Bril voor verziende

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

03 jan 2016, 18:52

Ik ben verziende (dus zag zonder bril scherp in de verte). Met ouder te worden had ik eerst bril nodig om te lezen. Geen probleem = leesbril. Maar met nog ouder te worden werd ook mijn zicht minder om ver te zien. Ik heb 3x (!!!) een bril laten maken met multifocale glazen : bij 2 verschillende oogartsen geweest, 2 verschillende optiekers geweest en steeds de duurste glazen genomen en niet te klein van doorsnede. Resultaat : 3x de vuilbak in na 3 maanden. Steeds doorgebeten, bril opgehouden en echt mijn best gedaan om het gewoon te worden. Het lukt me niet !!!! Het enigste dat redelijk gaat is het "ver zien" hiermee, maar van zodra ik naar TV of naar mijn computer of gewoon moet lezen, zit ik gedurig met mijn hoofd/ogen op en neer te mikken. Niet normaal ! Mijn man heeft ook zo'n bril en vanaf de eerste minuut heeft die geen last. Maar .... mijn man is bijziende. Nu heb ik pas horen zeggen dat zo'n multifocale bril niet geschikt is als je verziend bent. Wie heeft hier nog slechte ervaringen mee en wat kan ik er aan doen ??? Ik heb 4 brillen laten maken : lezen, computer-afstand, TV-afstand en verziend.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 jan 2016, 19:36

Ik heb zo'n computerbril waarvan de onderkant dient als leesbril. Ik heb de glazen via een opticien (géén keten) die per oog een 20-tal metingen deed, om dan die volledig op mijn ogen aangepaste glazen te bestellen bij een fabrikant van topkwaliteitsglazen.
Het heeft ongeveer een week geduurd voor ik er deftig mee op de computer kon werken. Enkel trap af lopen blijft gevaarlijk :?

Misschien ben jij een van die die meerdere brillen nodig hebben... lezen+PC en TV+buiten

Thuis hebben wij de computer vervangen door een laptop, mijn vrouw neemt deze op haar schoot zoals een leesboek!

:arrow: een oogarts weet alles over ogen, een opticien alles over brillen.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

04 jan 2016, 09:13

Bedankt voor uw antwoord E.T. Het is en blijft dus een vervelende situatie. Gelukkig kan ik zonder bril nog autorijden en gewoon gaan wandelen enz., maar als ik bv ga winkelen moet ik steeds mijn leesbril even opzetten om de prijs te kunnen zien enz., en soms vergeet ik die dus wel eens in mijn handtas te steken, of ook in het restaurant om de menukaart te lezen ... Tja en thuis blijft dan de computerbril naast de pc liggen en de TV-bril naast de TV-zetel. Ik was echt van plan deze maand weeral eens zo'n multifocale bril aan te schaffen, maar zal het dan maar best niet doen.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 jan 2016, 09:30

Ik ben voornamelijk verziende en heb een multifocale bril. Vanaf de eerste dag geen enkel probleem gehad daarmee. Niet met pc, niet om te lezen of wat ook.
Mijn man wordt horendul van een multifocale bril. Die verdraagt het niet.
Heeft volgens mij niets te maken met het feit of je wel of niet verziende, bijziende bent. Je verdraagt het of niet.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

04 jan 2016, 12:09

Bedankt Prima Vera, dus ik zal maar geen 4de poging wagen. 8)
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 jan 2016, 12:19

syrietje schreef:Bedankt Prima Vera, dus ik zal maar geen 4de poging wagen. 8)
'k Vrees dat het verloren moeite zal worden! 't Zal blijven behelpen worden met 2 brillen.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 jan 2016, 12:56

Syrietje ... jouw verhaal had het mijne kunnen zijn. Ik heb mijn bril met progressieve glazen nu vijf jaar en de optieker heeft er al drie keer nieuwe glazen ingestoken, nu de duurste van Hoya met het breedst mogelijke leesveld. Die bril heeft mij al een fortuin gekost! Helaas kan ik er nog altijd niet mee aan de laptop werken of lezen. Ik draag hem alleen als ik buiten ga (met de auto of met de fiets en om boodschappen te doen want ik vind het wel handig dat ik niet altijd bril op/bril af moet doen als ik een prijs of een etiket wil lezen), maar zo gauw ik weer thuis ben gaat hij af en zet ik mijn leesbril (zo'n ding van 3 euro van de Blokker) op.
Rodenstock zou een nieuw soort glas hebben (Perfection) met een zeer breed leesgedeelte en nauwelijks vervorming. Ik ga alvast op zoek naar een optieker die deze glazen verkoopt want Hoya glazen moet ik nooit meer hebben.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

04 jan 2016, 13:16

Erg hé Myriam ?? Mijn optiekers blijven maar hameren op "doorbijten en volhouden". Indien ik nog eens zou overwegen zo'n bril te laten maken, dan ga ik ergens waar je garantie krijgt om een gewone bril in de plaats te krijgen als je het na 3 maanden niet kunt gewoon worden.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 jan 2016, 13:20

syrietje schreef:Erg hé Myriam ?? Mijn optiekers blijven maar hameren op "doorbijten en volhouden". Indien ik nog eens zou overwegen zo'n bril te laten maken, dan ga ik ergens waar je garantie krijgt om een gewone bril in de plaats te krijgen als je het na 3 maanden niet kunt gewoon worden.

Bij 'Pearl' krijg je die garantie syrietje. Mijn man had dat en die is probleemloos onder die garantie overgeschakeld op gewone bril.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 jan 2016, 15:30

syrietje schreef:Erg hé Myriam ?? Mijn optiekers blijven maar hameren op "doorbijten en volhouden".
Oh ja, ik ken dat. Dat zeggen ze tegen mij ook. Mijn eigen man zegt dat ook. Hij heeft er zelf dan ook, net zoals jouw man, geen minuut last van gehad (is sinds zijn 12de bijziend). M.a.w. hij begrijpt me niet, en de optiekers ook niet.

gerarda
Lid geworden op: 02 feb 2005, 09:55

04 jan 2016, 18:13

Ik heb ook dubbel zicht. En jaren geleden moest ik weer veranderen van sterkte
van glas. En dat klopte niet ik kon er niets mee zien. de optieker bekeek het ging zelfs naar Brussel naar de leverancier zeker foefelde wat aan het glas maar hielp niet;Ik ging bij een ander opticien en juist hetzelfde . Mijn oogarts zei dat ik naat Lovendegem moest gaan als het dar verkeerd was zou ik zeker niet moeten betalen. Inderdaad ik ging naar lovendegem maar het was niet verkeerd.Daar zat het glas prima; Nu woon ik daar ver af en toch ga ik telkens naar ginder voor nieuwe glazen .Ik moet nu geen sterker glazen meer hebben maar toch regelmatig een nieuwe bril en alles is prima.

groetjes gerarda

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

04 jan 2016, 20:12

Bedankt voor de toelichting Gerarda. Maar Lovendegem is voor mij totaal uit de richting. Ik hoop dat het jou blijft lukken.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 jan 2016, 20:24

Voor mij ook totaal uit de richting.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

05 jan 2016, 08:18

Ik veronderstel dat het bij "Tony's Optiek" is ? Ik heb het adres genoteerd, voor in geval van ... . Groetjes en een voorspoedig 2016.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

05 jan 2016, 13:34

Gerarda, ken je het merk van je glazen?