxOS die mijn openSUSE vervangen heeft. Maar het was wel zo dat ik direct wist waar wat zat toen ik met de nieuwe PCLos aan de rit ging, en ik heb die distro gedurende 3 maand proefgedraaid op mijn laptop, terwijl mijn desktop tot enkele weken geleden nog onder openSUSE bleef werken. Je kunt op mijn blog (http://blog.seniorennet.be/wamukota/) deze evolutie volgen ook.

--
Alain

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

26 mar 2007, 22:27

Ben vandaag dus gaan kijken bij vmware;virtualbox en xen...ziet er héél goed uit. Ga daar morgen mee beginnen, heb ondertuseen ook de /home partitie aangemaakt en morgen slaan we de grote slag.
Ik denk dat ik vmware ga instaleren, ziet er de meest stabiele uit zoals ik kon opmaken in al de forums.
Dat chown commando is ook interessant, bedankt voor die doorverwijzing trouwens...daar ga ik nog veel lezen.
Ivm de 2e pc, die heb ik al...is mijn oude pc (scsi en 550mhertz) en daar draait nu vector linux op. Daar test ik de live cd's ook op.
De reden van al die distro's uit te probern is gewoon om mijn gib's aan download op te gebruiken...gaat vlugger met een distro dan met bijv. muziek.

Heb eens gekeken op jouw site...mooi, goe bezig zou ik zeggen !
Ik laat wel weten hoe alles hier gegaan is, voor die install van vmware zal ik wel enkele uren zoet zijn...al zeggen ze daar op de forum dat het snel gaat ?!
Ga nu in bed kruipen, zodat we er vroeg kunnen aan beginnen, Bedankt Alain en goeienacht hoor !
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

03 apr 2007, 10:08

Dag Alain,
Heb ondertussen alle belangrijke dingen overgeplaatst naar mijn andere pc, en de muziek ook nog eens verstuurd naar mijn gmail-boxen...waar dat allemaal niet goed voor is hé.
Heb dan maar ubuntu eraf gemeten en ge-herinstaleerd zoals het moet...de hele schijf is nu voor ubuntu. Heb ook vmware eropgezet, maar nog niet geinstaleerd...eerst al de rest weer instellen neemt al enorm veel tijd in beslag. Eerst ga ik nog veel lezen over die vmware...hoe instalere,instellen enz...!
Heb ook pclinuxos op te test-pc gezet, is snel en gemakkelijk en geeft geen problemen tot nog toe. Zit nog wel met enkele vraagjes erover, maar dat is voor later...eerst die ubuntu weer helemaal top krijgen en dan weer verder spelen hé.
Verder kan ik die pclinuxos zeker aanraden...laat zich gemakkelijk instellen en is gebruiksvriendelijk en vooral snel op oude bakken.
Tot volgende sessie, en nog eengoeiendag allemaal...oeps, wou eigenlijk zeggen "goeie LINUXdag" héhé.
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.