Legerdienst Siegen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

rataplan
Lid geworden op: 04 mei 2005, 23:32
Locatie: Geraardsbergen

23 okt 2005, 21:43

eindelijk heb ik het teruggevonden.
Voor al diegenen die willen weten wat er van "hun" kazerne geworden is, hierbij een link vol fotos van vroeger en nu van alle kazernes in de BSD...

veel plezier en goede herinneringen

http://users.pandora.be/Dirk.Duym1/bsd.htm

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

23 okt 2005, 22:07

Rataplan, niet met de bedoeling deze mooie site af te breken, maar bij het lezen van je verwijs naar alle kazernes wou ik vlug gaan kijken waar ik een ganse tijd verbleven heb, namelijk in WESTHOVEN bij Keulen), en dat staat er niet in snif, snif
groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

rataplan
Lid geworden op: 04 mei 2005, 23:32
Locatie: Geraardsbergen

23 okt 2005, 22:20

amaai ... ik was al verwonderd ....

ik heb onmiddellijk de site eens afgescrold en zie daar :D

het is te vinden onde Keulen-Westhoven ... dus even onde K kijken...
daar vind je het kwartier Passendale en Brasseur..

groetjes

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 okt 2005, 07:42

Bedankt Rataplan, en ik schrijf er nog wel bij Westhoven bij Keulen.
Wij hebben daar nooit van Keulen-Westoven gesproken, wel van Porz-Westhoven.
In Porz verbleven de meeste families. Later ook in Keulen-Kalk.

Maar toch ... ontbreekt in Westhoven het Kwartier Nieuwpoort (niet om moeilijk te doen). Ik moet daarvan ergens nog foto's liggen hebben.

In 1955 waren in Westhoven o.a.
- de 4de Gn (Franstalig) in Brasseur
- de 5de Gn (Nederlandstalig) in Nieuwpoort
- de 1ste Gn (Nederlandstalig) in Passendaele
- ik geloof ook nog een compagnie kipwagens, een compagnie bruggenbouw, een compagnie genie tuigen.

Indien er hiervoor meer inlichtingen gewenst zijn, kan ik die bij een vriend wel inwinnen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
Gast

24 okt 2005, 09:39

rataplan

ge zijt ne krak

dank u voor het opzoekigswerk en het rezultaat

A.V.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

24 okt 2005, 17:50

ik heb ook de kazernes van de site van Dirk Duym eens bekeken.Of er inderdaad alle kazernes opstaan weet ik niet ,maar ik heb wel enkele opmerkingen bij zijn gegevens die hij vermeld bij de Kazerne Moorslede in Keulen-Dellbrück.Hij schrijft dat deze gebouwen nu worden gebruikt door de Duitse douane en ook door de "geheime" politie.Dat "geheim" mag gerust weggelaten worden , het is namelijk een politieschool.Zelf was ik er gekazerneerd van mei 1966 tot april 1969 bij het 2e Bn TTr,wat ook niet vermeld wordt .En tegenwoordig zijn ALLE gebouwen nog in prima staat ,zelfs mooier dan vroeger.Ik passeer er nog geregeld als ik op bezoek ga bij mijn duitse schoonfamilie( mijn duitseechtgenote heb ik leren kennen in cafe "bij jeannneke" in Dellbrück)
Wat betreft de kazerne "Kwartier Gilbert" in Siegen , daar was ik gekazerneerd van sep 1973 tot aug 1975 bij de 1 Cie mat

nonkeldi
Lid geworden op: 28 nov 2004, 12:18
Locatie: aan de leie tussen het groen

25 okt 2005, 22:39

rataplan,

prachtige foto's aan vervlogen herinneringen,herkende direct mijn blok (3e comp. ) 1e carabiniers prins boudewijn, kazerne bremen Siegen,
maar zoals de foto toont nu niks meer van terug te vinden,

groetjes nonkeldi
deskt. windows7 home AKOYA P 4375D (MD 8880)
harddisc 1.5 Tb RAM 4 Gb 64 bits
NOD32 CCleaner Malwarebytes anti-malware
LAPTOP:ACER ASPIRE 3-17"- INTEL CORE i5 - 64 bits- WINDOWS 10 - HDD 500Gb-RAM 12 Gb--NOD32
Gast

07 nov 2005, 08:46

Wie is er ooit naar een bijeenkomst geweest van oud gedienden Bon Bevrijding.

