evenwichtstoornis

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

27 dec 2015, 14:54

beste,
ik val niet maar mijn evenwicht is achteruit gegaan , ik voel dat tijdens turneles ,
heb een onderzoek " vestibulair " gedaan en alles was ok dan zei de prof misschien eens een MRI nemen van de hersenen .
Daar uit bleek dat in beide hersenhelften witte puntjes te zien zijn , en hij vertelde dat het heel fijne adertjes zijn waar geen bloed meer doorgeven .
Ik weet het niet zal het zo blijven of erger worden ?
Ik moet cinnarizine eg 75 mg innemen , dat 2 maal per dag, Zij vertelde als ge het genomen hebt en na 1 maand niet beter alles topzetten, bij sommige mensen helpt het en bij anderen NIETS .
Tot nu toe is het niet beter , is geleden van 2 december
heeft iemand het ook ?
vele groeten
gigi2

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

27 dec 2015, 15:47

Beste gigi2
Ik heb ook evenwichtsstoornis gehad. Ik heb enkele dagen ( ik denk 4 of 5 ) oefeningen moeten doen en de kwaal was genezen. Geen medicamenten genomen. Als ge wilt zal ik u de oefeningen per persoonlijke mail versturen. Ik hoor het wel als u er interesse voor hebt.
Hier de uitleg die de dokter mij gegeven heeft. (Positionele Vertigo heet dat)

Voor het behoud van zijn evenwicht beschikt de mens over twee evenwichtsapparaten, één in
het linker oor en één in het rechter oor. Opdat wij ons normaal en gezond zouden voelen
moeten beiden samenwerken. Soms werkt één van beide systemen minder goed of werken de
beide systemen niet meer mooi samen. Als dit gebeurt wordt U duizelig. Het is best mogelijk
dat die duizeligheid voor bepaalde bewegingen optreedt en voor andere niet, op bepaalde
momenten van de dag optreedt en op andere niet. Die duizeligheid gaat soms gepaard met
braakneigingen, onwel voelen, echte angstgevoelens, zweten e.d.
De beide evenwichtsstelsels moeten terug gaan samenwerken.
In de praktijk wil dit zeggen dat U bewegingen moet maken met het hoofd en de romp. Door
die bewegingen uit te voeren zal U zich, althans in het begin, terug ziek voelen. Hoe meer U
nu uw evenwichtsstelsels dwingt samen te werken, hoe vlugger die stuntelige
samenwerking zal uitgroeien tot een gezond en evenwichtig samenwerken, hoe vlugger U zal
verlost zijn van het duizeligheidsprobleem.
Hoe verloopt zoiets nu in de praktijk ?
Door speciale oefeningen zal U uw rechter en linker evenwichtsstelsel tot samenwerken
dwingen. U begrijpt nu dat de oefeningen niet altijd even aangenaam zullen zijn, integendeel.
Door de oefeningen worden, zoals daareven aangetoond, de ziektetekens terug opzettelijk
uitgelokt. Na korte tijd zal U merken dat juist door deze oefeningen de grens van het ziekzijn
verlegd wordt. U zal steeds beter kunnen bewegen en toch minder ziek worden. Het herhalen
van de bewegingen is hierbij zeer belangrijk, zodat U een huistaak meekrijgt die U zo stipt
mogelijk dient uit te voeren.

Spoedig beterschap,


Versaille

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

28 dec 2015, 10:46

Toen ik 25 jaar was had ik het ook, draaien, en momenten zou ik flauwvallen. Ik heb toen een week in observatie geweest en allerlei onderzoeken moeten ondergaan. Er was een onderzoek dat ze mijn beide oren uitspoten en ik moest mijn ogen gesloten houden. Toen ik nadien mijn ogen opende zag ik niets meer maar stilaan begon ik terug te zien en draaide nog erger dan ervoor + braken. De dokter heeft dan gezegd dat ik vertigo had. Ik heb een kuur moeten doen van 3 maanden met dagelijks 1 temesta van 3 mgr.
Ik deed niets dan slapen, maar het draaien was weg. nadien moest ik alle dagen 1 temesta nemen van 1 mgr en doe dit nog steeds (ben nu 70). heb het nooit meer gehad. Het zou iets te maken hebben met zenuwen. Vraag eens raad aan de dokter.
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

30 dec 2015, 22:01

Oefeningen van Brandt doen, hebben mij er wel eens vanaf geholpen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

31 dec 2015, 09:03

gigi2,
Ik val niet maar mijn evenwicht is achteruit gegaan , ik voel dat tijdens de turnles, heb een onderzoek " vestibulair " gedaan en alles was ok.
Dan zei de prof misschien eens een MRI nemen van de hersenen. Daar uit bleek dat in beide hersenhelften witte puntjes te zien zijn, en hij vertelde dat het heel fijne adertjes zijn waar geen bloed meer doorgeven. Ik weet het niet zal het zo blijven of erger worden?
Ik moet cinnarizine eg 75 mg innemen, dat 2 maal per dag, Zij vertelde als ge het genomen hebt en na 1 maand niet beter bent, alles stopzetten, bij sommige mensen helpt het en bij anderen NIET. Tot nu toe is het niet beter, is geleden van 2 december
heeft iemand het ook?
* * * * *

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertigo
Vertigo is de Latijnse benaming voor een zekere vorm van duizeligheid, namelijk draaiduizeligheid.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=12176
We kunnen schematisch twee grote vormen van duizeligheid onderscheiden, naargelang ze al dan niet gepaard gaat met draaiingen:
--> draaiduizeligheid (vertigo)
--> duizeligheid zonder draaierig gevoel

Draaiduizeligheid of vertigo. Bij draaiduizeligheid of vertigo lijkt de hele omgeving te draaien. (een probleem van het evenwichtsorgaan in het binnenoor).

Duizeligheid zonder draaierig gevoel. Deze vorm van duizeligheid komt bij tal van aandoeningen en situaties voor en duidt meestal op een probleem in andere orgaansystemen dan het evenwichtssysteem.

* * * * *

gigi2 heeft geen vertigo.
In het internet zijn er artikels over hersenen met witte puntjes,
Maar dat is voor de dokter om te oordelen.
Persoonlijk zou ik wel voor een 2de opinie gaan bij een andere dokter,
en veel vragen stellen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

05 jan 2016, 19:54

hello Pastoor,
Probleem in andere orgaansystemen dan evenwichtssysteem.het zijn kleine herseninfarkten in mijn hersenen die dat teweeg brengen .zeer erg.
moet direkt 40 mg simvastatine nemen en ook asaflow alles voor de aderen.
In de hersenen zijn dat vaten die verstopt zijn .
Mijn evenwicht " vestibulair" was Ok maar de MRI heeft dat uitgewezen .

gigi2