De bijeenkomsten gaan naar het schijnt door te Leopoldsburg
Groeten A.V.
Gast

12 dec 2005, 23:08

Hello ex BSD-ers (en familieleden).
Aan de reactie's binnen dit forum te merken, ziet het er naar uit dat er nogal wat mensen nog eens terugdenken aan de tijd die ze (de meesten ongewild) in Siegen doorbrachten... bij het Bn Bevrijding, bij de Karpatten, bij de 1ste Carabiniers, bij de Gidsen, bij 2A, bij de Ordonance of bij de Cie Rav Tpt, enz. Ongeacht de eenheid zaten de meesten toch een beetje in hetzelfde schuitje... ver van huis, ver van het lief en ver van de kameraden... gelukkig maakten we tussen onze lotgenoten nieuwe vrienden... en als we het even moeilijk hadden werd er al eens een pintje teveel gedronken... de meisjes van de 'CMC' verzorgden toen in de kantien nog 'den tap'.
Aan de kleur van de spiegels op onze BD kon men zien bij welke eenheid we ons thuis en geborgen voelden... wie een andere spiegel droeg hoorde er niet meteen bij... Korpsgeest heette dat.
De meesten van ons kwamen in Siegen toe met de DVT (Duitse Verlofgangers Trein)... in grote groepen... nieuwe lichtingen dienstplichtigen.
Verkenning van de stad en omstreken lag dan niet meteen aan de orde... de vraag was eerder: waar kom ik terecht... in welke kazerne... welke kamer... met welke kameraden blijf ik er samen... hoe gaan ze ons ontvangen... zullen de oversten meevallen... en vooral... wanneer mag ik met verlof naar België ?
Als we al enkele maanden ingeburgerd (ingemilitaird bestaat niet) waren, hadden we onze neus ook al eens buiten de kazerne gestoken en hadden we kunnen vaststellen dat Siegen overwegend Protestants was, wat stroef, contact met de plaatselijke bevolking vroeg wat tijd, maar het was een mooie stad.
Niet verwonderlijk dus dat velen NU nog eens terugdenken aan wat ze allemaal beleefden in dat mooie garnizoen... moeilijke momenten worden vergeten... de schone herinneringen blijven.
Van aan het station kon men wandelen door het lager gelegen modern winkelcentrum en dan zo langzaam naar omhoog lopend door het oude stadmitte tot aan het 'Oberes Schloss'.
Een prachtige stad, met veel winkels, historiek en cultuur.
Persoonlijk verbleef ik in Siegen, van 28/12/1970 (toegekomen midden in de winter in een halve meter sneeuw... anecdote zie verder)... tot 30/09/1974. Gedurende een drietal jaren was ik als jonge Luitenant de tweede in bevel en een korte periode even Maintenanceofficier van de 1ste Cie ordonance (bij het ontstaan van de Logistiek nadien herdoopt tot 1ste Cie Materieel)... gelegen in het Kwartier Gilbert, beneden aan de spoorweg, waar de treinen geladen of gelost werden als de pantservoertuigen van de brigade per spoor op ver transport gingen.
De Korpsoversten die ik er achtereenvolgens had waren Maj Bussels en dan Maj Duys. In datzelfde kwartier lag ook de 1ste Cie Rav die voor transport en voor POL en levensmiddelen zorgde.
Maar ónze taak in de 1ste Cie Mat bestond erin te zorgen voor beschikbaarheid van alle wisselstukken en grote gehelen (zoals motoren) van alle soorten materieel en tevens voor de grote herstellingen (3de echelon) aan wielvoertuigen, rupsvoertuigen, lichte- en zware wapens, optische instrumenten, radio's, enz.
Een compagnie van bevoorraders, mechaniekers, lassers, zeildoekmakers, spuiters, enz, zorgde ervoor dat de strijdende eenheden van de 1ste Pantserinfanteriebrigade steeds op ons konden rekenen. De strijdende eenheden noemden ons wat spottend 'de smeernippels'. Tijdens oefeningen in Vogelsang, Höne en op de Duitse wegen, zorgde de 1ste Cie Mat voor technische steun aan al de andere eenheden... daartoe beschikten wij over takelwagens en tanktransporteurs om af te slepen wat niet meteen ter plekke kon hersteld worden. Motoren, voorbruggen, versnellingsbakken, enz werden zelfs op het terein... in modder en sneeuw door onze techniekers vervangen en het materieel meteen nadien terug ter beschikking gesteld van de strijdende eenheden.
Onze takelwagens warens zelfs 's nachts op pad om gestrande voertuigen op te halen.
Terug na oefening... in Siegen... was dit garnizoen onze thuishaven binnen West Duitsland... Oost Duitsland (ex DDR) maakte toen nog deel uit van het Oostblok.
Siegen was een mooie stad omringd door de toppen van het Zauergebirge... ver gelegen van elke andere stad... men kon hierdoor soms wel het gevoel krijgen er een beetje opgesloten te zitten.
Voor wie niet over een wagen beschikte was de 'DVT', die 's nachts vertrok (in de winter in dikke sneeuw en barre koude), de enige verbinding met 'den thuis' in België.
Ik heb samen met mijn vrouw in Siegen gewoond op de Kulmberg. In de winter bleef mijn wagen regelmatig al eens beneden aan die berg staan omdat ik er, ondanks sneeuwkettingen, niet mee boven geraakte in die massa's sneeuw die er soms lagen. Maar daar tegenover stond dat je in de omgeving van Siegen prachtige wandelingen kon maken in de schitterende natuur.
Vier jaar brachten we door in Siegen... op proffessioneel gebied waren er soms moeilijke momenten als we alweer voor een aantal weken op manoeuver rondtrokken in Duitsland of steun leverden aan de pantsertroepen op schietoefening in Höne (Noord Duitsland)... of als we geheel onverwacht gedurende de nacht voor een oefenig 'quick Train' (later Active Edge) ons gezin moesten achterlaten, en voor onbepaalde duur meteen met gans de Cie op oefening vertrokken. Ik herinner me de 'natte' october manoeuvers rond de Weser, de 'ijskoude' winters in Höne en de 'modderige of stoffige' oefeningen in Vogelsang. Op familiaal vlak waren het prachtige jaren... we hebben heel graag in Siegen gewoond... naar België keerden we amper een 3-tal keer per jaar terug (er lag toen rond Siegen nog geen autobaan)... maar ter compensatie kregen we toen 'reisdagen' bij, bovenop ons verlof... en goedkope benzinnebons.
En dan nu de beloofde anecdote: Toen we voor het eerst in Siegen toekwamen met 2 camions MAN en daarop al ons hebben en houden verloor mijn vrouw de sleutels van onze toekomstige woning in de dikke sneeuwlaag... we vonden ze niet meer terug en zijn dan maar meteen bij ons zelf ingebroken.
Nog een anecdote: Terwijl ik 3 weken in Höne zat, kreeg mijn vrouw in Siegen van de 'DHF' Dienst Huisvesting Families het bevel om naar een ander woonblok te verhuizen... in Höne werd ik daar niet van verwittigd. Toen ik, na het manoeuver, terug thuiskwam bleek de woning compleet leeg... alle meubels verdwenen... was mijn vrouw het afgetrapt ?
Gelukkig lag er in de keuken een briefje van haar met daarop ons nieuw adres. Zo ging dat in die tijd ! Zonder veel poespas !
Genoeg herinnering opgehaald voor nu.
't Zou me plezier doen nog meer reactie's te vinden van militairen die Siegen hebben gekend en uiteraard zeker uit de 1ste Cie Mat.
Op mijn persoonlijke website is het vervolg van mijn loopbaan bij het leger te vinden... alsook nog wat wetenswaardigheden over het leven in de BSD in die tijd en wat er in die periode in de wereld zoal gebeurde.... zie: http://home.base.be/vt6238539

Veel leesgenot.
Met vriendelijke groeten
evb
Laatst gewijzigd door Gast op 12 jul 2009, 20:02, 10 keer totaal gewijzigd.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

14 dec 2005, 20:18

Ook ik heb mijn legerdienst gedaan in Siegen bij de karpatten in 1953-54 onder het bevel van "Framboetje", ik heb nog altijd mijn mutsspeld met als spreuk" parvi sed magni" ( klein maar dapper) lag in staf kompagnie en was chaufeur van een F-6, ----de schoonste tijd van mijn leven!

BartV
Lid geworden op: 24 jan 2003, 00:28
Locatie: Oost Vlaanderen

17 dec 2005, 11:50

Was ook gelegerd in Siegen vanaf januari 1968 tot september 1968, maar dan bij de 1° Cie Med., 'aangesloten' aan de kazerne van het Bataljon Bevrijding. Het was de tijd van Luitenant Lemahieu en van Kapitein Van Laere in de Medical. Het was een vrij kleine Cie, maar we hadden de handen vol met de infirmerie die moest dienen voor de Bevrijding, de Artillerie, de Carpaten en ook de Lanciers die elders in de stad gelegerd waren. Vaak werden militairen naar Keulen naar het militair hospitaal gebracht voor grondiger onderzoeken. Dan moesten wij de begeleiding doen (was letterlijk bij het krieken van de morgen !...). Ook de geregelde begeleiding -te voet ! !- ) naar het station Siegen van de vakantiegangers die naar de DVT gingen staan me nog voor de geest. Dat gebeurde in het holst van de nacht, want de verlofgangerstrein vertrok rond 01.00 u. als ik mij niet vergis. Daarna mocht de begeleidende onderofficier helemaal alleen terug de berg opklimmen in het pikdonker, tenzij er een vriendelijk 'piket' was van een of andere eenhied van het kwartier die ons met een jeep wilde oppikken...
Het was ook de tijd dat we in augustus in permanent alarm waren (geen oefening en ook geen grap !) wegens problemen met het oostblok. Het paradeplein stond elke avond vol met voertuigen die klaar stonden om in allerijl te kunnen vertrekken. Dat waren toen mijn laatste dagen in Siegen want eind september zwaaide ik daar af.
Zielig dat alles daar nu leeg en verlaten staat, want we leefden er een hele tijd intensief samen, soms maanden aan een stuk zonder verlof !...
Nog mensen met ervaringen uit die tijd ?
Waar is de tijd ?... Vele van mijn lotgenoten van die tijd moeten nu zo goed als senior zijn dacht ik. Het zou prettig zijn als mensen die ook in die tijd in de "Medical" lagen (zoals dat daar heette) zich eens kenbaar zouden maken.
Gast

14 jan 2006, 15:50

willy.cannoodt@skynet.be zoekt carpatten uit Siegen 1958-1960

zie ook bij zoekertjes ... spoorloos

misschien kan iemand helpen

A.V.

Witse
Lid geworden op: 08 jul 2004, 17:22
Locatie: dicht bij Gent

22 jan 2006, 16:41

Hallo,

ik lees hier dat u allemaal in Siegen gekazerneerd waren en volgens mijn info zijn die kazernes allemaal verdwenen.
Ik was bij de Carpatten tussen 1958 en 61.De tijd dat de carpaten naar congo moesten vertrekken.

Ik heb foto's van vrienden van toen maar krijg er geen reactie op,als er iemand die wil zien dan geef je een seintje,er bestaat ook een vriendenclub en websites over carpaten.

daaaggggg

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

22 jan 2006, 17:54

Hallo willy-c
Als karpat 1953--1954 zou ik wel die websites eens willen bezoeken. dank,

ebo
Lid geworden op: 27 okt 2004, 18:15
Locatie: Temse

25 jan 2006, 13:47

Ik heb ook in Siegen gelegen.
Bat. Bevrijding.in 1966.-A Comp. Stormfuseliers.
Het was(achteraf gezien) een mooie tijd,omdat we zoveel jonger waren natuurlijk.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een paar legermakkers, maar zonder resultaat.
Ik geraak zelf niet aan de namen van de jongens van de A-Compagnie.
Wat kan daar zo geheim aan zijn.
Doe wat ge gaarne doet....als het mogelijk is.